موضوعات داغ

ترمزگیری فانتوم برای تسلا دردسرساز شد

عکس مطلب اول

ترمزگیری فانتوم به فرایندی گفته می‌شود که در آن، سیستم کمک‌راننده علیرغم نبود مانع در مقابل خودرو، ترمز را فعال می‌کند. این مشکل تنها محدود به خودروهای تسلا نمی‌شود، ولی گزارش‌ها و گلایه‌های فراوان رانندگان تسلا به NHTSA باعث شده سازمان به طور خاص، ماشین‌های این برند را مورد بازرسی قرار دهد.

در ماه فوریه، NHTSA بیش از 400 هزار دستگاه خودروی برقی تسلا مدل 3 و تسلا مدل Y را زیر ذره‌بین قرار داد تا مشکلات بالقوه در سیستم‌ ترمز اضطراری خودکار (AEB) آن‌ها را موشکافی کند. سیستم AEB وظیفه دارد در صورت مشاهده هرگونه مانع یا شرایط خطرناک در مقابل خودرو، فعال شود.

با این حال، تسلاسواران متعددی نزد NHTSA شکایت کرده‌اند که خودروی آن‌ها بدون هیچ‌گونه هشدار قبلی و به صورت ناگهانی ترمز می‌گیرد. یکی از مالکین تسلا مدل Y گزارش داده که حین رانندگی، خودرو به نحوی ترمز کرده که مقدار شتاب در عرض کمتر از یک ثانیه از 128 به 110 کیلومتر بر ساعت رسیده است! این ترمز به حدی شدید بوده که سر راننده به سمت جلو پرتاب شده و نزدیک بوده کنترل ماشین از دستش خارج شود.

مشکل ترمزگیری فانتوم می‌تواند به حذف سنسورهای رادار ربط داشته باشد. از ماه مه سال 2021 به بعد، تسلا با اکتفا به سیستم Tesla-Vision که تنها بر اساس دوربین عمل می‌کند، سنسورهای رادار را از خودروهای خود حذف کرد.

از آن زمان به بعد، بیش از 750 مالک خودروی تسلا درباره مشکل ترمزگیری فانتوم گزارش داده و این موضوع باعث شد تا NHTSA با ارسال یک نامه، از تسلا درخواست کند تا به سؤالات مربوط به این حوادث پاسخ دهد.

بر اساس این نامه، تسلا تا تاریخ 20 ژوئن فرصت دارد یک پایگاه داده جامع، حاوی جزئیات مربوط به هر 758 حادثه را به NHTSA تحویل دهد. جزئیات مذکور شامل سال ساخت هر خودرو، زمان به‌روزرسانی نرم‌افزاری، اطلاعات مربوط به شکایت مشتریان، تصادفات یا شکایت‌های حقوقی مرتبط با هر خودرو و غیره می‌شود. در ضمن، NHTSA می‌تواند بابت هر روز تأخیر در ارائه اطلاعات، تسلا را حدود 24400 دلار جریمه کند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد