موضوعات داغ

تویوتا کرولا GR رونمایی شد، نسخه‌ای قدرتمند از یک خودرو اقتصادی

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

علاقمندان به دنیای خودرو می‌دانند که تویوتا فقط در تولید خودروهای اقتصادی تبحر ندارد، بلکه محصولات اسپرت متفاوتی را نیز روانه بازار می‌کند. نسخه‌های اسپرت و قدرتمند از خودروهای تویوتا با پسوند GR یا Gazoo Racing شناخته می‌شوند، عنوانی که به تیم مسابقه‌ای تویوتا اختصاص دارد. تویوتا کرولا GR مدل 2022 نیز جدیدترین ساخته این تیم است.

برخلاف نسخه‌های معمولی تویوتا کرولا که به موتور چهار سیلندر دو لیتری تنفس طبیعی مجهز هستند، تویوتا کرولا GR به پیشرانه سه سیلندر 1.6 لیتری توربوشارژر مجهز شده است. این موتور با کد G16E-GTS شناخته می‌شود و حداکثر 300 اسب‌بخار قدرت و 370 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

استفاده از این پیشرانه سبب شده است تا تویوتا کرولا GR نسبت به هیوندای ولستر N قوی‌تر باشد، با این حال همچنان این هاچ‌بک از فولکس واگن گلف R با 315 اسب‌بخار قدرت ضعیف‌تر محسوب می‌شود. تویوتا کرولا GR به گیربکس شش سرعته دستی و سیستم تمام چرخ محرک نیز مجهز است. قابلیت انتخاب نوع انتقال قدرت در این خودرو وجود دارد و راننده می‌تواند قدرت را در حالات 60:40، 50:50 و 30:70 تقسیم کند.

تویوتا کرولا GR‌ براساس پلتفرم کاملا متفاوتی با نسخه استاندارد ساخته شده است. پلتفرم TNGA-C به عنوان بستر این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است تا ساختاری محکم‌تر و بادوام‌تر را به نمایش بگذارد. در داخل کابین نیز خوشه ابزار 12.3 اینچی تویوتا اطلاعات کاملی از وضعیت پیشرانه و سیستم انتقال قدرت را به راننده نمایش می‌دهد. سیستم صوتی تویوتا نیز به نمایشگر 8 اینچی مجهز است و از دستیار ویژه تویوتا پشتیبانی می‌کند. پدال‌های آلومینیومی و شش بلندگو از دیگر ابزارهای تویوتا کرولا GR هستند.

تویوتا کرولا GR‌ در کارخانه اختصاص گازو ریسینگ واقع در موتوماچی ژاپن ساخته خواهد شد. این کارخانه از تکنیک‌های مونتاژ دستی استفاده می‌کند و خودروهایی همچون لکسوس LFA و تویوتا سوپرا در آن ساخته شده‌اند. قیمت تویوتا کرولا GR هنوز اعلام نشده است. این مرکز تولید بیشتر بر کیفیت تمرکز دارد تا تیراژ تولید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد