موضوعات داغ

برنامه‌های آینده گروه جیلی؛ لوتوس، لینک اند کو، اسمارت و پروتون

عکس مطلب اول

برندها و کمپانی‌های خودروساز متعلق به جیلی آینده پرتکاپویی را در پیش گرفته‌اند و سینرژی قابل‌توجهی بین آن‌ها مشاهده می‌شود. در ادامه با بررسی فعالیت‌های آتی کمپانی‌های زیرمجموعه جیلی همراه خودروبانک باشید.

لوتوس

لوتوس، جیلی و رنو قرار است با همکاری یکدیگر دو خودروی اسپرت برقی را روانه بازار کنند. یکی از آن‌ها جایگزین آلپاین A110 شده و دیگری با برند Lotus عرضه می‌شود. به دلایل نامشخص، تاریخ رونمایی از این محصولات به سال 2026 موکول شده است.

محصول مشترک آینده بر اساس پلتفرمی به نام E-Sports و LEVA (معماری خودروی برقی سبک) ساخته شده و کد تولید خودرو با نام Type 135 شناخته می‌شود.

البته قبل از تیپ 135، خودروی دیگری با کد تولید Type 134 قرار است به بازار معرفی شود. لوتوس در اوت سال 2021 درباره یک شاسی‌بلند در دسته D (یعنی در اندازه BMW iX3) صحبت کرد که احتمالا در سال 2025 رونمایی خواهد شد.

لوتوس التره

طبق گزارش‌های متعدد، خودروی تیپ 134 جهت رقابت با پورشه ماکان 2023 عرضه می‌شود. از طرف دیگر، 135 (التره) در دسته شاسی‌بلندها قرار دارد و هم‌اندازه پورشه کاین است.

مدل جدید لوتوس با نام Eletre در واقع 179 میلی‌متر طویل‌تر از کاین بوده و یک خودروی برقی است. عرض معمول برابر با 2.231 متر بوده و در صورت استفاده از آینه‌های دوربین‌دار، به 2.135 متر می‌رسد. خودروی التره در کارخانه ووهان جیلی تولید خواهد شد که ظرفیت خودروسازی سالانه آن حدود 150 هزار دستگاه است. این شاسی‌بلند بزرگ احتمالا اوایل سال 2023 روانه بازار محلی و در سال 2024 وارد بازار آمریکا می‌شود.

گشتاور و قدرت موتور لوتوس Eletre هنوز به طور رسمی اعلام نشده است. با این وجود، گزارش‌های مختلف خبر می‌دهند که موتور دوگانه این ماشین قدرتی معادل با 600 اسب بخار دارد. نسخه 700 اسب بخاری نیز به احتمال زیاد عرضه خواهد شد. سیستم LiDAR لوتوس التره محصولی از شرکت چینی Hesai و روبوسنس است.

تیپ 133 نیز وجود دارد که هنوز نامی برای آن اعلام نشده، ولی قطعا با حرف E شروع می‌شود. این ماشین در سال 2023 رونمایی خواهد شد و یک کوپه چهار درب است.

لینک اند کو

نخستین مینی ون/ MPV/ خودروی مسافربری Lynk & Co در نیمه دوم سال 2022 در چین معرفی می‌شود. با این وجود، تصاویری از یک مدل اولیه (مثلا) بی‌نام و نشان در نوامبر سال 2021 در فضای آنلاین منتشر شد که به یک خودروی بزرگ با درب‌های جانبی کشویی اشاره می‌کرد. البته نام لینک اند کو روی فرمان این ماشین حک شده بود!

لینک اند کو 09

جدیدترین محصول لینک اند کو، مدل 09 است که در آوریل سال 2021 در نمایشگاه شانگهای به نمایش درآمد و شش ماه بعد در تیپ‌های 5، 6 و 7 در معرض فروش گذاشته شد.

شاسی‌بلند 09 با طول 5.042 متر بر اساس نسل دوم پلتفرم ولوو XC90 ساخته شده و فاصله بین محورهای آن درست مثل XC90 است. سه نوع موتور متفاوت برای 09 معرفی شده که همگی آن‌ها از طریق گیربکس اتوماتیک 8 سرعته Aisin موجب حرکت خودرو می‌شوند. سیستم رانندگی چهارچرخ نیز توسط BorgWarner توسعه یافته است. سه آپشن موتور برای 09 عبارت‌اند از:

- موتور توربو هیبریدی 2.0 لیتری با قدرت 254 اسب بخار و گشتاور 350 نیوتن متر

- موتور توربو هیبریدی 2.0 لیتری (با قدرت و گشتاور نامشخص)

- موتور پلاگین هیبرید 2 لیتری با قدرت 431 اسب بخار و گشتاور 659 نیوتن متر

اسمارت

یک کراس اوور برقی به عنوان جانشین خودروهای اسمارت فورتو (Fortwo) و فورفور (Forfour) چندی پیش در رویداد برلین به نمایش درآمد. بر خلاف خودروهای امروزی، این مدل بزرگ‌تر، محصول همکاری با گروه جیلی است نه رنو. به عنوان بخشی از توافق، جیلی وظیفه نظارت بر مهندسی ماشین و مرسدس بنز وظیفه طراحی آن را بر عهده دارد.

پیش‌نمایش کانسپت نامبر وان (Concept #1) در سپتامبر سال 2021 در نمایشگاه اتومبیل مونیخ به عموم نشان داده شد. طول این خودروی مفهومی به 4.29 متر می‌رسد.

اسمارت در فوریه سال 2022 مدل تولیدی خود را نیز با نام 1# معرفی کرد. اگرچه این خودرو در دسته شاسی‌بلندها قرار گرفته، ولی بیشتر شبیه به یک هاچبک پنج درب بلندقد است!

اسمارت نامبروان

طول خودروی نامبروان به 4.27 متر و وزن آن به 1820 کیلوگرم می‌رسد. این ماشین به پک باتری 66 کیلووات ساعتی مجهز بوده و موتور آن قادر به تولید 272 اسب بخار و گشتاور 343 نیوتن متر است. حداکثر سرعت ماشین 180 کیلومتر بر ساعت می‌رسد و با جریان‌های 22 کیلوواتی (AC) و 150 کیلوواتی (DC) شارژ می‌شود.

در آینده نزدیک، نسخه RWD (دیفرانسیل عقب محرک) اسمارت 1# نیز معرفی خواهد شد، ولی رونمایی از نسخه AWD (چهارچرخ محرک) با قدرت بیشتر و موتور ثانویه، به اواخر سال 2022 یا اوایل سال 2023 موکول شده است.

پروتون

برخلاف سایر کمپانی‌ها و برندهای خودروسازی در این مقاله، پروتون مالزیایی اخیرا فعالیت چندانی در حوزه تولید خودروهای متنوع نداشته است. البته جایگزینی وسایل نقلیه قدیمی با مدل‌های جدید در برنامه‌های آینده این شرکت لحاظ شده است.

خودروی چندمنظوره جیاجی (Jiaji) جیلی، تحت برند پروتون جایگزین Exora می‌شود که در سال 2009 روانه بازار شد. نام جیاجی احتمالا به M60 تغییر پیدا می‌کند.

جیلی جیاجی

آخرین محصول پروتون به نام X50 در سپتامبر سال 2020 عرضه شد. ظاهرا قرار است نسخه پلاگین هیبرید برقی و همین‌طور فیس لیفت جدیدی از این ماشین تا سال 2024 به بازار اضافه شود.

ایریز (Iriz) یک هاچبک کوچک است که در سال 2014 روانه بازار شد. با توجه به استراتژی ماندگاری طولانی‌مدت پروتون، به نظر نمی‌رسد تا سال 2024 شاهد معرفی خودروی جدیدی به عنوان جانشین ایریز باشیم.

محصول دیگر پروتون به نام پرسونا (Persona) یک ماشین چهاردرب هم‌تراز با ایریز است. آخرین اخبار مربوط به این سدان کوچک درباره رونمایی از فیس لیفت این مدل بود که در مارس سال 2019 منتشر شد. معرفی خودروی جایگزین برای پرسونا به سال 2023 موکول شده که به احتمال زیاد از یک پلتفرم جیلی استفاده می‌کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد