موضوعات داغ

مراحل و مدارک لازم برای پیگیری مفقودی مدارک ماشین

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

حتما شما هم با افرادی که کیف خودشان را گم کرده‌اند مواجه شدید، این افراد نگرانی بابت پول و اشیای قیمتی درون کیف ندارند و بیشترین نگرانی آن‌ها بابت مدارک داخل کیف است. این نگرانی می‌تواند ناشی از سواستفاده‌های احتمالی از مدارک و جعل هویت افراد باشد و یا می‌تواند ناشی از پروسهٔ سخت و طولانی درخواست و دریافت مدارک المثنی باشد. در این مقاله از خودرو بانک به معرفی مراحل و مدارک لازم جهت پیگیری مدارک مفقودی ماشین پرداخته‌ایم؛ تا پایان این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید.

1-چاپ آگهی مفقودی مدارک ماشین در روزنامه برای پیدا کردن کارت ماشین

اگر کارت ماشین و یا سایر اسناد مربوط به ماشین را گم کردید و یا سارقان از شما دزدیدند، باید سریعا پیگیری کنید، اعلام مفقودی کنید و یک نوبت آگهی در روزنامه‌های کثیرالنتشار چاپ کنید تا اگر جرمی توسط مدارک شما صورت گرفت، عواقب و مسئولیتی از نظر قانونی متوجه شما نباشد.

در آگهی‌های مفقودی مدارک ماشین، یک سری اطلاعات مشخصی باید درج شود، مثل نام و نام خانوادگی مالک خودرو، شماره پلاک و محل وقوع مفقود شدن مدارک.

به طور کلی اگر بخواهیم قالبی برای این آگهی در نظر بگیریم، به‌صورت زیر می‌توانید آگهی را منتشر کنید.

«کارت خودرو .... مدل .... به شماره پلاک .... و شماره شاسی .... و شماره موتور .... مفقود گردیده و فاقد اعتبار است.»

اطلاعات مربوط به شماره شاسی و شماره موتور در برگهٔ سبزی که ناجا پس از ثبت نام ایران خودرو و دریافت ماشین به شما تحویل می‌دهد، درج شده‌است.

2- درخواست صدور کارت ماشین در سامانهٔ مراکز تعویض پلاک

بعد از گذشت 10 روز از چاپ آگهی در روزنامه، باید وارد سامانهٔ جامع مراکز تعویض پلاک خودرو شوید و از قسمت خدمات، گزینهٔ کارت شناسایی المثنی را انتخاب کنید و تاریخ مراجعه به مرکز تعویض پلاک در استان خودتان را دریافت کنید.

درخواست صدور کارت ماشین المثنی

3- مراجعه حضوری به مرکز تعویض پلاک

در تاریخ مقرر شده حضور مالک خودرو و یا نمایندهٔ قانونی‌اش همراه با مدارکی که در ادامه برای شما لیست کرده‌ایم به مرکز تعویض پلاک ضروری است.

• مدارک احراز هویت مالک خودرو

• مدارک احراز محل سکونت مالک خودرو

• بیمهٔ شخص ثالت

• برگه سبز

• برگهٔ معاینه فنی

• استعلام خلافی خودرو

• اصل سند کارخانه

تحویل گرفتن مدارک مفقود شده از اداره پست

4- به اداره پست محل سکونت‌تان مراجعه کنید

اگر مدارک شما مفقود شده‌باشند، احتمال اینکه یک فرد با وجدانی آن‌ها را پیدا کند و به صندوق پست بیاندازد، زیاد است. در این صورت، اداره پست، مدارک شما را به آدرس محل سکونت‌تان ارسال می‌کند و می‌توانید بدون دردسر به مدارک خود برسید و یا احتمال این وجود دارد که پس از ثبت مفقودی مدارک، اداره پست مدارک را به آدرس شما تحویل بدهد که در این صورت باید اعلام مفقودی را باطل کنید.

در صورتی که آدرس محل سکونت شما عوض شده باشد و یا کسی برای تحویل آن منزل نباشد، پستچی موظف است 3 بار به آدرس مراجعه کند و اگر کسی در محل حضور نداشت، به‌مدت 3ماه کارت ماشین شما در ادارهٔ پست نگهداری می‌شود. اگر پس از گذشت 3 ماه به اداره پست مراجع نکردید، اداره پست دیگر پاسخگو نیست و باید به پلیس 10+ مراجع کنید.

جریمهٔ سنگین بابت همراه نداشتن بیمهٔ شخص ثالث

بیمه نامه شخص ثالث مفقود شد چه کنیم؟

بیمهٔ شخص ثالث، بیمه‌ای است که صاحب ماشین به‌عنوان شخص اول به شرکت بیمه که به عنوان شخص ثانی در این قرار داد است، پول پرداخت می‌کند، تا در صورت بروز اتفاق، به شخص ثالث خسارت پرداخت کند. همراه داشتن این نوع از بیمهٔ خودرو اجباری است و در صورتی که پلیس خودروی شما را متوقف کند و شما بیمه نامه را به هر دلیلی همراه نداشته باشید، خودروی شما علاوه بر جریمهٔ نقدی، متوقف خواهد شد. پس در صورت مفقود شدن بهتر است سریعا برای دریافت المثنی آن اقدام کنید.

برای گرفتن بیمه‌نامهٔ شخص ثالث المثنی، در ابتدا باید به شورای حل اختلاف و کلانتری مراجعه کنید تا بتوانید نامهٔ تایید مفقود شدن بیمه را تهیه کنید. با در دست داشتن این نامه به شرکت بیمه مراجع کنید و درخواست صدور گواهی مفقودی بدهید.

فراموش نکنید که برای دریافت نامهٔ مفقودی از شرکت بیمه همراه داشتن مدارک احراز هویت مالک ماشین، تمامی اسناد و مدارک خودرو و نامهٔ شورای حل اختلاف را الزامی است.

مفقود شدن گواهینامه رانندگی

بدون گواهینامه پشت فرمان نشینید

اگر گواهینامه خودتان را گم کردید بهتر است به هیچ وجه بدون همراه داشتن گواهینامه پشت فرمان ننشینید و در اسرع وقت به مراجع قانونی و قضایی مراجع کنید.

مدارک ضروری جهت درخواست صدور گواهینامه المثنی

• مدارک شناسایی و احراز هویت مالک خودرو

• آدرس محل سکونت

• کدپستی

• 4 قطعه عکس رنگی 4×3 با زمینه سفید

• فرم استعلام مفقودی گواهینامه

• فرم تعهد دریافت گواهینامه المثنی

• انجام معاینات پزشکی برای گواهینامه

• ارائه مدرک گروه خونی

• فیش پرداختی هزینه‌های صدور گواهینامه المثنی

البته تصور نکید تا زمانی که گواهینامه المثنی به شما تحویل داده‌شود، نمی‌توانید رانندگی کنید؛ بلکه رسیدی به شما داده می‌شود که دارای اعتبار قانونی است و شما با همراه داشتن آن می‌توانید پشت فرمان بنشینید.

مفقود شدن مدارک ماشین علاوه بر هزینه، نیاز به زمان و حوصله دارد. این کار زمانی پیچیده‌تر می‌شود که شما ندانید از کجا باید شروع کنید، چه مدارکی را به کدام ارگان تحویل بدهید و از کدام ارگان شروع کنید. تصور کنید بعد از اینکه مرخصی ساعتی گرفتید به پلیس 10+ مراجع کردید، بعد از کلی معطلی و در صف ماندن به شما بگویند همراه داشتن این مدرک هم الزامی است و یا متوجه بشوید که روزنامه کثیرالانتشاری که در آن اعلام مفقودی کرده‌اید، همراه شما نیست؛ چه حالی به شما دست می‌دهد؟ باد دوباره مراحل مرخصی گرفتن و انتظار در صف‌های طولانی را تجربه کنید.

مراحل پیگیری مفقودی مدارک ماشین

در این مقاله از خودرو بانک تلاش کردیم به معرفی مدارک و اسناد ضروری که هنگام در خواست صدور مدارک المثنی ماشین باید همراه شما باشند و سلسله مراتب ارگان‌هایی که باید به آن‌ها مراجع کنید، بپردازیم تا در صورت مراجعه به ارگان‌ها و درخواست صدور مدارک المثنی کمی در زمان شما صرفه‌جویی شود.

شما تجربهٔ مفقود شدن مدارک ماشین را داشته‌اید؟ از هنگام درخواست مدارک المثنی تا هنگام دریافت آن‌ها چقدر زمان برد؟ تجربیات خودتان از مراجعه به ارگان‌های مربوطه و درخواست صدور مدارک المثنی را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد