موضوعات داغ

تفاوت سند چند برگ خودرو

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

اگر شما هم در ثبت نام سایپا، خودرو برنده شده باشید، حتما اسم سند چند برگ، سند تک برگ، سند کمپانی و برگ سبز خودرو را شنیده‌اید. از تفاوت این ۴ نوع سند با هم اطلاع دارید؟ به‌نظر شما کدام یک از نظر قانونی معتبرتر است؟ آیا داشتن هر ۴ سند الزامی است؟ اگر ابهام و سوالی در مورد سند خودرو دارید به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما تا پایان این مقاله همراه خودرو بانک باشید تا به سوالات شما پاسخ بدهیم.

سند تک برگ، چند برگ و برگ سبز چیست؟

موقعه نقل و انتقال هر وسیلهٔ با ارزشی باید یک سند معتبر قانونی وجود داشته باشد تا مشخص کند که این وسیله را در چه تاریخی و با پرداخت چه مبلغی خریداری کرده‌اید. خرید و فروش خودرو هم از این قضیه مستثنی نیست و برای جلوگیری از جرایم و سواستفاده‌های احتمالی حتما باید سند مالکیت خودرو را به نام خودتان بزنید. اما کدام سند؟ آیا فقط سند تک برگ و یا سند چند برگ کفایت می‌کند؟ برگه سبز چطور؟ آیا باید هر ۳ را داشته باشیم و یا فقط داشتن یکی از این ۳ سند کفایت می‌کند؟ کدام یک از نظر قانونی اعتبار دارند؟ آیا تفاوت ماشین بنزینی و دیزلی در نوع سند آن موثر است؟ در ادامه به معرفی سند تک برگ، سند چند برگ و برگ سبز می‌پردازیم.

سند کمپانی چیست؟

در مورد سند کمپانی چه می‌دانید؟

سند کمپانی مانند حواله خودرو است، اما سوالی که پیش می‌آید اینکه حواله خودرو چیست؟ سندی است که به اولین مالک خودرو که خودرو را از کارخانه تحویل گرفته است می‌دهند. در این سند، فروشنده کمپانی خودرو و خریدار مالک خودرو است. در سند کمپانی تمامی اطلاعات خریدار و خودرو ثبت می‌شود. با در دست داشتن سند کمپانی نیازی به سند رسمی دفترخانه نیست، اما برای فروختن ماشین به مالک دوم، باید به دفترخانه مراجع کنید و سند رسمی را به نام خریدار کنید.

سند تک برگ چیست؟

به سند معتبر و قابل استعلامی که در دفترخانه‌های رسمی ثبت می‌شود، سند تک برگ می‌گویند. علت نام گذاری این سند به دلیل تک برگه‌ای بودن آن است. اطلاعاتی که در سند تک برگ ثبت می‌شود شامل مشخصات دارایی، مبلغ پرداختی، اطلاعات هویتی مالک، اطلاعات محل سکونت خریدار، شماره شناسنامه مالک، محل صدرو شناسنامه، تاریخ تولد، کدملی، مهر دفترخانه و شماره سند است تا به راحتی بتوانید آن را پیگیری کنید و البته ثبت همهٔ این موارد فقط در یک برگه، در صورت مفقودی مدارک ماشین شما را به دردسر خواهد انداخت. علاوه بر موارد بالا یک سری اطلاعات در مورد خودرو هم در این سند ثبت می‌شوند که در ادامه یک لیست از آن‌ها برای شما تهیه کرده‌ایم.

• شماره موتور

• شماره شاسی

• مدل خودرو

• نوع خودرو

• شناسه وسیله نقلیه

• رنگ خودرو

• ظرفیت خودرو

• تعداد سیلندر

سند چند برگ چیست؟

چه زمانی خودرو صاحب سند چند برگ می‌شود؟

اگر شما خودرو را صفر از کارخانه بخرید، کمپانی سازنده سند تک برگ به شما تحویل می‌دهد. اگر شما قصد فروش خودرو را داشته باشید و بخواهید به نام مالک جدید بزنید، باید به دفتر خانه رسمی مراجعه کنید. در دفترخانه رسمی یک سند جدید به سند قبلی شما اضافه می‌شود و به این سند جدید، سند چند برگ می‌گوییم. تا زمانی که خودرو دست به دست شود و به نام مالکان جدید سند زده شود، به تعداد برگ این سندها هم افزوده می‌شود.

برگ سبز چیست؟

برگ سبز را از پلیس راهنمایی تحویل بگیرید

برگ سبز که توسط پلیس راهنمایی و رانندگی به صوت تک برگ و رنگ سبز صادر می‌شود، سندی است که اصالت خودرو و هویت مالک را تایید می‌کند. در واقع اختلاف بین برگ سبز و سند تک برگ، اختلافی بین ارگان پلیس راهور و قوه قضاییه است. وقتی خریدار و فروشنده برای انتقال سند خودرو به مراکز تعویض پلاک مراجعه می‌کنند خریدار یک برگ سبز از طرف نیروی انتظامی دریافت می‌کند. این برگ سبز از نظر پلیس راهور حکم سند خودرو را دارد. در برگ سبز خودرو، مشخصات خودرو، مشخصت مالک و شماره پلاک خودرو ثبت می‌شود.

نکته قابل توجهی که در برگه سبز وجود دارد این است که برگه سبز سند مورد قبول قوه قضائیه نیست. کارشناسان توصیه می‌کنند برای انتقال مالکیت خودرو به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنید و سند قابل پیگیری تک برگی و یا چند برگی را هم بگیرید. اگر شما به دفترخانه مراجع نکنید و خودرو را به اسم خود نکنید و فقط به برگه سبز اکتفا کنید، از نظر قانونی خودرو هنوز متعلق به مالک قبلی است و امکان دارد مشکلات حقوقی برای شما پیش بیاید.

به نام زدن سند چند برگ

سند تک برگ و چند برگ چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟

سند تک برگ و چند برگ از نظر ارزش قانونی تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند، هر موقعه خودرو برای چند بار معامله شود، به تعداد معامله، یک برگ جدید به سند تک برگی اضافه می‌شود. معمولا در اذهان عومی این گونه جا افتاده است که اگر یک خودرو تعداد دفعات زیادی دست به دست شده باشد، به معنی سالم نبودن آن است که البته این موضوع را نه می‌توان پذیرفت و نه می‌توان رد کرد.

اختلاف سند تک برگ و برگه سبز بر سر چیست؟

این کشمکش بین پلیس راهنمایی و قوه قضائیه بر سر برگه سبز و سند خودرو هنوز بعد از سالیان سال پا برجاست و یکی از دلایلی که قوه قضایه برای معتبر نبودن برگ سبز مطرح می‌کند، طرح پلاک ملی است. در این طرح بیان می‌شود که شما می‌توانید چندین پلاک به نام خود داشته باشید اما خودرویی نداشته باشید، یعنی پلاک داشتن به معنی خودرو داشتن نیست. در سال‌های گذشته در بالای برگه سبز نوشته می‌شد شناسنامه وسیله نقلیه اما امروزه نوشته می‌شود سند مالکیت پلاک، چون در واقع پلیس راهنمایی رانندگی وظیفه تحویل و انتقال پلاک را دارد و نه انتقال خودرو، به همین خاطر قوه قضائیه فقط به در دست داشتن برگ سبز اکتفا نمی‌کند و برای انتقال مالکیت باید سند خود را به نام بزنید.

گفته می‌شود که در سال ۱۴۰۰ اعلام کردند که در دست داشتن برگه سبز کافیست و از اعتبار قانونی برخوردار است و دیگر نیاز به پرداخت هزینه برای ثبت سند در دفترخانه رسمی ندارد، اما خودرو بانک به شما پیشنهاد می‌کند شما در موقعه خرید و فروش خودرو حتما به دفتر خانه رسمی بروید و سند را هم منتقل کنید تا احیانا مشکلی گریبان‌گیر شما نشود.

شما برای انتقال خودروی خودتان چه کار کردین؟ فقط به برگ سبز اکتفا کردید و یا در دفتر خانه رسمی هم سند را منتقل کردید؟ تجربیات خودتان در مورد خرید و فروش خودرو را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/7/9
فیلم ادامه دار پول گرفتن اضافی از مردم...
1401/7/10
الان شما جون که این پست و نوشتی و اخر هم با پیشنهاداز قول خودتون که خودرو بانک میگه برید دفتر خانه اصلا اینکه دادستان هم تاید کرده و اخرهم گفت شد اول واخر پلیس راهور هست بعد شما الان چکاره اید و درچه حقی پشنهاد میدید؟ بنشید به کار خودتون برسید و سرگرم خودرو های چینی به اخبار ش پوشش بدید عجب
1401/7/11
دوست گرامی بنده هم از طریق راهور فقط اقدام کردم خداروشکر مشکلی هم پیش نیومد
1401/7/10
متاسفانه توی این مملکت هرکسی برای خودش قانونگذار و حقوقدان شده
طبق قانون سند رسمی سندی هست که توسط دفاتر اسناد رسمی و طبق اصول قانونی تنظیم و صادر شده و در مقام دعوی در اکثر محاکم قابل استناد هست و لی یک عده بازنشسته نظامی با تشکیل شرکت رهگشا به نیت سرکیسه کردن مردم اقدام به صدور پلاک شخصی و برگ سبز کردن
حالا هم بعنوان حمایت از مردم برگ سبز رو سند معرفی کردن و بعد از حذف سند رسمی همون هزینه ها رو از جیب مردم میگیرند
1401/7/11
بنده به عنوان شهروند ویک مصرف کننده عادی که فقط یک خودرو دارا هستم در خصوص روند نقل انتقال سندها باید بگم که شرایط برای من اینطور بود شاید برای خییلی ها پیش اومده که بنده خودرو پدر مرحومم که بصورت قانونی از کمپانی خریداری کرده در زمان حیاتش و سند ها کاملا بنام خودش بود اما متاسفانه بعد از فوت ایشان به دلایلی غیر منطقی و یک سری مسائل خانودگی اسناد شرکت به دست یکی از اعضای خانواده افتاده بود و نمیداد به جز کارت ماشین فقط دست رسی داشتم با پگیری ها هم کارت سوخت هم برگ سبز پروسه تعویض پلاک همه رو با انثار وارثت اقدام کردم و بنام خودم گرفتم البته سند شرکت هم میونستم اما نیاز به همون داستان دفتر اسناد و ....میخوام بگم باهمکاری و یک ارگان مثل پلیس راهور اقدام روال قانونی طی شد حالا نظر شما چیه ایا الان بنظر شما بنده مالک خودرو هستم یا خیر؟؟
1401/7/11
سند رسمی صادره از پلیس راهور قانونا و طبق مصوبه مجلس در سال ۱۴۰۰ سند رسمی و معتبره و نیازی به ثبت انتقال در دفاتر رسمی نیست، شما عقلتو دست نویسنده مقاله ای که حتی هکسره رو بلد نیست رعایت کنه نده هموطن، کارت کاملا درست و قانونیه و سندت در تمام ادارات ثبت یا دادگستری معتبره.
1401/7/11
این موضوع پس از مصوبه مجلس پایان یافت و برگ سبز خودرو سند رسمی محسوب میشه و هر فرد قبل از اخذ نوبت از شماره گذاری با پرداخت هزینه های دولتی به شماره گذاری مراجعه و بعد از طی فرایند تعویض پلاک، سند رسمی خودرو به رنگ سبز رو از راهور دریافت میکنه و هیچ نیازی، تاکید میکنم هیچ نیازی به ثبت سند انتقال در دفتر اسناد رسمی نیست!