موضوعات داغ

مدل دنده‌ای تویوتا سوپرا براساس بی ام و Z4 چهارسیلندر شکل گرفت

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

اگر جزء آن دسته افراد علاقه مند به خودروهای نسل پنجم سوپرا با دنده دستی هستید، باید بدانید که تویوتا در حال حاضر جهان را با تولید چنین مدلی در سال 2023 راضی ساخته است. جزئیات دقیق این گیربکس دستی شش سرعته مانند منشأ آن و این که چه کسی در فرآیند تولید و توسعه آن نقش داشته، در این اعلامیه فاش نشده اما گزارشی از درایو منتشر شده که بخشی از این اطلاعات را روشن ساخته است.

سخنگوی تویوتا در گفتگو با این نشریه تأیید کرده است که قطعات مورد استفاده در این گیربکس بر اساس ترکیبی از گیربکس‌های ساخته شده توسطZF است اما قطعات این ترکیب منحصر به تویوتا سوپرا GR است.

سخنگوی تویوتا همچنین به درایو گفته است که یک خودروساز ژاپنی در برخی موارد با ZF و بی ام و همکاری کرده است، از جمله طراحی و چیدمان اهرم شیفت یا پدال، نسبت اندازه نهایی دنده، تنظیم عملکرد گیربکس دستی هوشمند (iMT) و تعویض دنده.

شایان ذکر است که بی ام و Z4از یک گیربکس دستی استفاده می‌کند و یک خودرو در تیپ اس درایو 20i دو لیتری چهارسیلندر به شمار می‌رود که گیربکس آن دارای کد GS6L40LZ است. این در حالیست که تویوتا سوپرا به گیربکس شش سرعته دستی دارای کد بی ام وGS6L50TZ مجهز است. نام GS6 به گیربکس دستی شش سرعته اشاره دارد، در حالی که Z به سازنده آن یعنی ZF مربوط می‌شود. طبق گزارش درایو، تفاوت بین L50T و L40T در نوع گیربکس و دنده آن‌هاست.

تویوتا سوپرا

تویوتا iMT با سیستم تطبیق دور ارائه می‌شود که عملکرد پایداری را در هنگام تعویض دنده به ارمغان می‌آورد. علاوه بر این، گیربکس دستی جدید نسبت به نسخه‌های AT دارای درایو نهایی کوتاه‌تر به میزان 3.46 است که باعث بهتر شدن تیک اف و شتاب دنده می‌شود. گیربکس MT شش سرعته برخلاف بی ام و Z4 ، منحصر به تویوتا سوپرا 3.0 لیتری شش قدرته خطی است.

تویوتا سوپرا A91-MT مدل 2023 ، همراه با دیگر مدل‌های سوپرا 2023، در اواخر سال جاری به نمایندگی‌ها در آمریکا خواهد رسید. قیمت آن نیز در موعد مقرر اعلام خواهد شد. البته شایان ذکر است که تنها 500 دستگاه از مدل خاص A91-MT در رنگ‌های خاکستری و سفید مات در دسترس خواهد بود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد