موضوعات داغ

آخرین جزئیات از تولید خودروی ایرانی روسی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

رییس انجمن صنایع همگن نیرو محرکه و قطعه‌سازی کشور در خصوص ساخت خودرو ایرانی روسی گفت که این موضوع فقط در سطح یک تفاهم اولیه است و به معنای آن نیست می توانیم خودرو را فردا صبح تولید کنیم.

او گفت که ایران و روسیه با همکاری هم خودرو مشترک خواهند ساخت اما جزئیات این طرح هنوز مشخص و نهایی نیست. باتوجه‌به صحبت‌های انجام شده ساخت خودرو در ایران صورت خواهد گرفت.

تولید خودرو ایرانی روسی از زمان سفر رئیس سازمان توسعه تجارت به سن‌پترزبورگ برای شرکت در بیست و پنجمین مجمع بین‌المللی اقتصادی این شهر به‌صورت رسمی مطرح شد. در این سفر علیرضا پیمان پاک رایزنی‌ها و نشست‌هایی را در خصوص تولید خودرو با همکاری ایران و روسیه انجام داده و توافقاتی نیز دراین‌خصوص حاصل شد.

یواز پاتریوت از محصولات شرکت یواز (UAZ) روسیه مونتاژ سروش دیزل در داخل کشور

ایده تولید مشترک خودرو اولین‌بار توسط ترک‌ها عنوان شده بود

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازی کشور در گفت‌وگویی عنوان کرد در خصوص ایده تولید مشترک خودرو اولین‌بار توسط ترک‌ها عنوان شده بود. حدود 7 یا 8 سال پیش نماینده انجمن خودروسازی ترکیه در جلسه ایده موضوع ساخت خودرو مشترک توسط ایران، روسیه و ترکیه را مطرح کرد و گفت که ما باید یک پلتفرم مشترک داشته باشیم و هر کشور برای بازار داخل خود تولید کند. برای ارزان‌تر و اقتصادی شدن خودرو مشترک تبادل قطعات صورت بگیرد. مثلاً یک کشور موتور را تولید کند، یک کشور گیربکس و کشور دیگر قطعات را تأمین کند و بین کشورها تبادل انجام شود بدون انتقال پول و این موضوع باعث کاهش قیمت تمام شده کالا می‌شود. همچنین هر کشور ضمن داشتن بازار خودرو، بخش از بازار صادراتی را نیز می‌تواند داشته باشد. موضوع در جلسه‌ای با رئیس‌جمهور سابق مطرح شد که نتیجه‌ای حاصل نشد. این طرح باید از طریق دولت تصمیم‌گیری می‌شد در زمان دولت سیزدهم و آقای رییسی هم پیگیری‌های لازم انجام نشد. در جلسه‌ای با آقای پیمان پاک رئیس سازمان توسعه تجارت موضوع مطرح شد و ایشان در سفر سن‌پترزبورگ توافق‌های اولیه را انجام دادند و پیشنهاد دادیم شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا نیز هماهنگ بوده و با ترک‌ها پیگیر این ایده باشند.

نمای عقب یواز پاتریوت

او در ادامه گفت اگر سه کشور ایران، روسیه و ترکیه به توافق برای طراحی یک خودرو مشترک برسند این موضوع اتفاق خواهد افتاد. در حال حاضر پلتفرم‌های خودرو ما مربوط به رنو یا پژو است. نیاز است که یک پلتفرم با مالکیت سه کشور طراحی و تولید شود. شرکت‌های ترکیه توان تأمین قطعات، روسیه توان تأمین مواد اولیه و ایران توان طراحی خوبی دارد.

طرح هنوز در مرحله ایده اولیه است

این طرح هنوز در مرحله ایده اولیه است و هنوز به‌صورت قطعی هیچ تفاهم‌نامه‌ای امضا نشده است. برای این همکاری باید با ترک‌ها تماس گرفته شود که همچنان موافق تولید خودرو مشترک هستند یا خیر. این همکاری مطمئناً مفید و موثر خواهد بود.

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/4/22
ماشین ۱۳۰۰۰دلار رو یک میلیارد و دویست بدن کسی نمیخره. خصوصا چون روسی هست و مردم دید خوبی به ماشینای روس ندارن باید یه قیمتی باشه که حداقل به پولش بیارزه