موضوعات داغ

آیا کرمان‌موتور قصد دارد نمونه ارزان تر جک J4 مجهز به جعبه دنده دستی را عرضه کند؟

عکس مطلب اول

از سوی روابط عمومی شرکت کرمان‌موتور اعلام‌شده به‌زودی خودرو سواری سبک خاص این شرکت با پلتفرم PS1 به بازار عرضه خواهد شد و همچنین اعلام شده که این خودرو برای انطباق با الزامات استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خودرویی مجهز به سامانه الکترونیکی کنترل پایداری یا همان ESP، سامانه الکترونیکی کنترل کشش یا همان TCS، چراغ‌های روشنایی در روز یا همان DLR است و در راستای افزایش قدرت ترمزگیری خودرو در محور عقب به‌جای ترمزهای کاسته‌ای از ترمزهای دیسکی استفاده خواهد شد و بالاخره اعلام شده که این خودرو از این پس همچون دو خودرو ساینا اس و جی و کوئیک اس در جهت رعایت استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خودرویی مجهز به نمایشگر تعویض دنده یا همان GSI شده است.

خودروهای کوییک و ساینا مجهز به نمایشگر تعویض دنده

از سویی دیگر تاکنون فقط نمونه دارای جعبه‌دنده اتوماتیک خودروی جک J4 به بازار عرضه‌ شده و این خودروها نیز همانند تمامی خودروهای دارای جعبه‌دنده اتوماتیک و تیپ‌ترونیک، دارای نمایشگر تعویض دنده هستند.

تصویر دفترچه راهنمایی خودرو جک J4 اتوماتیک

به صورت منظقی پس از در کنار هم گذاشتن این دو موضوع می‌توان نتیجه گرفت یا اعلام موضوع اضافه شدن نمایشگر تعویض دنده یا همان GSI به امکانات خودروی جک J4 جدید اشتباه است یا اینکه خیر هیچ اشتباهی رخ نداده و این موضوع کاملاً صحت دارد و کرمان‌موتور قصد دارد نمونه ارزان‌تر جک J4 مجهز به جعبه‌دنده دستی را هم در کنار نمونه مجهز به جعبه‌دنده اتوماتیک به بازار عرضه کند و همچون ساینا اس و جی و کوئیک اس در جهت رعایت استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خودرویی مجهز به نمایشگر تعویض دنده یا همان GSI شده است.

استانداردهای هشتادوپنج‌گانه

در بند هشتادویکم از استانداردهای هشتادوپنج‌گانه به نمایشگر تعویض دنده اشاره شده و در استاندارد مرجع آن‌ با کد 16443 شناخته می‌شود نیز به‌وضوح اعلام‌شده " ﻫﺪف از ﺗﺪوﻳﻦ اﻳﻦ اﺳﺘﺎﻧﺪارد، ﺗﻌﻴﻴﻦ اﻟﺰاﻣﺎت ﻧﺼﺐ ﻧﺸﺎﻧﮕﺮﻫﺎی ﺗﻐﻴﻴﺮ دﻧﺪه (GSI) ﺑﺮ روی ﺗﻤﺎم ﺧﻮدروﻫﺎی ﮔﺮوه M1 ﺑﺎ ﺟﺮم ﻣﺮﺟﻊ ﺣﺪاﻛﺜﺮ 2610 Kg و ﺧﻮدروﻫﺎﻳﻲ ﻛﻪ تائید ﻧﻮع آنﻫﺎ ﺑﺮ اﺳﺎس اﺳﺘﺎﻧﺪارد 715/2007/EC ﺗﻤﺪﻳﺪ تأییدیه ﺷﺪه‌اﻧﺪ و دﻧﺪه دﺳﺘﻲ دارﻧﺪ، اﺳت."

استاندارد مرجع

جک J4 مجهز به جعبه‌دنده دستی مسلماً در حدود 7 الی 10 درصد ارزان‌تر از نمونه فعلی اتوماتیک خواهد بود و احتمالاً در داخل مجهزترین خودرو جک J4 دارای جعبه‌دنده دستی به‌جز تغییر اهرم تعویض دنده و اضافه شدن پدال کلاچ شاهد هیچ‌گونه تغییر دیگری نخواهیم بود. ولیکن بعید نیست برای بیشتر شدن تفاوت قیمت شاهد حذف امکاناتی از قبیل نمایشگر سامانه چندرسانه‌ای، روکش چرم مصنوعی صندلی‌ها، رینگ‌های آلیاژی و سامانه هشدار کم شدن فشار هوای درون لاستیک‌ها یا همان TPMS بوده تا خودرو جک J4 مجهز به جعبه‌دنده دستی برای اقشار با درآمد کمتر هم قابل‌دسترسی باشد. شایان‌ذکر است خودرو جک J4 دارای جعبه‌دنده دستی علاوه بر کشور چین در کشورهایی از قبیل مکزیک، اکراین، فیلیپین و حتی امارات متحده عربی نیز عرضه شده است.

دفترچه راهنمای ساینا اس و جی

البته همان‌گونه که در تصویر دفترچه راهنمای ساینا اس و جی مشخص است این سامانه با نشان دادن دو فلش رو به بالا یا رو به پایین به راننده راهنمایی می‌کند تا از طریق تعویض به‌موقع دنده از وارد شدن فشار بیش‌ازحد به موتور و جعبه‌دنده جلوگیری شود.

سخنگوی وزارت صمت در مصاحبه خود اعلام کرد که تمامی خودروهای وارداتی باید با تمامی استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خودرویی مطابقت داشته باشند. امیدواریم این موضوع مانع جدیدی برای واردات خودرو نباشد زیرا هستند خودروهای زیر 10 هزار دلار و حتی زیر 20 هزار دلار که فاقد امکاناتی از قبیل همین نمایشگر تعویض دنده یا همان GSI هستند یا فاقد سامانه الکترونیکی کنترل پایداری یا همان ESP می‌باشند. انتظار این است تا زمانی که حتی به یکی از خودروهای ساخت داخل اجازه داده می‌شود بدون انطباق با یک یا چند قلم از استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خودرویی تولید و عرضه شود، عدم انطباق خودروهای وارداتی با همان قلم از استانداردهای هشتادوپنج‌گانه خودرویی مانع واردات آنها نشود. به بیانی دیگر مادامی‌که حتی فقط یک خودروی ساخت داخل فاقد نمایشگر تعویض دنده یا همان GSI است، جلوی واردات هیچ خودرویی به بهانه اینکه فاقد نمایشگر تعویض دنده یا همان GSI است گرفته نشود.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد