موضوعات داغ

خودرو‌ های اقتصادی به بازار ایران می آیند

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

فاطمی امین با اشاره به فرایند تولید خودرو در کشور گفتند که طراحی یک خودرو تقریباً ۱۸ ماه به طول می‌انجامد و ما طراحی خودروی اقتصادی را از ماه‌های پایانی سال 1400 در گروه صنعتی ایران‌خودرو شروع کرده‌ایم و این خودرو سال آینده وارد بازار کشور خواهد شد.

وزیر صمت در گفت و گویی عنوان کرد در حال حاضر ما در کشور برای تولید خودرو اقتصادی و مناسب با توان خرید و بودجه عموم جامعه دچار مشکل هستیم. سال های گذشته محصولاتی همچون پراید و تیبا این کمبود را تا حدودی برطرف می نمود اما این خودروها از کیفیت مناسب برخوردار نیستند و ما باید به سمت تولید و عرضه خودروهای جدیدی برویم که از نظر اقتصادی مقرون به صرفه و متناسب با توان اقتصادی مردم باشند و کمبود موجود را پوشش دهیم.

فاطمی امین اظهار داشت شاید خودرویی با قیمت واقعی و معقول عرضه شود اما عموم مردیم توان خرید آن را نداشته باشند و این یک ضعف در خودروسازی ماست.

خودروهای ارزان قیمت

وزیر صمت با اشاره به موضوع واردات گفتند که در آیین‌نامه واردات خودرو که به‌تازگی تدوین شده است امتیاز ویژه‌ای برای خودروهای اقتصادی و ارزان‌قیمت در نظر گرفته‌ایم که تا هم تعداد بیشتری وارد شود و همین‌طور تعداد افراد بیشتری توان خرید خودروها را داشته باشند. وی در ادامه افزود که به‌تدریج این خودروهای وارداتی داخلی سازی خواهند شد. این موضوع به کاهش قیمت تمام شده و تیراژ عرضه بالاتر این خودروهای کمک خواهد کرد.

او در خصوص اجرایی‌شدن واردات خودرو گفتند که به‌زودی آیین‌نامه تدوین شده واردت خودرو نهایی و جهت اجرایی‌شدن ابلاغ می‌شود.

فاطمی امین در مورد قیمت حال حاضر خودرو در بازار کشور گفت که ما با چند نوع قیمت در بازار خودرو مواجه هستیم. قیمت بازار خودرو که بسیار بالاتر از قیمت کارخانه است و علت وجود چنین بازه قیمتی سوداگری و دلالی در بازار خودرو کشور و متناسب نبودن عرضه خودرو با میزان تقاضای بازار کشور است. قیمت بازار آزاد خودرو 50 الی 80 درصد از قیمت کارخانه گران‌ترست.

وزیر صنعت، معدن و تجارت تصریح نمود که قیمت دیگر که ما با آن روبرو هستیم قیمت فروش خودرو توسط کارخانه‌ها است و بر اساس قیمت تمام شده تولید مشخص می‌شود. امسال در توافقی با خودروسازان کشور درخواست کردیم که قیمت تمام شده تولید خودرو را کاهش دهند. این کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو زیان آن‌ها را هم کمتر می‌کند.

با توجه به صحبت‌های وزیر صمت به نظر می‌رسد پس از گذر موقت از خطر استیضاح در مجلس، این وزارت در ماه های پیش رو سعی در نشان دادن عزم راسخ خود برای ساماندهی بازار خودرو کشور و عرضه خودروهای اقتصادی دارد. برای عملی شدن وعدهای وزیر صمت در زمینه تولید خودرو اقتصادی باید حداقل تا سال آینده منتظر باشیم.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد