موضوعات داغ

حواله خودرو چیست؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

حواله خودرو، برگه برندۀ مالکیت رسمی شما برای یک خودرو صفر است. اگر قصد خرید مستقیم از نمایندگی‌های خودرو را داشته باشید، با ‌پرداخت مبلغی مشخص به نمایندگی، پس از مدتی خودرو نو و کارنکرده تحویل می‌گیرید. یکی از مهم‌ترین مزیت‌های خرید از نمایندگی‌های اتومبیل‌ نسبت به بازار روز با ثبت‌نام ایران خودرو و سایپا، پرداخت هزینه کمتر است. اما خرید حواله خودرو به‌آسانی نیست.

امروزه با توجه به بالا رفتن تعداد تقاضا برای خرید خودرو صفر و محدود بودن این خودرو‌ها در کارخانه‌های تولیدی، مشکلاتی به وجود آمده است؛ مثلاً ممکن است خرید حواله، تنها به‌قصد خرید خودرو نباشد. سود فروش حواله خودرو آنقدر زیاد هست که افراد زیادی به آن دست بزنند. در این مطلب قصد داریم جنبه‌های گوناگون حواله خودرو، مانند امکان صلح در حواله، خریدوفروش حواله قرعه‌کشی و وکالتی را به شما معرفی کنیم.

به شما قول می‌دهیم با خواندن این مقاله می‌توانید، خود را از هرگونه کلاه‌برداری و سودجویی‌های احتمالی دلال‌هایی که قصد فروش یا خرید حواله خودرو را دارند، دور کنید و ضرر نکنید.

خریدوفروش حواله خودروهای قرعه‌کشی و ثبت‌نامی مجاز است؟

برخی از نمایندگی خودروها، حواله را به‌صورت ثبت‌نامی و قرعه‌کشی در اختیار مصرف‌کنندگان قرار می‌دهند. با افزایش نیاز مردم به خودرو و جلوگیری از به فروش رفتن خودروها تا 2برابر قیمت اولیه توسط دلال‌ها در بازار روز، قرعه‌کشی راه مناسبی است.

جالب است بدانید که با این حال برخی از افراد با فروش حواله خود به شخص ثالث، کنترل قیمت خودرو را از نظم خارج می‌کنند و بازار را به هم می‌زنند. برای جلوگیری از این اتفاق، برخی از کارخانه‌ها و نمایندگی‌های فروش خودرو امکان انتقال حق امتیاز حواله به شخص سوم را حذف کرده‌اند.

خرید حواله خودرو

پس اگر قصد خرید حواله خودرو رو از شخص دیگری دارید، حتماً از نمایندگی مربوطه استعلام بگیرید که، حواله قانونی و قابل انتقال باشد.

آیا حواله مذکور خودرو قابل انتقال به غیر است؟

پس از اطمینان از قانونی بودن، امکان واگذاری برایتان مهیاست. شما می‌توانید با مطالعه نحوه انتقال حواله خودرو در دفترخانه، ریزه‌کاری‌های نقل و انتقالات حواله خودرو را بررسی کرده تا در نهایت بدون هیچ نگرانی و به‌طور رسمی صاحب یک حواله خودرو شوید.

البته این انتقال در نمایندگی‌های خودرو هم انجام می‌شود. همچنین طرفین می‌توانند در حضور چند شاهد و ثبت معامله حواله به‌صورت مکتوب، آن را به شخص دیگر منتقل کنند؛ در این روش ممکن است تا تحویل خودرو، خریدار اولیه در دسترس نباشد و برای دریافت و مراحل قانونی خودرو با مشکل مواجه شوید.

بنابراین اگر نمایندگی اتومبیلی در قوانین حواله خودرو، ذکر کرده باشد که امکان واگذاری به شخص دیگری وجود ندارد، خرید این حواله غیرقانونی نیست.

فروش حواله غیرقانونی، از چاله به چاه افتادن خریداران

فروش حواله غیرقانونی مجاز نیست. تا زمانی که نرخ عرضه و تقاضا خودروها باهم در تضاد باشند، امکان انتقال حق امتیاز حواله خودرو در قوانین برندهای پرفروش، باقی می‌ماند. در حواله خودرو، مبحث مهمی به نام امکان صلح وجود دارد که شرایط خوبی را در اختیار مالکان حواله اتومبیل قرار می‌دهد.

صلح حواله خودرو

امکان صلح، قیدی مهم در حواله خودرو

اگر در حواله خودرو امکان صلح ذکرشده باشد، شخصی که حواله را خریده است، قبل از تحویل خودرو، می‌تواند آن را به شخص دیگری واگذار کند. در برخی موارد امکان صلح مدت محدودی دارد که باید به آن دقت شود. در حالت صلح، مالکیت از شخص اول سلب می‌شود و سند خودرو به نام شخص ثالث تغییر می‌کند.

خطرات خرید حواله خودرو به‌حدی زیاد است که افراد را از انجام آن منصرف کند. مثلا اگر شرط صلح در حواله اتومبیل نباشد، خریدوفروش آن غیرقانونی است و این تخلف توسط قانون، قابل‌پیگیری است.

معامله وکالتی حواله خودرو قانونی است؟

اگر مالک قصد معامله حواله خودرو را داشته باشد، می‌تواند به‌صورت وکالتی اقدام کند. اما این نوع خرید یا فروش وکالتی در حواله‌هایی که امکان انتقال حق امتیاز به شخص دیگر در آن‌ها وجود ندارند، قانونی نیست. پس از تحویل خودرو به مالک، سند خودرو تا مدت مشخص در رهن فروشنده، یعنی شرکت فروش خودرو است.

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد آزادسازی سند خودرو، وارد صفحه فک رهن خودرو شوید و از اطلاعات و فرایند آن مطلع شوید.

وکالتی که برای معامله حواله صورت می‌گیرد، وکالت‌نامه بلاعزل است. در این قرارداد سند و خودرو به خریدار تعلق می‌گیرند و درازای آن، فروشنده چک یا وجه نقد دریافت می‌کند. در هر نوع واگذاری حواله به دیگری، در قرارداد باید وجهی که مبادله شده است دقیقاً ذکر شود.

در مبادله حواله با قید وکالت، اگر در مرحله دریافت خودرو صفر، مالک اولیه نباشد، ممکن است مشکل به وجود بیاید. برای جلوگیری از هر خطای احتمالی در معامله، به‌طور اختصاصی از نمایندگی مرکزی خودرو استعلام بگیرید. از مسائل حقوقی مربوط به معاملات وکالتی نباید به‌سادگی گذشت.

محاسبه قیمت حواله اتومبیل

نحوه محاسبه قیمت حواله اتومبیل چگونه است؟

فروش حواله خودرو به شخص دیگر همیشه توسط دلال‌ها نیست. گاهی شخص خریدار به علت نداشتن پول کافی برای پرداخت مابقی مبلغ، مجبور به فروش می‌شود. به خصوص اگر حواله برای خودروهای غیر اقتصادی مثل ماشین دیگنیتی، یا خودروهای چینی و وارداتی باشد. همچنین ممکن است مدت زمان تحویل طولانی باشد یا به‌طورکلی، شخص از خرید پشیمان شود.

برای خریدوفروش حواله خودرو، عواملی مثل مدل ماشین، مدت زمان دریافت حواله و نوسانات قیمت خودرو در بازار روز مؤثرند. مثلاً یک حواله خودرو 30 روزه از حواله 45 روزه گران‌تر است. اما درنهایت، بازار روز خودرو، نقش بسزایی در تعیین قیمت نهایی دارد.

فروشنده حواله از این معامله اغلب سود می‌کند؛ اما این معامله هم برای خریدار هم برای فروشنده یک بازی برد-برد است. همین سود بالای فروش حواله خودرو، بازار معاملات آن را داغ کرده است. برخی از شرکت‌های اتومبیل، تنها شخصی که حواله به نام اوست را مالک می‌دانند. در این شرایط، خریدار دوم، باید شماره پلاک را عوض کند.

با مطالعه قوانین تعویض پلاک نسبت به پیگیری این موضوع اقدام کنید. در غیر این صورت تمام تبعات اختلاف اطلاعات بین مالک حواله و صاحب خودرو به عهده خریدار اولیه است.

درصورتی‌که شخص، مالک دوم حواله خودروهای ثبت‌نامی باشد و امکان واگذاری هم در حواله نباشد، برای تعویض پلاک، مشکلات دردسرساز وجود دارند.

مزایای خرید حواله خودرو چیست؟

خرید مستقیم از نمایندگی خودرو مزایای قابل‌توجهی دارد. هزینه پرداختی برای خودرویی که به‌صورت حواله‌ای خریداری می‌شود، نسبت به بازار بسیار به‌صرفه‌تر است. ثبت مالکیت سند از همان اول در نمایندگی خودرو، به اسم شخص خریدار است با سندی تک‌برگ. همچنین نیاز به مراجعه به دفترخانه‌ها برای تنظیم سند نیست و در وقت صرفه‌جویی می‌شود. خودرو کاملاً مطمئن و صفر در اختیار خریدار قرار می‌گیرد و امکان سودجویی کلاه‌بردار هم ممکن نیست.

در این مطلب اطلاعاتی درباره معامله حواله خودروهای قرعه‌کشی و خریدوفروش وکالتی حواله خواندید. اگر کسی قصد فروش حواله را به شما داشت، امکان صلح در مفاد حواله را بررسی کنید. همچنین با بررسی عواملی که در قیمت حواله تأثیر مستقیم دارند مانند چک کردن لحظه‌ای قیمت خودرو، راه را بر دلال‌ها و کلاه‌برداران ببندید.این همان وعده‌ای بود که در ابتدای مقاله به شما قول داده بودیم.

در ضمن فراموش نکنید، اگر طرفین به‌شرط عدم انتقال حواله به دیگری توجه نکنند، نمایندگی خودرو مجاز است که حواله را باطل و خرید را لغو کند. لغو خرید یکی از بارزترین خطرات خرید حواله خودور است. مراقب باشید در این حالت مشمول ضرر ‌نشوید.

اگر تجربه خرید یا فروش حواله خودرو را دارید، آن را در بخش نظرات برای ما بنویسید و اگر سوالی دارید که در این مقاله به آن پاسخ داده نشده، حتما از ما بپرسید.

نظرات کاربران

3 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/3/29
با عرض سلام .من یک حواله سه ماهه پژو پارس خریدم و از فروشنده وکالت فروش و وکالت تحویل خودرو گرفتم آیا فروش حواله غیر قانونی است واگه فروشنده پشیمان شود من خریدار آیا می توانم مخالف کنم از لحاظ قانونی لطفا راهنمایی کنید؟
1401/10/25
سلام.از وقتی اسم کسی در طرح فوق العاده برنده میشه تا زمان تحویل خودرو اگه بخواد ماشین بدون تحویل گرفتن مستقیم از کارخانه بنام شخص دوم بشه باید درچه مرحله ای اقدام به درخواست حواله خودرو کرد؟
1402/7/27
سلام من الان تو حواله ۳ ماهه شرکت کنم تو ۳ .۴ ماه ماشین بهم تحویل داده میشه یا باید تد قرعه‌کشی برنده بشم کدومش