موضوعات داغ

ملاقات با سدان جدید مدیران خودرو ، آریزو 6 پرو + فیلم

15 تیر 1401
عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده

مقدمه

شرکت چری اتومبیل از شرکتهای مطرح در صنعت خودرو چین است و در رده هفتم خودروسازی این کشور قرار دارد.

شرکت چری از تولیدکنندگان اصلی خودرو و موتور خودرو، در جمهوری خلق چین به‌شمار می‌آید. این شرکت فعالیت خود را از سال 1997 میلادی یعنی 25 سال پیش آغاز کرد.

به نظر می‌رسد در طول 20 سال گذشته، خودروسازی چری مسیر تولید محصولات خودرو را بر اساس نوآوری داخلی و مستقل در پیش گرفته و مراکز تحقیق و توسعه خود را در چین، آلمان، ایالات متحده و برزیل تأسیس کرده است. همچنین یک تیم تحقیق و توسعه خودرو چری در متشکل از بیش از 5500 نفر است. شرکت چری در مجموع 10 میلیون خودرو از مدل‌های Arrizo، Tiggo در سراسر جهان عرضه کرده است.

حضور این شرکت در بازار کشور ایران در سال 2003 یا 1381 با همکاری مدیران خودرو یا ام‌وی‌ام (Modiran Vehicle Manufacturing) آغاز شد. این شرکت مدیران خودرو اولین محصولات خود را از برند چری روانه بازار ایران کرد. محصول ام وی ام ۱۱۰ به عنوان اولین خودرو شرکت مدیران خودرو به بازار عرضه شد. در ادامه مدل های ام‌وی‌ام ۵۳۰ و ام‌وی‌ام ۵۵۰ به بازار کشور عرضه شدند. در ادامه فعالیت چری و مدیران خودرو در کشور محصولات این شرکت از نظر کیفی و همچنین طراحی جهش قابل توجهی داشتند و محصولاتی همچون آریزو 5 و آریزو 6، تیگو 5، تیگو 7، تیگو 7 پرو، تیگو 8 پرو از محصولات شرکت چری در بازار کشور است.

حضور خانواده آریزو چری که ابتدا با آریزو 5 در نسخه‌های مختلف شروع شده بود با حضور آریزو 6 ادامه پیدا کرد و باتوجه‌به تغییرات ظاهری این خودرو و همچنین امکانات و ظاهر لوکس‌تر این مدل استقبال نسبتاً بهتری از این سدان نیمه لوکس به عمل آمد. اما همچنان پیشرانه تغییری نکرده و فقط گیربکس CVT ارتقا یافته جایگزین گیربکس قبلی گردیده و عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد.

حال نسخه جدید و به‌روز شده از این خانواده چری با نام آریزو 6 پرو با برند فونیکس از مجموعه مدیران خودرو با چهره جدید و البته مشخصات فنی تقریباً نزدیک به نسخه قبلی در کشور معرفی شده است. با خودروبانک همراه باشید تا نگاهی به سدان جدید مدیران خودرو داشته باشیم.

طراحی ظاهری آریزو 6 پرو

در بحث طراحی ظاهری خودرو آریزو 6 پرو در واقع فیس لیفت آریزو 5 بوده و از نظر فنی با نسخه معمولی آریزو 6 معمولی تفاوتی ندارد. طراحی نمای جلوی این سدان چهره بروز تر و مدرن‌تر شده و نمایی متوازن و مجلل‌تری را به بخش پیشین این خودرو داده است. خانواده آریزو در نسخه آریزو 5 علی‌رغم سعی و تلاش برای داشتن چهره‌ای مدرن، از ضعف و ناهمگونی در بخش طراحی رنج می‌برد که این موضوع در آریزو 6 پرو جای خود را به یک طراحی همگون و چهره‌ای متوازن داده است.

نمای جلویی آریزو 6 پرو

آریزو 6 پرو حالا با یک بازنگری در طراحی جلو، صاحب یک جلوپنجره بزرگ شده است و طراحی سپر جلو تغییرات اساسی داشته است. چراغ‌های جلو و نمای جانبی آریزو 6 پرو تغییری نسبت نسخه قبلی خودرو نداشته است اما در عقب خودرو شاهد تغییرات عمده‌ای هستیم. چراغ‌های، سپر و صندوق عقب جدید حالت مدرن و اسپرت‌تری را به نمای عقب این سدان داده است و همچنین از حجم‌های اغراق‌آمیز و برجسته چراغ‌ها و خط کرمی میانی مدل قبلی خبری نیست و طراحی اغراق شده قبلی جای خود را به‌ظاهر ساده‌تر درعین‌حال تهاجمی اسپورت داده است.

نمای عقب آریزو 6 پرو

طراحی داخلی آریزو 6 پرو

زمانی که وارد کابین آریزو 6 پرو می‌شوید در نگاه اول با نمایی مشابه آریزو 6 معمولی مواجه هستید. طراحی داخلی و چهره کلی نمای داشبورد خودرو، خطوط و دیزاین کابین شبیه نسخه قبلی است با کمی دقت متوجه تغییرات و تفاوت‌های عمده‌ای در فضای داخلی خودرو می‌گردید. اصلی‌ترین تغییر نشانگر آنالوگی پشت آمپر حذف و جای خود را به یک نمایشگر تمام دیجیتالی بزرگ 10.25 اینچی جایگزین شده است. سیستم صوتی و تصویری با یک مانیتور بزرگ‌تر 10.25 اینچی به‌روزرسانی و تجهیز شده است. غربیلک فرمان خودرو از حالت قدیمی و گرد به یک فرمان D-CUT با ظاهری اسپرت‌تر تغییر شکل داده و حسن بهتری را به راننده انتقال می‌دهد.

فضای داخلی آریزو 6 پرو

دکمه‌ها و ادوات بخش تهویه مطبوع هوا دچار تغییرات شده و مورد بازنگری قرار گرفته است تا دسترسی بهتری را برای راننده ایجاد کند. بخش‌های عمده‌ای از داشبورد از پلاستیک نرم تهیه شده و در بخش‌هایی هم از چرم مصنوعی استفاده شده است. ترکیب رنگ مشکی با تریم قرمز چهره جذابی به فضای داخلی آریزو 6 پرو داده است. وجود سانروف در سقف خودرو نیز از بخش‌های جذاب این سدان است

مشخصات فنی آریزو 6 پرو

چری در بخش فنی و پیشرانه همچنان تاکید در استفاده از پیشرانه قبلی داشته است اما این موضوع به معنای این نیست که عملکرد فنی مشابه آریزو 5 باشد. چری آریزو ۶ پرو از پیشرانه ۱.۵ لیتری توربو همیشگی بهره می‌برد. این موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ در حالت بهینه 147 اسب بخار قدرت در حداکثر دور موتور 5500 و 220 نیوتن متر گشتاور از دور موتور 1750 الی 4000 تولید می‌نماید.

مشخصات فنی

موتور 4 سیلندر 16 سوپاپه
حجم موتور 1498 سی سی
تنفس موتور توربوشارژ
انتقال نیرو دیفرانسیل جلو
حداکثر قدرت 147 اسب بخار در 0 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور 200 نیوتن متر در 0 دور در دقیقه
جعبه دنده CVT
شتاب 0 تا 100 9.2 ثانیه
اندازه (میلیمتر) 4710 طول - 1825 عرض - 1490 ارتفاع
فاصله بین دو محور 2650 میلیمتر

نکته مثبت در مورد آریزو 6 معمولی و پرو استفاده از گیربکس بهینه‌سازی‌شده CVT جدید با عملکردی مناسب و قابل‌توجه است. به کمک گیربکس CVT بهینه شده جدید تقریباً خبری از تاخیر‌های آزاردهنده گیربکس و ناهماهنگی موتور با سیستم انتقال قدرت نیست و شاهد شتاب صفر تا صد کیلومتر 9.2 ثانیه‌ای در اعلام رسمی شرکتی هستیم که شتاب مناسبی نسب به نسل‌های قبل این خودرو محسوب می‌شود.

موتور 1,5 لیتری توربوشارژ آریزو 6 پرو

البته همچنان حس تأخیر در شتاب‌گیری رایج گیربکس‌های CVT در این خودرو نیز وجود دارد اما شرکت چری به کمک یک گیربکس CVT با قابلیت شبیه‌سازی 9 سرعته تلاش کرده که حالت تأخیر را از بین برده و حس بهتری را به راننده انتقال می‌دهد. البته همچنان از حس هیجان‌انگیز سواری اسپورت و شتاب‌گیری‌های ناگهانی خبری نیست. این گیربکس نیرو را به محور جلوی خودرو انتقال می‌دهد. سیستم تعلیق جلو از سیستم مستقل Mc person بهره می‌برد. در بخش عقب خودرو سیستم تعلیق Torsion Beam است که البته انتظار می‌رفت برای خودرویی در این رنج قیمتی از سیستم تعلیق مولتی لینک استفاده می‌شد.

ریپورت V Box

تجهیزات رفاهی آریزو 6 پرو

خودروهای چینی همواره از سطح آپشن قابل قبولی در مقایسه با رقبای خودرو بهره می‌برند. آریزو 6 پرو نیز در بخش تجهیزات رفاهی از سطح خوبی از امکانات بهره می‌برد. نکته جذاب در خودرو آریزو 6 پرو وجود سیستم کمکی رانندگی ADAS بوده که شامل کروز کنترل تطبیقی، رادار نقطه کور، رادار هشدار ترافیک جانبی و رادار هشدار تغییر لاین است. البته این سیستم به کاملی خودرو تیگو 8 پرو نیست و از داشتن سیستم خودران محروم است.

نمایی از کنسول میانی

از مهم‌ترین آپشن‌های بکار رفته در خودرو آریزو 6 پرو می‌توان به نمایشگر 10.25 اینچی پشت آمپر، نمایشگر 10.25 اینچی چندمنظوره مرکزی با سیستم مسیریاب ماهواره نورپردازی 64 رنگ داخل فضای کابین، کیسه هوای راننده و سرنشین کناری به همراه ایربگ‌های جانبی و پرده‌ای، ترمزهای چهارچرخ دیسکی از نوع خنک‌شونده، سیستم‌های کمکی ترمز و پایداری شامل ABS, EBD, ESP, TCS, HAC, EBA, BOS،HHC،ESS ، ترمز پارک برقی همراه اتوهلد، دوربین‌های جانبی HD با قابلیت نمایش 360 درجه، سیستم صوتی مجهز به 6 بلندگو و ساب‌ووفر، شارژر وایرلس موبایل، سنسورهای دنده عقب، صندلی‌ها با روکش چرمی در قسمت جلو مجهز به گرمکن، تنظیمات برقی صندلی راننده، سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک مجهز به فیلتر هوا، آینه‌های تاشو برقی، سیستم ورود و استارت بدون کلید، امکان انتخاب حالت‌های رانندگی ECO و اسپرت، فرمان برقی با روکش چرم و کلیدهای کنترلی، باز و بسته‌شدن شیشه‌ها یا ریموت و چراغ‌های بدرقه اشاره نمود.

تجربه رانندگی آریزو 6 پرو

آریزو 6 پرو تجربه رانندگی نرمی را برای راننده فراهم کرده و آپدیت سیستم گیربکس CVT کمک بسزایی به تجربه بهتر رانندگی این خودرو کرده است اما همچنان مقداری لگ و تأخیر در عملکرد توربو وجود دارد. فرمان برقی باعث می‌شود تا کنترل خودرو به نرمی و آسانی انجام شود. فضای کابین هم تا حد زیادی بی‌صدا و آرام هست و این موضوع کیفیت سواری را بهتر می‌کند. کیفیت مناسب ترکیب رنگی چرم و پلاستیک بر روی داشبورد خودرو به بهبود بصری داخل خودرو و افزایش حس رضایتمندی راننده از رانندگی با این خودرو کمک می‌کند.

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

هنوز قیمت‌گذاری برای این خودرو از طرف شرکت مدیران خودرو اعلام نشده است و به نظر می‌آید که به‌زودی قیمت خودرو آریزو 6 پرو توسط این شرکت اعلام شود. با توجه به شرایط خودرو آریزو 6 پرو احتمالاً از نظر قیمتی در بازه‌ای قرار بگیرد که رقیبی نداشته و مدیران خودرو با شرایط مناسب اقساطی می‌تواند سهم مناسبی از بازار این سگمنت به دست آورد.

36 عکس

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/4/15
کاش چری هم مثل ام جی حجم موتوریکونیم لیترودرسه سیلندرجامیداد
1401/4/16
گیربکس هم الکترونیکی شده که اشاره نکردین
1401/4/16
ماشین چینی خوب با کیفیت جهانی فقط هاوالh9
1401/4/19
به نظر من تغییر فنی اصلا نداشته و فقط تغییر ظاهری داشته موتور همونه گیربکس همونه فقط چراغ های عقبش و داخل کابین تغییر کرده حتی تعلیق عقبش همون تعلیق افتضاح هست و به نظر من ارزش خرید چندانی نداره و قیمتش علکی بالاست و نسخه معمولی ارزش خرید بالاتری دارد
1401/5/21
ماشین خوبیه ولی اگر دقت کنین مشخصات فنی این ماشین با آریزو۵ جدید یکیه ینی از نظر راه رفتن و توان فنی شما آریزو۵ جدید بخری میشه همین در حالی که ۳۰۰ میلیون گرون تره صرفا بخاطر فیس و امکانات.