موضوعات داغ

دهگانه برترین خودروهای بی ام و تاریخ را بشناسید

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

بی ام و ۵۰۷: ۵۹-۱۹۵۵

این مدل بهترین دستاورد بی ام و طی چندین دهه بود. یک خودروی دونفره با موتور V8 که به زیبایی هر چه تمام‌تر ساخته ‌شده بود. آلبرشت فون گورتز طراحی این پکیج جذاب را بر عهده داشت. بی ام و برای جلب توجه مشتریان آمریکایی و پس از موفقیت مرسدس SL در آمریکا این مدل را عرضه کرد. اما ۵۰۷ به دلیل قیمت بالای خودش فروش خوبی نداشت. بی ام و که آن زمان شرایط مالی خوبی نداشت فقط ۲۵۲ نسخه از آن را ساخت. اما تأثیرگذاری این مدل روی صنعت خودرو از جمله در طراحی Z3 و Z8 غیرقابل انکار است.

بی ام و 700/CS: ۱۹۵۹-۶۵

بی ام و قبل و بعد از جنگ جهانی دوم به خاطر خودروهای شش سیلندر خطی گرانقیمت (با فروش کم) و خودروهای کوچکش (با سود کم) شناخته می‌شد. مدل ۷۰۰ آخرین نسخه از این خودروهای کوچک بود. موتور تخت دوقلوی آن در عقب قرار داشت و اولین بی ام و با شاسی یکپارچه بود. این خودرو با بدنه سدان، کوپه و سقف کروکی به فروش رفت. هانس استاک و دیگران با بی ام و ۷۰۰ در مسابقات برنده شدند. اما بی ام و بعد از ظهور نیو کلاس تولید خودروهای کوچک را تا زمان ساخت مینی جدید متوقف کرد.

بی ام و ۲۰۰۰/۱۸۰۰/۱۶۰۰/۱۵۰۰: ۷۲-۱۹۶۱

در پایان دهه پنجاه، بی ام و آنقدر شرایط مالی بدی داشت که نزدیک بود مرسدس آن را بخرد، اما با سدان اسپورت ۱۵۰۰ که با نام نیو کلاس نیز شناخته می‌شود خودش را احیا کرد. این مدل با موتور چهار سیلندر M10 تا سال ۱۹۸۸ در خط تولید باقی ماند و بلوک آن در خودروهای مسابقه‌ای ۱۵۰۰ اسب بخار مورد استفاده قرار گرفت. همچنین مدل‌های کوپه از روی آن ساخته شدند که دماغه آن‌ها کشیده شد تا فضا برای موتور شش سیلندر خطی فراهم شود و در نهایت بتموبیل CSL بر اساس آن تولید شد.

بی ام و M1: ۱۹۷۸-۸۱

جورجتو جوجارو طراحی این مدل را انجام داد و اگرچه مانند ابرخودروهای ایتالیایی عجیب و غریب نبود، اما گذر زمان آن را جذاب‌تر کرد. قرار بود این پروژه در ایتالیا توسط لامبورگینی ساخته شود اما آن شرکت دچار مشکلات مالی شد و بی ام و از کوچ‌بیلدر باور خواست تا آن را بسازد. متاسفانه از آن زمان تاکنون هیچ خودرو M منحصر به فردی ساخته نشد، تا اینکه کراس‌اوور XM به عنوان دومین مدل مستقل M در سال آینده عرضه خواهد شد.

بی ام و M3 (E30): ۱۹۸۶-۹۱

چطور می‌توان جذاب‌ترین نسل M3 را انتخاب کرد؟ این یک مدل اریجینال و یکی از موفق‌ترین خودروهای مسابقه‌ای تاریخ است. نسخه جاده‌ای هم مثل مدل مسابقه‌ای خاص و جذاب بود. ترکیبی جذاب از قدرت و وقار و هدفمندی. موتور ۱۶ سوپاپ S14 ساخته شده بر اساس M10 به همان اندازه که انتظار می‌رفت قدرتمند بود. بال عقب نیز جذابیت بیشتری به آن داده بود.

بی ام و سری ۳ (E36): ۱۹۹۰-۹۸

E36 که تفاوت زیادی با دو نسل قبلی سری ۳ داشت، چهره جدیدی به خود گرفت که کمی طول کشید تا همه به آن عادت کنند. سیستم تعلیق کاملاً جدیدش آن را چابک‌تر کرده بود. نسخه i320 به موتور شش سیلندر خطی مجهز بود و در مدل جاده‌ای M3 از موتور S50 استفاده شد. انواع سالون، کوپه، تورینگ، کابریو و M از این مدل عرضه شد.

بی ام و X5 (E53): ۱۹۹۹-۲۰۰۶

بدون شک X5 اولین شاسی بلند جهان بود که حس یک خودروی واقعی را منتقل می‌کرد. X5 نیازی به بالا رفتن از تپه‌ها نداشت، چون بی ام و در آن زمان صاحب رنج روور بود. این مدل که در ایالات‌ متحده و با موتور V8 ساخته می‌شد، بی ام و را به یک شرکت بین‌المللی تبدیل کرد. نسخه‌های دارای موتور شش سیلندر خطی و دیزلی یک سال بعد در اروپا عرضه شدند. امروزه تقریباً همه خودروسازان بزرگ کراس‌اوور می‌سازند و همگی مدیون X5 هستند.

بی ام و M5 (E60): ۲۰۰۵-۱۰

E60 به دلیل ظاهر خاص، فرمان‌دهی فعال عجیب و iDrive نه چندان خوبش احتمالاً بدترین سری ۵ بود. اما همین مدل باعث به وجود آمدن بهترین M5 تاریخ شد. این مدل از موتور تنفس طبیعی V10 بهره می‌برد که از مشکلات عمده در نگهداری رنج می‌برد و سوخت زیادی مصرف می‌کرد. اما به هر حال یک موتور V10 با دور موتور ۸۲۵۰ دور بر دقیقه بود. یک نسخه استیشن واگن هم از این مدل عرضه شد.

بی ام و i3: ۲۰‍‍۱۳ تاکنون

یک خودروی برقی جذاب که به جای اتکا به باتری بزرگ که وزن خودرو را بالا می‌برد، با یک بدنه فیبرکربنی و شاسی آلومینیومی این مشکل را حل کرد. نسخه‌های اولیه با یک ژنراتور بنزینی عرضه شدند، اما مخزن سوخت آن‌ها خیلی کوچک بود. نسخه‌های امروزی محدوده پیمایش ۱۷۰ مایلی دارند، اما اگر بی ام و جدیدترین باتری و فناوری e-drive خود را روی آن قرار می‌داد محدوده پیمایش آن بیشتر می‌شد. اما در عوض تولید آن در آستانه توقف است و جای خود را به iX1 ارزان اما نه چندان جذاب خواهد داد.

بی ام و M2: ۲۰۱۵-۲۱

وقتی کسی اسم بی ام و را می‌آورد منظورش این است: قدرت موتور شش سیلندر خطی، جعبه‌دنده دستی و دیفرانسیل عقب. M2 کامپتیشن همچنان ناب‌ترین و جذاب‌ترین بی ام و در دوران کنونی است، در حالی که سایر مدل‌های M به سیستم چهارچرخ محرک مهاجرت کردند تا قدرت بالای موتور خودشان را کنترل کنند. M2 نه خیلی بزرگ و نه خیلی قدرتمند است، اما حرف‌های زیادی برای گفتن در جاده دارد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد