موضوعات داغ

خودروهای سانیار موتور با سرمایه گذاری چینی ها امسال به بازار می آید، وقتی رقابت سخت می شود!

عکس مطلب اول

اردیبهشت سال 1400، شرکت خودروسازی به نام سانیار موتور پارسیان در قالب قرارداد جوینت ونچر با گروه ساینو چین و با سهم 50 درصدی این گروه چینی متولد شد. امضای این قرارداد و آغاز رسمی فعالیت‌های سانیار موتور پارسیان در تاریخ 21 اردیبهشت ماه یکساله می‌شود و شنیده‌ها حاکی از آن است که این شرکت طی یک سال اخیر در حال ایجاد زیرساخت‌های لازم برای ورود نخستین محصولش به خط تولید در سایت تولیدی واقع در یکی از شهرهای استان اصفهان است.

سانیار موتور پارسیان محصول قرارداد جوینت ونچر با یک گروه چینی است که به گفته بهزاد چریک؛ مدیرعامل این شرکت چینی، با سهمی حدود 50 درصد از سانیار موتور وظیفه خرید قطعات خودرو از مبدا چین را بر عهده خواهد داشت که به معنای حذف مراحل دریافت ارز از بانک مرکزی، مشکلات انتقال ارز به چین و به طور کلی مسائل مالی خواهد بود و طرف ایرانی تنها قطعات را از گمرک ترخیص می‌کند و در کارخانه به تولید می‌رساند. همچنین به دلیل سهیم بودن طرف چینی در شرکت سانیار موتور، نگرانی از توقف فعالیت‌ها یا خروج یک شبه از ایران به حداقل خواهد رسید و مشتریان می‌توانند با اطمینان بیشتری محصولات سانیار موتور را خریداری کنند و از استمرار خدمات پس از فروش و تامین قطعات نیز اطمینان داشته باشند. همچنین به دلیل نبود مشکلات تامین ارز و خرید قطعات از کشور چین برای طرف ایرانی، آهنگ تولید خودروها نیز احتمالاً منظم‌تر از شرکت‌هایی خواهد بود که با مشکلات انتقال ارز دست و پنجه نرم می‌کنند.

بهزاد چریک؛ مدیرعامل سانیار موتور، سال گذشته گفته بود که محصولات مد نظر این شرکت از برندهای بایک و سوئیست خواهد بود لذا احتمالاً در سال 1401 شاهد عرضه محصولاتی از این برندها توسط سانیار موتور خواهیم بود که به نظر می‌رسد بایک نسبت به سوئیست تقدم داشته باشد اما هنوز مشخص نیست که چه محصولی و در چه کلاسی در سبد محصولات سانیار موتور قرار خواهد داشت. البته با توجه به تب ورود کراس‌اوورها به بازار ایران، پیش‌بینی می‌شود نخستین محصول سانیار موتور در این کلاس قرار بگیرد. بایک یکی از بزرگ‌ترین گروه‌های خودروساز چین است که دفتر و کارخانه مرکزی آن در شهر پکن واقع شده و محصولات مرسدس‌بنز و هیوندای نیز در جوینت ونچر مشترک با بایک در چین به تولید می‌رسد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد