موضوعات داغ

10 تا از معایب خودروهای چینی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

معایب خودروهای چینی

ماشین چینی است دیگر، انتظار کارایی بیشتر داشتید؟ پول بابت کالای چینی بدهید، عاقبتش همین می‌شود! این‌ها جمله‌هایی که ما بارها در روز از اطرافیان خودمان، در مورد خودروهای چینی می‌شنویم. واقعا تمامی کالاهای چینی، از اسباب بازی و لباس گرفته تا انواع خودروها، همین‌قدر بی‌کیفیت هستند؟ در مورد خودروهای چینی چقدر نظرات مثبت از اطرافیانتان شنیده‌اید؟ امروزه پشت چراغ قرمز که بایستید و نظاره‌گر خودروها باشید، متوجه می‌شوید که خیابان‌های ایران مملو از خودروهای چینی شده‌است. دلیل این محبوبیت چیست؟

معمولا افراد در بازار خودرو نگرش مثبتی در مورد خودروهای چینی ندارند و البته که این دید منفی نشات گرفته از تجربهٔ آن‌ها است. بیشتر کارشناسان خودرو پیشنهاد می‌کنند به‌جای خرید خودروهای چینی در ثبت نام ایران خودرو شرکت کنید و خودرو ملی بخرید. حالا آیا این خودروها ارزش خرید دارند؟ در این مقاله از خودرو بانک قرار است در مورد معایب خودروهای چینی صحبت کنیم. تا پایان مقاله ما را همراهی کنید.

۱ - قیمت بالای خودروی چینی عامل اصلی عدم تقاضا در بازار

آشفتگی در قیمت گذاری خودروهای چینی به یک دلیل اصلی برای عدم تقاضای این خودروها تبدیل شده‌است. شاید بعد از شنیدن این جمله تصور کنید که یک خودروی چینی با کلی امکانات و آپشن‌های به‌روز تقریبا باید با همین قیمت به‌فروش برسد. حتی شاید فکر کنید نسبت به خودروهای ایرانی از قیمت بهتری هم برخوردار هستند، اما این‌ها تصورات باطلی هستند

به این دلیل که خودروهای چینی شاید آپشن‌های زیادی داشته باشند، اما همین تعدد آپشن‌ها باعث شده‌است که کیفیت آن‌ها کمتر شوند و عملا بسیاری از امکانات خودروی چینی کارایی زیادی ندارد.

فروش خودروهای چینی دست دوم

۲ - دردسرهای فروش خودروی چینی در بازار دست دوم، مهم‌ترین عیب این خودرو

معمولا به دلیل شرایط خوب فروش خودروهای چینی، افراد ترغیب به خرید می‌شوند اما در هنگام فروش این خودروها به مشکل می‌خورند و افت شدید قیمت به فروشنده تحمیل می‌شود. افت قیمت خودرو در بازار دست دوم یک امر طبیعی است اما نکته قابل توجه در خودروهای چینی افت شدید قیمت‌ها نسبت به خودروهای مشابه است.

یکی از دلایل این اتفاق این است که کیفیت قطعات خودروهای چینی با کارکردن به شدت افت می‌کنند. از طرفی، این افت شدید قیمت‌ها به ضرر فروشنده تمام می‌شود و همین امر باعث می‌شود برای خرید خودرو دست دوم طرفداران کمتری هم داشته باشد چرا که فروش مجدد این خودروها باز هم افت قیمت را به همراه خواهد داشت.

۳ - صدای زیاد خودروهای چینی، اصلی‌ترین عیبی که به چشم می‌آید

شنیدن انواع صدای ماشین را می‌توانید در خودروهای بی‌کیفیت چینی تجربه کنید. در برخی از موارد گزارش شده، صدای خودروهای چینی به قدری اذیت کننده هستند که تصور می‌کنید به‌جای خودروی سواری، سوار یک ماشین سنگین شده‌اید. در این بخش با ۳ تا از رایج‌ترین صداهای خودروهای چینی آشنا می‌شویم.

یکی از صداهایی که در خودروهای چینی، زیاد به گوش می‌رسد، صدای غیر عادی موتور است.

سانروف هم تبدیل شده‌است به آن سری آپشن‌های دردسر ساز خودروهای چینی، سانروف‌های چینی پس از چندبار باز و بسته شدن با مشکلاتی مثل صدای زیاد همراه با توقف ناگهانی مواجه می‌شود.

صدای رایج دیگری که رانندگان خودروهای چینی را کلافه می‌کند، صدایی شبیه به ناله در هنگام چرخاندن فرمان است.

۴ - کیفیت کم تجهیزات از بدی‌های خرید خودروهای چینی

اگر شما هم با شنیدن عبارت «ساخت چین» اولین جمله‌ای که به ذهنتان می‌رسد کیفیت کم است، باید بگوییم بله متاسفانه کالاهای چینی کم کیفیتی در بازارهای ایران وارد شده‌اند. مهندسان چینی هنگام کپی کردن از محصولات با کیفیت، آنقدر که به ظواهر اهمیت می‌دهند، به کیفیت اهمیت نمی‌دهند البته این کیفیت کم با توجه به هزینه تمام شده به نسبت خودروهای خارجی منطقی به نظر می‌رسد چرا که افراد با قیمتی کمتر از خودروهای لوکس خارجی، سواری یک خودرو چینی لاکچری را تجربه می‌کنند.

به دلیل لوازم به‌کار گرفته شده کم کیفیت در این خودروها، باعث شده است که قیمت تمام شدهٔ خودروهای چینی خیلی کمتر از نمونه‌های مشابه آلمانی، کره‌ای و ژاپنی باشد و از عمر کمتری برخوردارند.

تجهیزات خودروهای چینی

۵ - پیدا نشدن قطعات خودروهای چینی، دغدغه اصلی صاحبان این خودروها

یکی دیگر از مشکلاتی که صاحبان خودروهای چینی با آن مواجه هستند، پیدا نشدن لوازم و قطعات برخی برندهای خودروهای چینی است. معمولا اگر مشکلی برای یک قسمت خودرو بوجود بیاید به سختی می‌توانید قطعهٔ با کیفیتی را جایگزین کنید. قطعات چینی یا پیدا نمی‌شوند و یا بی‌کیفیت هستند که این باعث افزایش هزینه‌های تعمیر و نگهداری خودرو می‌شوند و برای تعویض قطعات چینی حتما باید به نمایندگی‌ها مراجعه کنید که در ادامه دلیل آن را توضیح خواهیم داد.

گیربکس‌های CVT

۶ - با گیربکس‌های قدیمی خودروهای چینی چه کنیم؟

کارخانه‌های تولید خودروهای چینی از قطعات و گیربکس‌های CVT استفاده می‌کنند که مدت طولانی است کارخانه‌های اروپایی آن‌ها را از دور خارج کرده‌اند. گیربکس‌های CVT به‌دلیل عدم استفاده از چرخدنده، شتاب خوبی ندارند و از عمر کم‌تری برخوردارند. این گیربکس‌های قدیمی با کاهش عملکرد سریع و دقیق مواجه شده‌اند و در نتیجه عملکرد خودرو را کاهش می‌دهند. این مشکل در خودروهای اتوماتیک چینی بیشتر به چشم می‌خورد.

تعمیر خودروهای چینی

۷ - اگر خودروی چینی شما نیاز به تعمیر دارد، حتما به نمایندگی مراجعه کنید

اگر در مسافرت به یک روستای کوچک و خارج از بافت شهری رفتید و خودروی چینی شما نیاز به تعمیر داشت، قطعا در دردسر افتاده‌اید. خودروهای چینی از سیستم‌ها و قطعات زیاد و پیچیده‌ای تشکیل شده‌اند که تعمیر آن کار هر مکانیکی نیست. تعمیر سیستم‌های برقی این خودروها را به هر مکانیک تازه واردی نسپارید و برای جلوگیری از خرابی احتمالی بیشتر به نمایندگی‌های معتبر مراجعه کنید.

۸ - عملکرد ضعیف سیستم ترمز با لنت‌های تقلبی موجود در بازار

یکی از مشکلات سیستم‌های ترمز چینی، وجود لنت‌های تقلبی و بی‌کیفتی است که در بازار موجود هستند و قدرت تشخیص نمونهٔ تقلبی از اصل آن کار بسیار دشواری است و لازمهٔ ایمن سازی خودروهای چینی، استفاده از لنت‌های اصلی است که می‌توانید در نمایندگی‌های معتبر آن را جستجو کنید.

۹ - ضعیف بودم سوئیچ قفل کمربند خودروهای چینی

در برخی از نمونه‌های خودروهای چینی، بعد از مدتی چراغ هشدار کمربند ایمنی خراب می‌شود یعنی در صورت بستن کمربند ایمنی باز هم هشدار می‌دهد که کمربند را نبسته‌اید و یا بالعکس، در صورتی که کمربند ایمنی را نبسته باشید، به شما هشداری نمی‌دهد. معمولا این مشکل به‌دلیل ضعیف بودن سوئیچ قفل کمربند است.

داغ شدن صفحه کلاچ‌های خودروهای چینی

۱۰ - چرا خودروی چینی زود داغ می‌کند؟

خودرو سازهای چشم بادامی حتی برای افزایش کیفیت صفحه کلاچ هم تلاش نکرده‌اند. از مشکلات رایجی که صفحه کلاچ‌های چینی با آن مواجه‌اند، داغ کردن هنگام رانندگی در ترافیک و یا در سربالایی‌های جاده است و علت اصلی خرابی این صفحه کلاچ‌ها معمولا ضعیف عمل کردن گیربکس‌های چینی است.

آیا خودروی چینی بخریم؟

ما در این مقاله سعی کردیم با توجه به نظراتی که خریداران خودروهای چینی در سالیان گذشته داشته‌اند، معایب آن را به صورت موشکافانه بررسی کنیم. البته تمامی نکات گفته شده در بالا در مورد تمامی خودروهای چینی موجود در بازار صدق نمی‌کند و بسیاری از افراد از انتخاب خودروهای چینی رضایت دارند و تاکنون با مشکل جدی با آن مواجه نشده‌اند.

بهتر است قبل از خرید خودروی مورد نظر حتما موارد ذکر شده را بررسی کنیم و یک لیست از اینکه بهتر است چه ماشین‌هایی نخریم تهیه کنیم تا هنگام بازدید از نمایشگاه‌های خودرو، فریب ظاهر دلربای خودروهای چینی را نخوریم. بهترین روش برای انتخاب یک خودروی چینی، مشورت با متخصصان خودرو بانک است.

آیا تا به حال مالک خودروی چینی بوده‌اید؟ شما کدام یک از مشکلات بالا را تجربه کرده‌اید؟ چه توصیه‌ای برای صاحبان خودروهای چینی دارید؟

نظرات کاربران

17 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/5/20
اکثر عیب‌هایی که گفتی با درصد بیشاری در گاریهای ایرانی هم وجود داره.
درسته چینی‌ها اصلا به قیمتشون نمیارزن ولی لااقل یه گارانتی درست و حسابی دارن و نباید بعد از تحویل از کارخونه مستقیم ببری نمایندگی!
1401/5/22
به این فکر کن اگه همین چینیا نبودن الان باید همون گاری هارو تحمل میکردیم...
1401/5/20
من حدود سه سال هست که جک اس 5 اتوماتیک دارم و حدود 22 هزار کیلومتر کار کرده . تا این لحظه هیچ یک از مواردی را که گفتید ، الحمدالله تجربه نکردم .
1401/5/20
بیشتر این موارد برای سالهای گذشته است.
الان چشم بادومیهای باهوش و با پشتکار تقریبا بیشتر مشکلات اشاره شده را حل کرده اند.
نویسنده این مقاله رو چندین سال دیر رسانه ای کرده
1401/5/20
بله خودروهای ایرانی خوبن و هیچ کدوم از این مشکلات رو ندارن. ببخشید که قدرت خریدمون پایینه نمیتونیم خودروی آلمانی و آمریکایی بخریم.
1401/5/20
من مالک خودروی چینی نبوده ام ولی بعدز تحریم که خودروهای ایرانی جنساش چینی شد یه پام تو تعمیرگاه بود . دوبار هم تو خیابون خاموش کرد بکسل کردم
1401/5/20
آنچه نویسنده در این مقاله به آن اشاره کرده احتمالا مربوط به 8-9 سال پیش است. الان چنین چیزی اصلا مصداق ندارد. بسیاری از موارد مثل بالا بودن صدای موتور، کیفیت پایین گیربکس. این مسایل مربوط به خودروهای اولیه خودروسازان چینی است و از آنجاییکه اصولا خودروسازان چینی هیچ شباهتی به خودروسازان وطنی ندارند نباید انتظار داشت محصولات 8 سال پیش آنها هیچ شباهتی به محصولات جدید آنها داشته باشد. حالا اگر بنا به بازار انحصاری عجیب و غریب ساخته و پرداخته مافیای خودروسازی، قیمت خودروها به چندین برابر قیمت واقعی دنیا فروخته می شود آن مساله دیگری است.
1401/5/20
من حدود ۳ سال mvm550 داشتم از کیلومتر ۵۰ تا ۹۰ دستم بود بزرگترین مشکلش صدای بیش از حد سیستم تعلیق بود که مدام درگیر جلوبندی رفع سر و صدای ماشین بودم. نهایتا با یه سوناتای ۲۰۰۷ با ۲۵۰هزار کیلومتر کارکرد جایگزینش کردم بعدا از این همه سال داخل کابین ساکت و لذت بخش و الان متوجه اختلاف کیفیت یک چینی و یک کره ای میشم
1401/5/20
با این قیمت که خودروهای چینی دارند واقعا ارزش خرید ندارن با 800یا 900 تا میشه یه کره ای یا ژاپنی دست دوم خرید که حداقل 10سال دیگه میشه ازش استفاده کرد
1401/5/20
من 4 سال هست خودروی BYD دارم و فقط موارد مربوط به کمبود قطعات و خدمات پس از فروش رو تجربه کردم. بقیه موارد برای من اصلا وجود نداشته.
1401/5/20
سلام من ام وی ام داشتم هیچ کدام از مشکلات رانداشتم براحتی فروختمش
1401/5/21
سلام...
بجز تعویض قطعات که به نسبت از قطعات خودرو ایرانی کمی کمیابتر و گرانتر هست ... به نظر من اگه خودرو با کیفیت چینی داشته باشی فقط چرخش به تولیدات داخلی میرزه....
من هفت ساله که یه مدل چینی دارم و تا به حال علاوه بر اون یه دنا پلاس و یه دویست وهفت صفر هم داشتم...
1401/5/22
اگر با خودروهای اروپایی و آسیایی مثل مزدا و تویوتا و نیسان مقایسه کنید ماشین های چینی شبیه شوخی هستند ولی در قیاس با ماشینای ایرانی واقعا بهترن. حداقل میدونید ایربگشون باز میشه حداقل میتونید دو تا تست تصادف ازشون پیدا کنید ولی واقعیتش اینه که وقتی مجبورید همین چینی ها رو هم 120 درصد قیمت خودرو رو دو دستی تقدیم دولت کنید میبینید که همون ارابه های مرگ رو بخرید کار منطقی تریه چون با این سیاست گذاری ها و این مدیریت ها بمیریم بهتره بخدا.
1401/5/24
من 7 ساله خودروی چینی بسترن B50f دارم و با عمده مشکلات ذکر شده در این متن مواجه نشدم. به نظرم نویسنده مغرضانه مطلب را نگارش کرده است.
1401/11/23
باسلام شما ایرانخودرو پارس خودرو یه خودروی باکیفیت و زیبا تولید کنین تا ما مجبور خرید خودروهای اشغال چینی نشویم که تواین دوره زمونه نمیشه یه نگاهی نیم راست به خودروهای ژاپنی والمانی ،کره ای زد مجبوریم یا خودروی چینی یا فرانسوی های ۳۰ سال پیش استفاده کنیم. باتشکر
1402/5/24
باسلام برای من در سیستم یکپارچه خودروی آریزو۵ اسپورت موتور توربو اختصاص یافته آیا ارزش خرید داره
1402/6/27
خودروی با وزن حدود ۱۵۰۰ کیلوگرم را باید یک موتور یک و نیم لیتری از جاده های کوهستانی ایران حمل کنه خوب معلومه که کم میاره و یاتاق میزنه . بنزین معمولی هم که اگر چند مرتبه استفاده کنی توربو ماشین از کار می افته .بنزین سوپر هم در دسترس همه نیست.
چند ماهه به فکر این بودم که یه ماشین چینی شاسی بلند بخرم اما وقتی می بینم کسانی که خریدند دچار مشکلات زیادی شدند پشیمان شدم ترجیح دادم که یه کره ای یا ژاپنی مدل پایین بخرم چون چاره دیگری هم نداریم . هرچند کره ای ها هم چندان ماشین های نرم و راحتی نیستند اما چه میشود کرد .ماشین های ایرانی هم که از چینی ها بدترند اگر وضع به همین منوال ادامه پیدا کنه برای چند سال آینده هیچ ماشین قابل اعتمادی که بشه با اون یه مسافرت داخل کشور داشته باشیم وجود نخواهد داشت.