موضوعات داغ

دولت از ابتدای سال 1401 می تواند خودرو سواری وارد کند

عکس نویسنده
محسن آل طه
نویسنده
عکس مطلب اول

طی روزهای گذشته، حذف بند واردات خودرو سواری از بودجه سال 1401 حواشی زیادی را در فضای مجازی داشت، اما امروز 14 فروردین ماه، نظام الدین موسوی، سخنگوی هیئت رئیسه مجلس، گفت که مجلس به صورت کلی واردات خودرو را تصویب و به تایید شورای نگهبان رسیده و این موضوع جای هیچ خدشه ای ندارد و دولت می تواند از ابتدای فروردین 1401 به واردات خودرو سواری اقدام کند.

این در حالی است که حاج بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه گفته بود که مصوبه واردات خودروهای سواری به دلیل رفع ایراد تشخیص مصلح نظام از بودجه حذف شده است.

به نظر می رسد مجلس و دولت بسیار به واردات خودرو اصرار دارند و شورای نگهبان نیز هیچ مشکلی با این بند بودجه ای ندارد اما مجمع تشخیص مصلحت نظام در دفعات مختلف تلاش کرده تا جلوی واردات خودرو را بگیرد، موضوعی که دلیل آن مغایر بودن با سیاست های کلی نظام بیان شده اما بسته بودن چند ساله واردات خودرو باعث شده تا قیمت های سرسام آوری در بازار خودرو بوجود بیاید که در حقیقت به دلیل عدم وجود عرضه، هیچ راه حلی برای آن نیست و قطعاً با باز شدن واردات خودرو می توان به سرعت حباب قیمتی را مخصوصاً در خودروهای وارداتی از بین برد.

حال باید دید که این وضعیت تایید یا تکذیب واردات خودرو به کجا ختم می شود و آیا در نهایت در سال جاری واردات خودرو باز خواهد شد یا خیر.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/1/14
ما هم همیشه خوشبینانه نگاه میکنیم! فکر میکنیم خودرو وارد بشه قیمت خودروهای وارداتی که از نوی همون خودرو رفته بالاتر میاد پایین! هرگز این اتفاق نخواهد افتاد به سه دلیل:

1- واردات خودرو قرار است به صورت محدود باشه و همه میدونیم محدودیت تعداد ینی همیشه دست یه عده ی خاصی خودرو میرسه که با قیمت های بالاتر به بقیه مردم بفروشن پس اینکه فکر کنیم قیمت خودرو دست دوم خارجی میاد پایین خیال خامی بیش نیست خودروی وارداتی میاد ولی با دو سه برابر قیمت اصلی

2- دولت با توجه به کمبود بودجه ای که داره احتمالا تا جایی که بتونه از این خودروهای وارداتی مالیات میگیره و اون مالیات رو مصرف کننده نهایی پرداخت خواهد کرد. یعنی بالاتر رفتن قیمت خوردرو

3- تجربه های قبلی نشون داده که هیچ کدوم از این طرح های مجلس در جهت بهبود وضعیت بازار نیست و فراموش کردن گذشته و تاریخچه مشخصی که افراد حاضر در این مجلس دارن و خوشبینانه نگاه کردن به این طرح واردات محدود چیزی جز ساده لوحی نیست

واقعا ما باید اعتراض کنیم که وقتی خودرو میخواد وارد بشه پولشم دلار آزاده هزارتا عوارض و مالیات و رشوه هم میگیرن چرا باید تعداد واردات محدود باشه؟! مگه نیاز این بازار با سالی شصت هفتاد هزارتا خودروی وارداتی برطرف میشه؟