موضوعات داغ

از کجا بفهمیم صفحه کلاچ تمام شده؟ 8 نشانه رایج که نمی دانستید

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

توضیحات متا: کنترل صفحه کلاچ و تعویض به موقع آن یکی از نکات مهم فنی مربوط به خودرو است. ما در این مقاله 8 سرنخ از اتمام صفحه کلاچ خودرو را بیان می‌کنیم تا به تعویض آن‌ها بپردازید.

از کجا بفهمیم صفحه کلاچ تمام شده

صفحه کلاچ اتومبیل از جمله کالاهای مصرفی اتومبیل است که بعد از طی 50هزار کیلومتر باید عوض شود. البته این عدد بسته به شرایط گوناگون متغییر است. به عنوان مثال کلاچ ماشینی که در سطح شهر و ترافیک آن استفاده می‌شود را بعد از طی 30هزار کیلومتر باید تغییر عوض کرد. از طرفی دیگر کلاچ خودروهای جاده‌ای تا 80هزار کیلومتر هم کارایی دارد. همچنین استفاده اشتباه رانندگان تازه‌کار، صفحه کلاچ اتومبیل را دچار مشکل می‌کند. بهتر است که قبل از خرابی ماشین به اجزای مختلف آن رسیدگی کنید تا هزینه سنگینی به گردنتان نیافتد.

برخی از مردم که به واسطه ثبت نام ایران خودرو و سایپا اتومبیل خریداری می‌کنند، تا مدت‌ها به بررسی سلامت کالاهای مصرفی خود نمی‌پردازند در صورتی که گاهی اتومبیل صفر هم نیاز به تعویض قطعاتی از جمله کلاچ دارد. کلاچ قسمتی از اتومبیل است که با درگیری چند قطعه، قدرت موتور ماشین را به چرخ‌های آن منتقل می‌کند و باید در زمان‌های معینی تعویض یا رگلاژ شود. امّا از کجا بفهمیم صفحه کلاچ تمام شده است؟ 8 نشانه رایج که نمی‌دانستید را در این مقاله از سایت خودروبانک مطالعه بفرمایید. تا انتهای مقاله ما را همراهی کنید تا از سلامت کلاچ خود اطمینان حاصل فرمایید.

1.

روشی ساده ولی غیرمطمئن برای تشخیص شرایط صفحه کلاچ به کمک دنده دو

اولین روش برای تشخیص سلامت کلاچ اتومبیل، کنترل آن در حالت ایستاده و در دنده دو است. اگر در این وضعیت خودرو پدال گاز را فشار دهید، دو وضعیت اتفاق می‌افتد. در حالت اول خودرو راه می‌افتد؛ در این صورت دیسک کلاچ نیاز به تعویض دارد. در حالت دوم ماشین خاموش می‌شود که نشان‌دهنده سلامت کلاچ است و نیازی به تعویض آن وجود ندارد.

2.

سربالایی دومین راهکار برای تشخیص تمام شدن کلاچ ماشین

ماشین برای حرکت در سربالایی به نیرو بیشتری نیاز دارد. یکی از روش‌های تشخیص اتمام صفحه کلاچ ماشین، کنترل آن در سربالایی است. برخی فکر می‌کنند که این مسئله به مدل خودرو مربوط می‌شود. اما کلاچ کلیه وسایل نقلیه، از پراید گرفته تا بهترین ماشین بعد از پراید نیازمند تعویض صفحه کلاچ برای حفظ توان خود هستند. زمانی که توان ماشین در سربالایی کاهش پیدا کند و نیاز به تعویض دنده در دنده سنگین احساس شود، صفحه کلاچ آن به پایان رسیده است. در چنین شرایطی باید به اولین تعمیرگاه برای تعویض آن مراجعه کنید.

کاهش قدرت ماشین در سربالایی و تعویض کلاچ

3.

حرکت ماشین با دنده 4 و سرعت 30 کیلومتر بر ساعت برای کنترل وضعیت کلاچ

روش‌های مختلفی برای بررسی وضعیت کلاچ ماشین وجود دارد. سومین روش برای این‌ کار این است که خودرو را در دنده چهار قرار داده و با سرعت 20 الی 30 کیلومتر بر ساعت حرکت کنید. سپس پدال ترمز را با شدت زیاد فشار دهید. در صورت پرش ماشین و شتاب آن، صفحه کلاچ باید تعویض شود. اما اگر ماشین شتابی نگرفت و به صدا افتاد یعنی این قسمت ماشین هنوز کارایی خود را از دست نداده است.

4.

جا رفتن دنده به عنوان چهارمین روش تشخیص کارکرد کلاچ اتومبیل

اتومبیلی که صفحه کلاچ آن نیاز به تعویض دارد، به سختی در دنده یک و دنده عقب جا می‌افتد. در این صورت باید به اولین تعمیرگاه برای تعویض آن مراجعه کنید. نکته مهم این روش، خرابی دنده فقط در دو حالت خاص است. اما مشاهده این مشکل در کلیه دنده‌ها، نشانه اتمام روغن گیربکس است.

گیر کردن دنده، علامتی برای تعویض صفحه کلاچ

به هر صورت مشکل جا افتادن دنده از جمله مواردی است که برای حل آن باید دست به جیب شوید. البته توجه کنید که هرچه استهلاک ماشین کمتر، هزینه‌های جانبی آن کمتر خواهد بود. به همین خاطر بهتر است که خودرو با استهلاک پایین را برای خرید انتخاب کنید. خودروبانک در مقاله‌ای کم استهلاک ترین خودرو وارداتی را معرفی کرده است. فقط چند دقیقه مطالعه آن هزینه‌های آینده شما را کاهش خواهد داد.

5.

یکی از روش‌های کنترل وضعیت کلاچ، شتاب ماشین

شتاب ماشین یکی از مواردی ساده‌ای است که شرایط صفحه کلاچ را مشخص می‌کند. در برخی مواقع هرچه پدال گاز را فشار می‌دهیم، ماشین شتاب مناسبی نمی‌گیرد. این مشکل نشانه‌ای برای کنترل کلاچ ماشین است. در صورت مواجه با این مشکل بهتر است که کلاچ آن را به یک فرد ماهر برای معاینه نشان دهید.

6.

لرزش ماشین نشانه‌ای برای تعویض صفحه کلاچ خودرو

فقط با یک حرکت ساده می‌توان شرایط صفحه کلاچ را بررسی کرد. فقط کافی است در زمانی که کلاچ ماشینی که در دنده یک قرار دارد آن را رها کنید. اگر ماشین به لرزه افتاد، زمان تعویض کلاچ خودرو فرا رسیده است. در این شرایط بهتر است که برای حل این مسئله به کارشناس آن مراجعه کنید. البته باید توجه کنید که این لرزش عادی نیست و تفاوت آن با لرزش‌های ساده دیگر اتومبیل مشهود است.

لرزش ماشین و ارتباط آن با مشکل در کلاچ

7.

سفتی کلاچ باعث آسیب به سیم آن می‌شود

پدال ماشینی که صفحه کلاچ آن نیاز به تعویض دارد، کمی سفت‌تر است. این سفتی باعث فشار به سیم کلاچ و پارگی آن می‌شود. به همین خاطر باید وقتی پدال ماشین سفت می‌شود، برای تعویض آن اقدام کنید. در غیر این صورت با آسیب به سیم آن ممکن است اتفاقات ناگواری بیافتد.

8.

آخرین روش کنترل کلاچ ماشین با کمک بلبرینگ آن

برای استفاده از روش بلبرینگ برای کنترل وضعیت کلاچ، باید گوش خود را تیز کنید. بعد از فشار دادن کلاچ ماشینی که دیسک صفحه آن رو به پایان است، صدایی شنیده می‌شود. به این ترتیب باید صفحه کلاچ ماشین را تعویض کنید. در غیر این صورت طول عمر این وسیله هنوز به پایان نرسیده است.

صدا در کلاچ

تعویض صفحه کلاچ بهترین و پربهره‌ترین کار ممکن است

ما در این مقاله روش‌های متفاوت برای بررسی زمان تعویض کلاج را به شما معرفی کرده‌ایم. توجه کنید که بررسی زمان تعویض کلاچ تنها یکی از چک لیست‌های لوازم مصرفی خودرو است و شما باید در مورد تشخیص تمام شدن لنت ترمز، شمع و وایرها، تایرها و سایر لوازم مصرفی هم اطلاعات خود را بالا ببر ید چرا که گاهی عدم تعویض به موقع لوازم خودرو می‌تواند خسارت‌های مالی زیادی برای صاحبان خودرو ایجاد کند. حالا شما در بخش کامنت‌ها تجربیات خود را با ما به اشتراک بگذارید و بگویید به غیر موارد یاد شده در این مقاله، چه نشانه‌های دیگری برای تشخیص زمان تعویض کلاج به کار می‌آید؟

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/1/1
سلام خسته نباشید،
بنده پراید۱۳۱ مدل ۹۹ دارم،دیسک وصفحه تازه عوض کردم،اونم والئو با اجرت وکاسه نمد، سه و هشتصد پیاده شدم،ولی بعداز تست متوجه شدم انگار هیچ تغییر ایجادنشده ،میتونم بگم دیسکو صفه خودش که قبلاً داشت،ازاین بهتربود،نمیدونم چرا ماشینم شتایش کم شده،،آیا می‌تونه علتش ۴فنر یا ۶ فنر بودن صفحه باشه؟چون صفحه خودم ۶ فنربود وهنوزم تموم نشده بود،ولی جدید که انداختم ۴ فنر بود،
ممنون میشم پاسخ بدید