موضوعات داغ

تاثیر نامطلوب قوانین جدید FIA بر خودرو فرمول یک مرسدس

عکس نویسنده
پرهام تحصیلی
نویسنده
عکس مطلب اول

به تازگی FIA دستورالعمل جدیدی را به امید کاهش پدیده porpoising در خودروهای فرمول یک فصل ۲۰۲۲ ارائه کرده است.

اما به نظر میرسد این تغییرات برای مرسدس نتیجه عکس خواهد داشت.

مرسدس به شدت امیدوار بود تا قوانین جدید باعث یکسان سازی خودرو ها در مواجه با پدیده porpoisin( بالا و پایین پریدن های مکرر خودرو به دلیل واکنش آیرودینامیک خودرو در سرعت بالا) شود، اما مشخص شده است که دستورالعمل جدید اصلا اینگونه نیست.

در عوض FIA مسئولیت رفع این مشکل را به عهده تیم های گذاشته است. چه از طریق افزایش ارتفاع خودرو یا هر روش دیگری. اما به طور کلی و به زبان ساده تر هرچه ارتفاع خودروها از سطح زمین بیشتر شود کارایی و فرمان پذیری آنها کاهش می یابد.

به جرات میتوان گفت خودرو فرمول یک مرسدس در فصل ۲۰۲۰ بدترین خودرو از نظر پدیده porpoising بوده است به حدی که در پیست آذربایجان به راننده این تیم آسیب وارد کرده است.

در اواسط مسابقه آذربایجان لوئیس همیلتون از درد شدید در کمر خود گلایه داشت و در پایان مسابقه به سختی از خودرو خارج شد.

قوانین جدیدی که توسط FIA وضع شده است شامل مقرراتی برای محدود کردن میزان نوسانات عمودی یا تعداد دفعاتی است که اتومبیل ها در طول یک دور یا قسمت خاصی از پیست بالا و پایین می روند.

این قانون برای تیم هایی که در محدوده مجاز قرار دارند هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد اما سایر تیم هایی که تعداد بالا و پایین پریدن های خودرو های شان فراتر از استاندارد جدید باشد، دچار مشکل خواهند شد.

با توجه به اینکه اوضاع خودرو مرسدس اصلا مناسب نیست آنها مجبور خواهند شد برای کاهش پدیده porpoising ارتفاع خودرو را بالاتر ببرند که این خود باعث کاهش عملکرد فنی خودرو خواهد شد. خصوصا در این آخر هفته در پیست مونترال کانادا که سطح پر دست اندازی دارد.

همیلتون و جرج راسل احتمالا از این تغییر قوانین خوشحال خواهند بود زیرا باعث آرامش بیشتر آنها در کابین خودرو خواهد شد اما از سوی دیگر با خودرو کندتری به مسابقه خواهد رفت.

اما در طرف دیگر بازی فراری و ردبول قرار دارند. دو تیمی که مشکل خیلی کمتری با این پدیده دارند و از قوانین جدید کاملا سود خواهند کرد.

نمایندگان تیم های این فرصت را دارند تا نظرات خود در رابطه با قوانین جدید را بیان کنند. قوانینی که در اصل برای حفاظت از سلامتی رانندگان تنظیم شده است. به یاد داشته باشید که پس از مسابقه آذربایجان بسیاری از رانندگان در ناحیه کمر دچار آسیب و درد شدید بودند.

در بخشی از بیانیه FIA آمده است که:

در ورزشی که رانندگان با سرعت های بالای ۳۰۰ کیلومتر در ساعت در حال مسابقه دادن هستند تمام تمرکز راننده باید به کنترل خودرو و هدایت آن باشد. اگر موردی در خودرو باعث ایجاد آسیب فیزیکی برای راننده شود آن آسیب یا درد میتواند موجب عدم تمرکز کامل راننده بر هدایت خودرو شود و این چیزی نیست که ما به دنبال آن باشیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد