موضوعات داغ

نسخه فول آپشن ارزان‌ترین خودرو جهان: تاتا نانو اسپشال ادیشن

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

شرکت تاتا امیدوار بود که مدل نانو ظهور دوم فولکس ‌واگن بیتل باشد، اما این اتفاق نیفتاد. البته تاتا هر چند وقت یکبار امکانات جدیدی به آن اضافه می‌کرد تا مشتریان بیشتری را برای خرید این مدل ترغیب کند.

در نتیجه این شرکت تصمیم گرفت تا نسخه اسپشال ادیشن آن را عرضه کند که امکانات بهتری نسبت به مدل اصلی داشت. اما ابتدا برای کسانی که با تاریخچه نانو آشنایی ندارند، کمی از ماجرای این مدل را بازگو می‌کنیم.

تاتا نانو قرار بود رانندگان هندی را از شر اسکوترهای ناایمن خلاص کند. رانندگی با یک خودروی جدید ۳۰۰۰ دلاری بهتر از جابجایی با اتوبوس‌های شهری شلوغ بود. تاتا فکر می‌کرد که چون فولکس واگن بیتل این هدف را محقق کرده است، نانو نیز موفق خواهد شد.

تاتا فروش سالانه ۲۰۰،۰۰۰ یا بیشتر را برای نانو پیش‌بینی می‌کرد. اگرچه میزان پذیرش خودروهای ارزان طی چند سال گذشته حتی در کشورهای در حال توسعه افزایش‌ یافته است، اما تاتا در حین تولید نانو بیش از حد صرفه‌جویی کرده بود.

درهای خیلی نازک آن هیچ بازدارنده‌ای نداشتند، پس وقتی بسته نبودند مدام به این طرف و آن طرف می‌رفتند. در ابتدا، چرخ‌های اصلی نانو به جای چهار مهره‌ از سه مهره استفاده می‌کردند. شیشه عقب هم باز نمی‌شد و حداقل در نسخه‌های اولیه نانو شاهد آینه بغل سمت سرنشین و سیستم تهویه مطبوع نبودیم.

تاتا نانو اسپشال ادیشن

بنابراین شاید استفاده از عبارت اسپشال ادیشن برای نسخه مجهزتر این خودرو کمی مسخره باشد. با این حال نسخه LX که برای مدل‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۳ عرضه شد، امکانات رفاهی بیشتری نسبت به نانو داشت.

مثلاً سیستم استریو بلاوپانکت که قطعاً تجربه رانندگی را حداقل نسبت به صدای موتورهای دو سیلندر تقریباً تمام خودروهای بازار محلی هند بهبود بخشید.

چند نمونه اولیه مخصوص بازار اروپایی با موتورهای سه سیلندر به نمایش گذاشته شدند، اما بهتر بود که نانو کارش را با همان موتور دو سیلندر همیشگی ادامه می‌داد. همچنین چرخ‌های آلیاژی دوازده اینچی نسخه ویژه می‌توانستند جذابیت بیشتری به آن‌ بدهند، البته اگر اینقدر کوچک نبودند.

در نتیجه نانو هرگز به موفقیتی که تاتا انتظارش را داشت دست نیافت، اما حداقل صنعت خودرو در حال رشد هند را به جهان معرفی کرد. امروزه هند یکی از موفق‌ترین کشورهای خودروسازی در نیمکره شرقی است. این موفقیت طی سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۸ به دست آمد که نانو نیز در آن زمان به فروش می‌رسید. نانو با وجود کم و کاستی‌های زیادی که داشت، همچنان یک موفقیت تاریخی محسوب می‌شود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد