موضوعات داغ

فورد فیستا 3 درب دیگر تولید نمی شود، بازنشستگی پس از 46 سال

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

فورد فیستا پرفروش‌ترین خودرو فورد برای چهار دهه بوده است اما این مساله باعث نمی‌شود که دچار افت و زوال نشود. افزایش فروش کراس‌اوورها در سطح جهان سبب شده است تا فورد فیستا پس از 46 سال به پایان راه برسد و تولید نسخه سه درب این خودرو متوقف شود.

فورد فیستا در 18 اکتبر 1976 در خط تولید فورد واقع در اسپانیا زاده شد. استقبال از فورد فیستا در نخستین سال تولید بسیار چشمگیر بود و 441 هزار دستگاه از این خودرو به فروش رسیدند که باعث شد تا فورد فیستا رکورد فروش سال نخست فورد موستانگ در سال 1965 را بشکند. در طی چهار دهه نسل‌های مختلف فورد فیستا به تولید رسیدند و منطقه اصلی برای فروش آن‌ها، بازار اروپا بود.

اکنون و در سال 2022، فورد تصمیم گرفته تا تولید نسخه سه درب فیستا را متوقف کرده و تنها نسخه پنج درب را تولید کند. این اقدام در جهت کاهش هزینه‌های تولید اتخاذ شده است. اختلاف قیمت بین فورد فیستا سه درب و پنج درب تنها 500 یورو بود و به همین دلیل بسیاری از خریداران ترجیح می‌دادند تا نسخه پنج درب این خودرو را خریداری کنند. در اتحادیه اروپا، فورد فیستا در اسپانیا و آلمان تولید می‌شود.

بزرگترین مشکل فورد فیستا در حال حاضر، فورد پوما است. این خودرو یک کراس‌اوور کوچک است و مشتریان تمایل بیشتری به خرید این خودرو در حال حاضر دارند. آخرین نسل فورد فیستا در سال 2016 وارد بازار شده است و از آن زمان تاکنون در بازار جهانی حضور دارد. با توجه به افزایش هزینه‌های تولید ناشی از کمبود ریزتراشه و تلاطم فروش فورد فیستا، احتمال دارد نسل هشتم این خودرو را هیچ‌گاه نبینیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد