موضوعات داغ

آغاز تولید پژو پارس ELX‌ با موتور TU5، افت محسوس نسبت به ای ال ایکس قبلی!

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

پژو پارس ELX یکی از محصولات محبوب ایران خودرو در دهه 1380 و 1390 بود که اکنون نیز طرفداران بسیاری در کشورمان دارد. نسخه اصلی پژو پارس ELX در ایران به پارس موتور زانتیایی شهرت دارد که با تجهیزاتی همچون سیستم گویا، صندلی‌های تنظیم شونده برقی و رینگ‌های خرچنگی از دیگر مدل‌ها متمایز شده است. در ابتدای دهه 1390 ایران خودرو تصمیم گرفت به جای موتور زانتیا موسوم به XU7، از موتور XUM استفاده کند که راندمان کمتری را ارائه می‌داد. این خودرو چندان مورد استقبال بازار قرار نگرفت تا آن‌که در سال 1396 از خط تولید ایران خودرو حذف شد.

حال و پس از چند سال غیبت پژو پارس ELX‌ در خط تولید ایران خودرو، این شرکت تصمیم گرفته است تا بار دیگر پارس ELX را زنده کند. اما برخلاف دفعات گذشته، به جای موتور زانتیا یا موتور پژو 405 تغییر یافته، از پیشرانه TU5‌برای پژو پارس ELX استفاده شده است. این مساله در حالی رخ می‌دهد که تیپ دیگری از پژو پارس موسوم به پژو پارس LX نیز با موتور TU5 به تولید می‌رسد و مشخص نیست چرا ایران خودرو می‌خواهد دو تیپ از یک خودرو را با مشخصات فنی یکسان به تولید برساند. در ادامه بررسی بین سه نسل از پژو پارس ELX خواهیم داشت:

جدول مقایسه مشخصات فنی پارس ELX در سه نسل:

خودروپژو پارس ELX پژو پارس ELX با موتور XUMپژو پارس ELX با موتور TU5
نوع موتور1.8 لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ XU7J4P1.9 لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ XUM1.6 لیتری شانزده سوپاپ TU5
سالهای تولید1382-13921392-13961401-
حداکثر قدرت110 اسب بخار105 اسب بخار105 اسب بخار
حداکثر گشتاور155 نیوتن متر155 نیوتن متر142 نیوتن متر
جعبه دنده5 دنده دستی5 دنده دستی5 دنده دستی
شتاب صفر تا صد9 ثانیه10.9 ثانیه13.2 ثانیه
حداکثر سرعت195 کیلومتر برساعت190 کیلومتر برساعت190 کیلومتر برساعت
مصرف سوخت ترکیبی8.1 لیتر در صد کیلومتر8.6 لیتر در صد کیلومتر7.3 لیتر در صد کیلومتر

همان‌گونه که از جدول فوق مشخص است، پژو پارس ELX‌ طی سه نسل حضور خود در ایران خودرو دستخوش افت از نظر فنی شده است و با ورود به هر نسل شاهد کاهش راندمان پیشرانه نصب شده روی این خودرو هستیم. در حالی که همزمان محصولات خانواده پژو و سمند با موتور L3 از گروه موتورهای پژوسیتروئن به تولید می‌رسند، احتمالا شرایط برای تولید پژو پارس ELX با موتور L4 (XU7J4P) نیز مهیا بوده است.

با این حال ایران خودرو به جای آن‌که محصولی قدرتمند را احیا کند و آن را در اختیار مشتریان بگذارد، تنها با افزایش مصنوعی تیپ‌های پژو پارس سعی در جلب نظر بیشتر مشتریان دارد. لازم به ذکر است که پژو پارس پر تیراژ‌ترین و پرفروش‌ترین محصول حال حاضر ایران خودرو است. سالانه بیش از 100 هزار دستگاه پژو پارس در ایران خودرو به تولید می‌رسند که البته همزمان با افزایش تیراژ تولید، کیفیت آن‌ها نیز افت محسوسی پیدا کرده است.

با توجه به افت مشخصات فنی پژو پارس ELX نسل سوم نسبت به دو نسل پیشین، ایران خودرو این محصول را از نظر امکانات و تجهیزات ارتقا داده است تا ارزش پرداخت مابه التفاوت میان پژو پارس LX و پژو پارس ELX با موتور TU5‌ برای مشتریان شفاف شود. پژو پارس ELX‌ با موتور TU5 به تجهیزاتی همچون ترمزهای دیسکی عقب و جلو، تنظیم برقی پشتی صندلی‌ها، کروز کنترل، رینگ‌های آلومینیومی، شیشه‌های دودی عقب به صورت استاندارد، سیستم تهویه اتوماتیک و سیستم چندرسانه‌ای مجهز شده است.

قیمت رسمی پژو پارس LX در حال حاضر از سوی ایران خودرو معادل 176 میلیون و 596 هزار تومان اعلام شده است. در همین حال نیز پژو پارس ELX سفارشی با موتور TU5‌ معادل ۲۱۱,۲۶۷,۰۰۰ قیمت دارد. حال تصمیم با مشتریان است که آیا برای آپشن‌های ذکر شده حاضر به پرداخت مابه التفاوت 35 میلیون تومانی هستند یا خیر؟

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/1/23
مسخره بازی در این صنعت بی پایه تمومی نداره
یه موتور tu5 را داخلی کردن با هزار اسم فقط مونده رو هلی کوپتر هم کار بذارنش
1401/1/25
به خاطر پاس کرده یورو پنجه توانو اوردن پایین
موتوراشون تکنولژیش به روز نیست مجبورن یا کاتالیزگرو یا نرم افزار ماشینو دست کاری کنن
1401/1/25
فرقشون تو جیب ایران خودرو مشخص میشه ، با یه اسم الکی میخواستند جیب مردم را خالی کنند ، نوش جونتون گوارای وجودتان ، بخورید و بیاشامید و اصراف هم نکنید،گور پدر مردم
1401/2/4
افتضاح یاملت نفهم حساب میکنن یاخودشون نفهم هستن