موضوعات داغ

تفاوت بنزین یورو 4 و 5

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

بنزین یورو 4 چیست؟ بنزین یورو 5 چیست؟ بنزین یورو 4 و یورو 5 چه تفاوتی دارند؟ در این مقاله از خودرو بانک به بررسی تفاوت بنزین یورو 4 و 5 پرداخته‎‌ایم، با ما همراه باشید.

تفاوت بنزین یورو 4 و 5

تهران بزرگ‏ترین و شلوغ‎ترین شهر دنیا نیست اما چرا آسمانش جز آلوده‏ترین آسمان‏ها است؟ با ثبت نام سایپا و راحت‎تر شدن خرید خودرو، هر خانواده‌‏ی ایرانی به طور میانگین یک خودرو را دارد، افزایش تردد با خودروهای شخصی در شهر بزرگی مثل تهران باعث ترافیک و آلودگی هوای شدیدی شده‏است. بیش از 70 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از آلودگی خودروها است.به‏‌نظر شما خودروسازان مسبب این وضع هستند؟ خودروهای تک سرنشین و یا کیفیت کم سوخت؟ همه‏‌ی موارد ذکر شده سهمی در این آلودگی دارند اما نقش اصلی بر عهده کیفیت سوخت‏‌های مصرفی است. برای کنترل کیفیت سوخت‏ها در سال 1993برای اولین بار استاندارد یورو 1معرفی شد که حداکثر مقدار مجاز گازهای آلاینده در سوخت را مشخص می‎کرد. در سال‎‌های بعد استانداردهای دیگری هم عرضه شدند تا به امروز که تحت عنوان یورو 4 و یورو 5 از آن‎ها یاد می‎کنیم. برای آشنایی بیشتر با تفاوت‌‏های بنزین یورو 4 و یورو 5 تا پایان این مقاله همراه خودرو بانک باشید.

استاداردهای یورو 4 و یورو 5 چه وسایل نقلیه‏ای را شامل می‏شوند؟

بعد از استاندارد یورو 1 هر چند سال یکبار این استانداردها به‌‎روز رسانی شدند و کشورها برای حفظ محیط زیست و کاهش آلودگی هوا مجبور به رعایت این استانداردها هستند. در سال 2005‎ استاندارد یورو 4 به بازار عرضه شد، این استاندارد برای کلیه وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی بود، در استاندارد یورو 4 محدودیت‎هایی برای کربن مونو اکسید، هیدروکربن‌‎ها و اکسید نیتروژن اعمال شد و نسبت به استانداردهای گذشته به شدت سخت‎گیرانه‏‌تر بود.

در سال 2008 استاندارد جدیدی تحت عنوان یورو 5 برای سواری‏های سبک و وسایل تجاری معرفی شد که از تفاوت‎‌های عمده‌‏ی آن با بنزین یورو 4 می‎توان در تغییر میزان تولیدی کربن مونو اکسید، کاهش مقدار هیدرو کربن به کمتر از یک دهم میلی‎‌گرم و عدم وجود گاز متان نام برد.

تشخیص بنزین یورو 4 و یورو 5 با توجه به رنگ بنزین ناممکن است

تشخیص بنزین یورو 4 و یورو 5 با توجه به رنگ

شاید شما هم شنیده باشید که رنگ بنزین رابطه‏‌ی مستقیم با کیفیت آن دارد. اما این یک تصور اشتباه است که در بین مردم جا افتاده است. بنزین خام بی‎رنگ است و تولیدکنندگان به‌‎منظور ارزیابی کیفیت بنزین مواد افزودنی به آن‎ها اضافه می‎کنند که تغییراتی در رنگ آن ایجاد می‌‏شود، به همین دلیل بنزین موجود در بازار در طیف رنگی بی‎رنگ گرفته تا صورتی و سبز در بازار عرضه می‏شود، بنزین یورو 4 و یورو 5 هم از این قضیه مستثنی نیستند و با رنگ‏‌های متفاوتی در بازار موجودند، پس اصلا به تفاوت رنگ بنزین برای تشخیص یورو 4 و یا یورو 5 نمی‌‎توان اکتفا کرد.

با بنزین یورو 5 آلودگی هوا را کاهش دهید

بنزین یورو 5 به کاهش آلودگی هوا کمک می‎‌کند؟

در ذهن بسیاری از افراد این‏‌گونه جا افتاده است که پاک‌‏ترین و مناسب‌‏ترین بنزین، بنزین سوپر است، اما حقیقت چیز دیگری است. بنزین یورو 4 و یورو 5 بسیار پاک‏تر از برخی بنزین‌‏های سوپر هستند، مقوله‏‌ی بنزین سوپر و استانداردهای یورو کاملا از هم جدا هستند. برای مطالعه‎‌ی بیشتر در مورد بنزین سوپر در مقاله‏‌ی تفاوت بنزین سوپر و معمولی همراه خودرو بانک باشید.

هدف از اولین استاندارد یورویی که تصویب شد تا الان که ششمین استاندارد یورو در کشورهای اروپایی اجرا می‎شود، حفظ محیط زیست و کاهش ذرات معلق است. طبیعی است که با جدی‎تر شدن خطر آلودگی هوا و کشف اثرات مخرب آلودگی بر روی سلامتی انسان، استانداردهای اروپا با گذشت زمان سختگیرانه‏‌تر شوند، پس به سادگی می‎توانیم نتیجه بگیریم که بنزین یورو 5 پاک‎تر از بنزین یورو 4 است و سهم بیشتری در کاهش آلودگی هوا دارد.

بنزین یورو 4 ارزان‎تر از بنزین یورو 5

بنزین یورو 4 به‎‌صرفه و اقتصادی

هر چقدر پول بدهی همان قدر آش می‏خوری. اصطلاحی رایج که تقریبا در همه جا کاربرد دارد، حتی در مورد کیفیت بنزین. استانداردهای یورو 5 طرفدار محیط زیست و سخت‏گیر به تولیدکنندگان سوخت است، در این استاندارد تفاوت ماشین بنزینی و دیزلی مطرح نیست و برای رسیدن به کیفیت مورد نظر، تولید کنندگان باید در میزان ترکیب مواد بسیار دقیق‏‌تر از قبل باشند و هزینه‌‏ی بیشتری را متحمل شوند، هزینه‌‏ی بیشتر برای تولید کننده به معنی قیمت بیشتر برای مصرف کننده است.

شایان ذکر است که وقتی گفته می‏‌شود بنزین یورو 5 بهتر از بنزین یورو 4 است به معنی بی‏‌کیفیت بودن بنزین یورو 4 نیست.بنزین یورو 4 هم از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است و شما می‏‌توانید برای کاهش هزینه‌‏های رفت‌‏وآمد با خودروی شخصی از بنزین یورو 4 استفاده کنید و در پاکیزگی هوای شهر سهیم باشید.

میزان گوگرد بیشتر در بنزین یورو 4

با اعمال استانداردهای یورو 4 یک تحول عظیمی در ترکیبات سوخت شکل گرفت، زیرا در این استاندارد تعداد زیادی از اعداد و ارقام مجاز تغییر کردند، به همین دلیل می‏توانیم بنزین یورو 4 را پایه‌‏ی سوخت استاندارد جهان بنامیم. بعد از گذشت حدود 5 سال اتحادیه اروپا تصمیم گرفت یک استاندارد جدید معرفی کند.مهم‏ترین تغییری که در استاندارد یورو 5 نسبت به یورو 4 مشاهده می‏شود، تغییر در میزان گوگرد موجود در بنزین است. بنزین یورو 5 مقدار ppm 10 گوگرد دارد در حالی که این عدد برای بنزین یورو 4 حدود ppm 50 است.

با بنزین استاندارد حافظ محیط زیست باشید

اگر شما هم از دوستداران محیط زیست هستید و هوای پاک را حق خودتان می‏دانید بهتر است هنگامی که چک لیست خودرو قبل از سفر را بررسی می‏کنید تا در دامن طبیعت ساعاتی را به ریه‌‏های خودتان استراحت بدهید و در هوای پاک نفس بکشید، باک خودروی خودتان را با بنزین با کیفیت و پاک یورو 4 و یا یورو 5 پر کنید تا ذرات آلاینده‎ای که آسمان کلان شهرها را خاکستری کرده‎است به داخل طبیعت روستاها نفوذ نکنند و از مقدار آلودگی هوای شهرها هم کاسته شود.

در این مقاله از خودرو بانک تلاش کردیم بنزین یورو 4 و یورو 5 را معرفی و با یکدیگر مقایسه کنیم تا شما هم بتوانید با استفاده از این سوخت‏‌های پاک قدمی بزرگ برای حفظ محیط زیست و محیط زندگی خودتان بردارید.

راستی شما در محل زندگی شما جایگاه سوختی که بنزین با استانداردهای یورو 5 ارائه کند، می‌‎شناسید؟

شما از چه نوع سوختی برای خودروی خودتان استفاده می‎کنید؟ بنزین سوپر، یورو 4، یورو 5 و یا بنزین معمولی؟

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/5/22
بنزین یورو 4 و یورو 5 فقط در مراکز استانها مورد استفاده قرار می گیرد و با دور شدن از مراکز استان بنزین ها بی کیفیت و یورو 3 و یورو 2 میشوند و حتما با این مورد برخورد کرده اید که وقتی در شهرستانها سوخت گیری میکنید کیفیت کارکرد و همچنین شتاب و... خودرو افت شدیدی پیدا میکند و نیاز به ریختن اکتان در بنزین هست.
1401/8/8
افزودن اکتان شاید عدد اکتان بنزین رو بهبود ببخشه ولی برای شمع ها بشدت مضره و خراب میکنه شمع رو حتی بهترین و اصلی ترین اکتان
1402/2/7
کاملا درسته ولی 90درصد مردم نمیدونن حتی بنزین بالاشهر هم کیفیت بالاتری داره اینم امتحان کردم چون پالایشگاههایی که مجهزتر هستن وبنزین باکیفیت تر تولید میکنن بنرینش فقط تو کلان شهر ها ونقاط بالاشهر ها میره . بنزین پالایشگاههای معمولی برای نقاط پایین شهر و خروجی شهرها میره جالا چ یورو4 باشه چ یورو 5 چ سوپر.چون مثلا بنزین سوپر پالایشگاه پارس جنوبی با پالایشگاه مثلا لامرد تفاوت داره