موضوعات داغ

چرا ایلان ماسک از همکاری با بیل گیتس خودداری می‌کند؟

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

بیل گیتس به خاطر اقدامات بشردوستانه خودش مشهور است. او به تازگی در یک پیام خصوصی از ایلان ماسک درخواست کرد تا در یک پروژه بشردوستانه نامعلوم با او همکاری کند، اما مدیر عامل تسلا ابتدا خواستار پاسخگویی گیتس درباره یک موضوع مهم بود.

جالب است که میلیاردرها هم با یکدیگر در تماس هستند. آن‌ها شرکت‌های مهمی را کنترل می‌کنند و سرمایه زیادی در اختیار دارند، بنابراین ارتباط داشتن آن‌ها با یکدیگر تأثیر مهمی روی سهام‌ها و بازارهای شغلی دارد - البته اگر تصمیم نگیرند که از این قدرت علیه مردم استفاده کنند.

اما ماسک و گیتس دو تا از معدود افراد ثروتمندی هستند که به رفاه مردم توجه می‌کنند. آن‌ها با مردم در تماس هستند و در پروژه‌هایی شرکت می‌کنند که به نفع بسیاری از مردم است، در جامعه حفظ ظاهر می‌کنند و به طور مداوم در تلاش برای یافتن راه‌هایی به منظور بهبود زندگی و پیشرفت بشریت هستند. البته این دو اختلاف‌هایی با یکدیگر دارند، اما در این مطلب نمی‌خواهیم درباره حدس و گمان‌ها و رسوایی‌ها صحبت کنیم.

در عوض، این موضوع را بررسی می‌کنیم که چرا ایلان ماسک به صورت آشکار از همکاری با بیل گیتس در یک پروژه بشردوستانه خودداری کرد.

یکی از بنیانگذاران مایکروسافت و مدیر عامل تسلا درباره موضوعات نامشخصی برای یکدیگر پیامک فرستادند. اما وقتی ماسک این سؤال را پرسید همه چیز به هم ریخت: "هنوز پوزیشن شورت (فروش سهام با نیت بازخرید آن با قیمتی پایین‌تر) نیم میلیارد دلاری تسلا را داری؟"

پس از چند ساعت گیتس در نهایت تأیید کرد که هنوز فکر می‌کند تسلا با شکست مواجه خواهد شد یا اعتماد سرمایه‌گذاران را از دست خواهد داد. او در پاسخ به ماسک گفت: "ببخشید ولی هنوز این پوزیشن را نبسته‌ام" و سپس درخواست همکاری در پروژه‌های بشردوستانه را به او ارائه کرد.

بیل گیتس

ماسک در پاسخ به گیتس گفت که نمی‌تواند فعالیت‌های آب و هوایی او را جدی بگیرد چون "پوزیشن شورت بزرگی علیه تسلا در اختیار دارد، یعنی همان شرکتی که بیش‌ترین تلاش را برای حل مشکلات آب و هوایی انجام می‌دهد". اسکرین‌ شات‌های این مکالمه در توئیتر منتشر شد. ابتدا نیویورک‌تایمز این مکالمه را فاش کرد و سپس ایلان ماسک صحت آن را تأیید کرد. او همچنین تأکید کرد که خودش این پیام‌ها را لو نداده است.

مدیر عامل تسلا همچنین تصویری از بیل گیتس منتشر کرد و اضافه‌وزن او را به تمسخر گرفت. این توئیت در عرض کمتر از 35 دقیقه 122 هزار لایک دریافت کرد.

حالا می‌دانیم که چرا ایلان ماسک از همکاری با بیل گیتس در زمینه مسائل آب و هوایی خودداری می‌کند. ماسک قبلاً به دلیل مسائلی مربوط به بازار سهام گیتس را احمق خطاب کرده بود. از طرفی گیتس هم گفته بود که تولید خودروهای برقی آسان است و مبارزه با تغییرات آب و هوایی فقط با تغییر پیشرانه خودروها امکان‌پذیر نیست. گیتس خودش یک پورشه تایکان دارد.

داشتن یک پوزیشن شورت یا کوتاه کردن سهام به این معنی است که سرمایه‌گذار فکر می‌کند سهام یک شرکت به احتمال زیاد مقداری از ارزش خود را از دست خواهد داد. به همین دلیل آن سهام را با وام خریداری می‌کند، آن‌ را در بازار آزاد می‌فروشد، و زمانی که ارزان‌تر شد آن‌ را می‌خرد. این وام باید بازپرداخت شود و سرمایه‌گذار اختلاف این مبالغ را به جیب می‌زند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد