موضوعات داغ

تحریم‌ها علیه خودروهای روسی: بازگشت به قرن بیستم بدون کیسه هوا و سایر امکانات

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

تحریم‌ها علیه روسیه در پی حمله این کشور به اوکراین به شدت صنعت خودرو را تحت‌تأثیر قرار داده ‌است و به دلیل کاهش واردات قطعات خودرو مشکلات زیادی برای مشتریان و صاحبان خودروها ایجاد کرده است.

گزارش‌ها حاکی از آن است که این باعث شده تا خودروسازی لادا، که شرکت مادر وی به تازگی توسط دولت روسیه از رنو بازخرید شد، عرضه نسخه جدیدی از لادا گرانتا به نام کلاسیک ساخته‌شده با قطعات داخلی را آغاز کند که فقط 13 هزار دلار قیمت دارد.

متأسفانه عنوان "کلاسیک" در نام این مدل به ظاهر آن اشاره ندارد و منظور از آن کمبود امکاناتش است. این خودرو بدون امکانات ایمنی از جمله ترمز ضدقفل، کیسه‌های هوای سرنشین یا حتی تهویه مطبوع به فروش می‌رسد. این مدل از موتور 1.6 لیتری چهار سیلندر با توان 90 اسب بخار بهره می‌برد که استانداردهای آلایندگی اروپایی فعلی را رعایت نمی‌کند. این مدل در واقع با استانداردهای آلایندگی سال 1996 مطابقت دارد که برای خودرویی که در سال 2011 معرفی شده جالب است.

دیوید وارد، رئیس اجرایی برنامه جهانی ارزیابی خودروهای جدید به سی‌ان‌ان گفت که این یک "گام نزولی و کنایه‌آمیز" برای این کشور است که نایب رئیس مجمع جهانی تنظیم مقررات خودرو در سازمان ملل متحد است.

در همین حال، کارشناسان این اقدام را به تاکتیک‌های اتحاد جماهیر شوروی در زمان جنگ سرد تشبیه کرده‌اند. جفری ادموندز، یک متخصص در امور روسیه که در دولت اوباما خدمت کرده است، گفت که این نشانگر "تمایل دولت روسیه برای فدا کردن کالاهای باکیفیت و ایمنی در ازای این حمله" است.

لادا گرانتا

در همین حال، گزارش‌های تأییدنشده حاکی از آن هستند که لادا قصد دارد نسخه‌های بدون امکانات سایر خودروهای خودش مانند نیوا 45 ساله را نیز عرضه کند.

کمبود قطعات روی صاحبان کنونی خودروها هم تأثیر می‌گذارد

در همین حال، وضعیت افرادی که از قبل صاحب خودرو بودند هم چندان بهتر نیست. با توجه به کاهش واردات قطعات، هزینه تعمیر خودروها گران‌تر خواهد شد. الدار قاضی‌یف، که صاحب چهار تاکسی اشکودا در مسکو است، به روزنامه گاردین گفت که اگر خودروی شما خراب شود نمایندگی‌ها هیچ کاری برای شما نمی‌کنند و تعمیرکارها برای چند ماه آینده به شما نوبت می‌دهند.

وب سایت‌ها تلاش کرده‌اند تا این مشکلات را تا حدودی حل کنند اما قاضی‌یف گفته است که بازار احتکاری شده است. او گفت که پیدا کردن قطعات یدکی تقریباً غیرممکن است و حتی اگر بتوانید آن‌ها را پیدا کنید قیمت بعضی از آن‌ها با قیمت خودروی شما برابر است.

قاضی‌یف با اشاره به اینکه بسیاری از این قطعات سرقتی هستند گفت: "این همان دزدی و راهزنی در روز روشن است." حتی قیمت چیزهای ساده مانند روغن موتور ۱۰ برابر نسبت به سال ۲۰۲۱ بیشتر شده است، که نشانگر سختی‌های به وجود آمده برای مردم عادی روسیه به دلیل حمله به اوکراین است.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/3/29
اونا با یواز خودشون خوش باشن