موضوعات داغ

رونمایی از کشنده فوتون H5، اولین کامیون اتوماتیک ایران خودرو دیزل + جدول مشخصات فنی

عکس مطلب اول

گروه فوتون سومین برند کامیون سازی در چین که از سال‌های دور در ایران محصولات خود را عرضه می‌کند و ما شاهد حضور موفق کامیونت های این برند و سپس کشنده های آن بوده‌ایم. کامیون‌ها، کشنده‌ها و کامیونت‌های فوتون هم‌اکنون در شرکت‌های مختلف خودروسازی ایران مونتاژ می‌شود.

از سال ۹۴ کشنده های تک دیفرانسیل فوتون توسط ایران خودرو دیزل در ایران مونتاژ می‌شوند. کشنده های فوتون به دلیل قیمت کمتر نسبت به دیگر رقبا، در دسترس بودن لوازم جانبی و استهلاک کمتر مورد پسند بازار کامیون در ایران بوده است .

در طول چند سال اخیر نخست فوتون ۴۲۰ سپس ۴۴۰ و در نهایت فوتون ۴۳۰ با کابین نسل سوم کامیون های فوتون در ایران تولید شده‌اند. هم اکنون ایران خودرو دیزل تصمیم گرفت تا جدید ترین نسل کامیون های فوتون دیزلی را نیز در ایران به تولید برساند و در نهایت فوتون H5 را در اردیبهشت 1401 رونمایی کرد.

نسل پنجم کشنده های فوتون آخرین نسل قبل از رونمایی گلکسی فوتون یا همان فوتون الکتریکی است و در چین نیز فروش مناسبی را تجربه کرده است. فوتون H5 جدیدترین و مجهزترین کامیون این برند در ایران است.

نگاهی به فوتون H5

تمام کامیون های فوتون از روی کشنده‌های مرسدس اکتروس الگوبرداری شده‌اند و دلیل آن مالکیت بخشی از سهام فوتون توسط گروه دایملر است. فوتون H5 نیز همانند دیگر کامیون‌های این شرکت، شباهت بسیاری به مرسدس بنز اکتروس دارد.

به طور کلی می‌توان گفت که فوتون H5 براساس نسل چهارم مرسدس بنز اکتروس ساخته شده است اما در بخش‌هایی همچون کابین و طراحی داخلی، مشابهت‌هایی با نسل سوم اکتروس نیز می‌توان دید.

فوتون H5 که در ایران عرضه شده بزرگ ترین سایز کابین را در بین کشنده های فوتون دارد و با موتور کامینز و گیربکس ZF آماده خدمت رسانی به حمل و نقل ایران است .

فوتون H5

طراحی کابین کمی نسبت به نسل های قبل آیرودینامیک تر شده و دارای خطوط پهن تری نیز است. جلو پنجره ،سپر و فلاپ های از جنس فایبرگلاس و پلاستیک فشرده است تا کامیون کمترین وزن را داشته و بتواند بیشترین بار ممکن را حمل کند.

مقایسه فوتون H5 با سایر رقبا

موتور فوتون H5 با کشنده دیما و کشنده امپاور بهمن موتور مشترک است اما تفاوت‌هایی بین راندمان خروجی این پیشرانه در سه کشنده یاد شده وجود دارد. دیما و امپاور از نسخه یورو 5 این موتور با 490 اسب‌بخار قدرت بهره می‌برند، در حالی‌که نسخه نصب شده روی فوتون H5 از نوع یورو 4 است و 460 اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند. بنابراین می‌توان گفت فوتون H5بعد از دیما و دافران سومین کشنده چینی از نظر برتری قدرت تولیدی در ایران است .گیربکس این کشنده مانند دافران، امپاور و دیما بوده و از نظر گیربکس فوتون H5 با دیگر کشنده‌ها در یک سطح قرار می‌گیرند.

فوتون H5

جنس مواد کار شده در داخل کابین نسبت به دیگر رقبا احساس بهتری را در بیننده ایجاد می‌کند. همچنین کابین فوتون H5 دارای تودوزی نیمه فابریک است که کیفیت جزئیات درون کابین را بهتر جلوه می‌دهد.

از نظر تعلیق و شاسی نیز فوتون H5 ساختاری کاملا مشابه امپاور و دیگر کشنده های فوتون در ایران دارد، با این تفاوت که تعلیق دیفرانسیل این کامیون چهار بالن است اما در دیگر فوتون ها تعلیق از نوع فنر است.

از نظر آپشن این کشنده در حد کامیون دافران ظاهر می‌شود فوتون H5 دارای ترمز اضطراری و رادار خط خوان است اما نسبت به کامیون امپاور که تقریبا فول آپشن ترین چینی تولید در ایران قلمداد می‌شود، در رتبه پایین‌تری قرار می‌گیرد زیرا که مانیتور و یک سری از آپشن‌های امپاور را در فوتون H5 نمی‌بینیم.

انتظار می‌رود تا قیمت فوتون H5 در حدود چهار میلیارد و 300 میلیون تومان تعیین شود. اعلام این قیمت برای فوتون H5 موجب خواهد شد تا این کامیون به یکی از کشنده‌های گران‌قیمت چینی در بازار ایران تبدیل شود.

کابین

کابین دارای یک صندلی بادی با تنظیم حالت های مختلف و مجهز به گرمکن است اما صندلی شاگرد بادی نیست .کابین فوتون H5 دارای جفت تخت خوب و با کیفیت است .

در بخش پایین تخت یخچال و جعبه‌های جادار دیده می‌شود، با این حال جعبه در این بخش تمام نمی‌شود و در بخش سقف نیز سه عدد جعبه بزرگ قرار داده شده است .

از نظر صفحه کیلومتر فوتون H5 کاملا مشابه دیگر کامیون های فوتون است با این تفاوت که یک صفحه مانیتور نیمه هوشمند مشابه کامیون های بنز در بین عقربه های دور موتور و سرعت قرار گرفته است .

موتور

موتور این کشنده ساخت کامینز است .این موتور شش سیلندر خطی ۱۱.۸ لیتر حجم دارد که ۴۶۰ اسب بخار قدرت و ۲۳۰۰ نیوتون متر گشتاور را تولید می‌کند. استاندارد آلایندگی موتور نیز یورو چهار است و موتور مجهز به ترمز موتور تک زمانه است .

گیربکس

گیربکس این کشنده از نوع ترکسون ZF و دوازده سرعته اتوماتیک است که مجهز به اینتاردر پنج زمانه گیربکسی نیز است.

تعلیق

تعلیق کابین سوار برچهار بالن است که قطعا نرمی خوبی را برای سرنشینان فراهم می‌کند.

تعلیق دیفرانسیل سوار برچهار بالن است که کامیون را برای استفاده در کاربری های مختلف مجهز می‌کند. تعلیق اکسل جلو سوار بر فنر است .

ابعاد و وزن

وزن خالص کشنده حدود هشت تن و مجموع وزن ناخالص کامیون ۴۵ تن است .

کامیون دارای دو باک ۳۰۰ و ۵۰۰ لیتری است و یک باک ادبلو ۴۰ لیتری نیز دارد .

دیگر تجهیزات و امکانات فوتون H5

رادار خط خوان،ترمز اضطراری ،قفل کن دیفرانسیل، کروز کنترل،سانروف برقی،تنظیم برقی آینه ها،گرم کن آینه، گرم کن سوخت ،بالابر اتاق برقی ،کلید EBA، ترمز ضدلغزش ،ضبط ساده و تنظیمات تماس از روی فرمان. ویژگی که جای خالی آن در این کامیون احساس می‌شود ترمز تپه است .

جدول مشخصات فنی فوتون H5

موتورکامینز ISGe4
حجم موتور12 لیتر
حداکثر قدرت460 اسب بخار
حداکثر گشتاور2300 نیوتن متر
گیربکساتوماتیک ZF
ظرفیت مخزن سوخت940 لیتر
سیستم ترمزجلو و عقب دیسکی
استاندارد آلایندگییورو 4
تعداد دنده ها12+4
GVW18 تن
GCW45 تن
سیستم های ایمنیABS-EBS-ESP-ASR-JOCOB
سایر امکاناتتعلیق کابین از نوع بادی و کمک فنر-قفل دیفرانسیل -آینه برقی با گرمکن-سانروف برقی

نظرات کاربران

9 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/2/8
چرا انقدر شبیه ام پاور گروه بهمنه؟؟؟؟
این اونه یا اون اینه
1401/2/9
درود برشما مونتاژ کنندگان خودروهای اشغال چینی حتما قیمت خون پدرتونه نه
1401/2/9
خیلی قشگ به جای مرسدس اکتروس به ۳ برابر قیمت میزنن به ملت
1401/2/9
ببخشد اولین اتوماتیک ایران پس دافران و دیما و سی آن سی های 1400 اتومات نیستن ای بابا
ماشاالله با روستا که تدریس خوبی بهت می‌کنه آریا
خسته نباشی آریا 😂😂
1401/2/10
چرا هیچی نشده قیمت میذاری رو این ماشین
امپاور دو ماه پیش سه تومن بود این شد چهار و سیصد بیشعور
1401/2/10
سلام کله دنیا داره ماشین های یورو ۷ مونتاژ می کنه اینکه این کشنده چینه و کیفیت کشنده های المانی هلندی و سوعدی رو نداره بماند ولی داره یورو ۴ تولید میشه الان بیشتر کشنده های تولیدی قدرتشون ۷۵۰ به بالاست این ایرانی چینی ها دارن زور می زنند واسه ۴۹۰ ۴۸۰ و نهایتا ۵۰۰
1401/2/10
گران و ناشناخته ، ببینم داخل کار در سرما و گرما و در نقاط مختلف کشور جواب میده یا خیر واقعا خریدش ریسک بزرگیه
1401/2/12
بخرید که صاحب اول و آخرش خودتون هستید
1401/6/24
چه افتخاری میکنن این مدیران ایران خودرو دیزل خودرو درجه چندم چینی رو مونتلژ و سه برابر قیمت میندازن به مردم.