موضوعات داغ

فراری پورسانگ 2023 به عنوان اولین مدل چهاردر فراری معرفی شد

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

پس از 75 سال سرانجام فراری از اولین مدل چهاردر خود رونمایی کرد. این مدل جدید که پورسانگ نام دارد، به خط تولید فراری شامل روما شیک و ۲۹۶ مدرن تا SF90 رام‌نشدنی و ۸۱۲ لوکس می‌پیوندد.

بندتو ویگنا مدیرعامل فراری درباره این مدل جدید گفته است: "ما اسم این مدل را شاسی بلند نمی‌گذاریم، ما اصلاً به شاسی بلندها فکر نمی‌کنیم."

پیکربندی پورسانگ باعث می‌شود این فراری بیشتر شبیه یک خودروی اسپرت چهاردر و بزرگ باشد تا یک شاسی بلند. اول اینکه این مدل فقط با دو صندلی عقب تکی عرضه می‌شود و ردیف سوم ندارد. دوم اینکه فضای بار کمی دارد و در نتیجه یک خودروی خانوادگی محسوب نمی‌شود.

گنجایش بار ۱۶.۷ لیتری صندوق عقب نشان می‌دهد که این مدل شبه‌کوپه کاربردی بودن را فدای بهبود آیرودینامیک کرده است. در حالی که فراری آمار ضریب درگ خودروهای GT خود را اعلام نمی‌کند، فلاویو مانزونی (رئیس طراحی این برند) و جیانماریا فولگنزی (رئیس بخش توسعه) تعامل خود با یکدیگر حین بهبود آیرودینامیک را مثل یک "رقص ظریف" توصیف می‌کنند.

فراری پورسانگ

فراری پورسانگ از یک موتور V12 و جعبه‌دنده ۸ سرعته دوکلاچه بهره می‌برد. سقف فیبرکربنی استاندارد، مرکز ثقل آن را تا حد ممکن پایین نگه می‌دارد. فراری برای این مدل جدید درهای معروف به درب خودکشی طراحی کرده است. درهای عقب با زاویه چرخش ۷۹ درجه‌ای باز می‌شوند که ورود و خروج را آسان‌تر می‌کند؛ به ویژه چون صندلی‌های عقب خیلی جادار نیستند.

فراری ادعا می‌کند که پورسانگ به تنهایی در دسته‌بندی خاص خود قرار می‌گیرد. اما می‌توان فاصله بین دو محور ۱۱۸.۸ اینچی آن را با چند رقیب مقایسه کرد: از جمله لامبورگینی اوروس پرفورمانته (۱۱۸.۲)، بنتلی بنتایگا اسپید (۱۱۷.۹) و استون مارتینDBX707 (۱۲۰.۵). فراری می‌گوید وزن خشک پورسانگ ۴۸۲ پوند است که احتمالاً کمترین وزن در بین این رقبا باشد.

قدرت سابق، کنترل مدرن

همان طور که فضای بار کم و صندلی عقب نشان می‌دهد، همه چیز فدای کاربردی بودن نشده است. پورسانگ اصلاً برای سازگاری با محیط زیست تلاش هم نکرده است. این مدل همچنان از موتور تنفس طبیعی ۶.۵ لیتری V12 بهره می‌برد که بالاترین توان در بین فراری GTهای تاریخ را تولید می‌کند: توان ۷۱۵ اسب بخار و گشتاور ۵۲۸ نیوتن متر. این پیشرانه ۸۰ درصد گشتاور را تنها در دور موتور ۲۱۰۰ دور بر دقیقه، حداکثر توان را در دور موتور ۷۷۵۰ دور بر دقیقه و حداکثر سرعت دورانی ۸۲۵۰ دور بر دقیقه تولید می‌کند.

جعبه‌دنده دوکلاچه هشت دنده رو به جلو در اختیار راننده قرار می‌دهد. این موتور از یک مجموعه سوپاپ کاملاً جدید و هندسه ورودی هوای بازنگری‌شده بهره می‌برد که برای کمک به انتقال قدرت در دور موتور پایین در نظر گرفته شده است. تخمین زده می‌شود که شتاب 0 تا 100 پورسانگ ۳.۳ ثانیه و نهایت سرعت آن بیش از ۱۹۲ مایل بر ساعت باشد. این مدل جدید مانند GTC4Lusso دارای یک پیشرانه تمام چرخ محرک است و واحد محرک جلو بعد از دنده چهارم و/یا حدود ۱۲۵ مایل بر ساعت غیرفعال می‌شود.

فراری پورسانگ

اگرچه پورسانگ از یک پیشرانه قدیمی استفاده می‌کند، اما سیستم تعلیق آن از فناوری پیشرفته برای به حداکثر رساندن کیفیت سواری و هندلینگ بهره می‌برد. فراری با همکاری شرکت مولتیماتیک یک سیستم تعلیق فعال توسعه داده است که از چهار محرک ۴۸ ولتی برای کنترل ضربه دمپر استفاده می‌کند. تنظیمات سیستم تعلیق می‌توانند حرکت چرخ‌ها و ارتفاع خودرو را مدیریت کنند که مورد دوم می‌تواند در هنگام پیچیدن خودرو تا ۱۰ میلیمتر کاهش یابد.

بسیاری از خریداران این مدل چهارنفره هدفمند را بیشتر براساس سبک طراحی آن قضاوت خواهند کرد که قابل درک است، چون قیمت اولیه تقریباً ۴۰۰،۰۰۰ دلاری آن خریدارانی را به خود جذب می‌کند که پیش از آن انواع مختلفی از خودروهای گران‌قیمت را در گاراژ خود دارند.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد