موضوعات داغ

فروش خودرو در روسیه نصف شد، چینی‌ها سهم خود را افزایش دادند

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

مطابق آن چه انتظار می‌رفت، آمار فروش خودروهای جدید در روسیه پس از خروج برندهای خودروسازی بین‌المللی به نصف کاهش یافت. فروش خودرو در روسیه طی ماه مارس در مقایسه با ماه گذشته یعنی فوریه کاهش شدیدی را تجربه کرد و حدود 60 درصد کاهش یافت. پیش از این آژانس‌های اقتصادی روسیه و مجله اقتصادی فوربس نیز چنین شرایطی را پیش‌بینی کرده بودند.

اصلی‌ترین دلیل کاهش شدید فروش خودرو در روسیه، توقف فعالیت خطوط مونتاژ خودرو در این کشور است. خودروسازان بسیاری خطوط تولید خود را در روسیه تعطیل کرده‌اند که از جمله آن‌ها می‌توان به فولکس واگن، هیوندای، نیسان و تویوتا اشاره کرد. برخی از این شرکت‌ها به طور علنی دلایل سیاسی را برای پایان تولید خود در روسیه اعلام می‌کنند، در حالی‌که برخی دیگر کمبود قطعات یدکی را به عنوان بهانه‌ای برای خروج از بازار این کشور مطرح کرده‌اند.

افزایش قیمت خودرو نیز یکی دیگر از عوامل موثر بر کاهش فروش اتومبیل در روسیه است. برخلاف بازار کشورمان که در آن احتکار خودرو عملی مرسوم محسوب می‌شود، فروشندگان خودرو در روسیه چندان به این کار علاقه ندارند. فروشندگان خودرو در روسیه علاقه‌ای به پر نگه داشتن نمایشگاه و گران‌تر فروختن خودروهای قدیمی ندارند، چرا که دوست دارند هرچه سریع‌تر از شر خودروهای قدیمی موجود در نمایشگاه خلاص شوند.

این وضعیت بازار خودرو روسیه به نفع خودروسازان چینی تمام شده است. مطابق نظرسنجی کارشناسان اقتصادی فوربس، سهم خودروهای چینی از آمار فروش ماهانه روسیه ممکن است به 30 درصد افزایش یابد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد