موضوعات داغ

خطرات خودروهای گازسوز

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

از آغاز استفاده از خودروهای گازسوز در کشور ایران تا به امروز، نزدیک به 90 مورد انفجار در هنگام سوخت‌گیری ماشین‌های دوگانه‌سوز گزارش شده است. خودروهای دوگانه‌سوز غیرمجاز یا بدون معاینه فنی، عملکردی شبیه به بمب سیار دارند. شروع تولید خودروهای گازسوز به دهه هشتاد برمی‌گردد. این خودرو موردتوجه متقاضیان بسیاری قرار گرفت. خودروسازی‌های داخلی نیز تولید ماشین دوگانه‌سوز را به لیست محصولات خود اضافه کردند به همین خاطر با ثبت نام ایران خودرو یا سایپا، خرید ماشین با سوخت گازی ممکن است.

در کنار خطرات خودروهای گازسوز، نقاط مثبتی نیز برای آن وجود دارد. باتوجه‌به نرخ بالای قیمت سوخت، این نوع خودرو برای تردد در شهرهای بزرگ بسیار به‌صرفه است. همچنین خودروهای گازسوز به کاهش آلودگی هوا کمک بزرگی می‌کنند. البته این مزایا باعث کاهش خطرات خودرو گازسوز نمی‌شود. ما در این مقاله خودرو بانک خطرات استفاده از ماشین‌های گازسوز را به‌صورت موشکافانه بررسی می‌کنیم. همچنین تفاوت سوخت ماشین به‌صورت دستی و کارخانه‌ای را به‌صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌دهیم. پس اگر در انتخاب سوخت بنزین ماشینتان مردد هستید، برای چند دقیقه ما را دنبال کنید.

1.افزایش استهلاک موتور خودرو، اولین خطر اتومبیل گازسوز

به نظر شما سوخت خودرو روی استهلاک آن تأثیر می‌گذارد؟ فشار روی برخی از قطعات اتومبیل بعد از دوگانه‌سوز شدن بیشتر می‌شود؛ زیرا این خودروها از ابتدا برای کار با بنزین طراحی شده‌اند. احتمال استهلاک ماشین در خودروهای دوگانه‌سوز یا گازسوز بسیار زیاد است. در صورت تعویض دو نوع سوخت خودرو به‌صورت مکرر، احتمال آسیب به موتور آن افزایش پیدا می‌کند. اگر در انتخاب ماشین، به فاکتور استهلاک اهمیت می‌دهید برای چند دقیقه ما را دنبال کنید. ما در مقاله‌ای از خودرو بانک کم استهلاک ترین خودرو وارداتی را معرفی کردیم.

فشار به موتور و استهلاک بالا ماشین با سوخت گاز

2.فشار، دمای بالا احتراق و انتقال حرارت، سه عامل فشار به سوپاپ خودروهای گازسوز

خشکی گاز و سه عامل فشار، دمای بالا و انتقال حرارت در ماشین‌های گازسوز، باعث آسیب به سوپاپ خودرو می‌شود. به‌این‌ترتیب فشار بسیار بالایی به خودرو وارد می‌شود که توان آن را نیز تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. راه‌حل‌های پیشنهادی برای حل این مسئله عبارتند از:

•تقویت سرسیلندر ماشین برای حل مشکل دمای بالای احتراق گاز

•استفاده از سرسیلندر با جنس بهتر

•استفاده از سامانه هیدرولیکی محرک سوپاپ

البته این مسائل فنی به کمک چکاپ فنی مرتب و مشورت با یک فرد متخصص به‌راحتی آب خوردن برطرف می‌شود.

خطر آسیب به سوپاپ ماشین سوخت گازی

3.گلایه صاحبان خودروهای گازسوز از سوختن واشر سرسیلندر

واشر سیلندر وظیفه آب‌بندی بلوک سیلندر و سرسیلندر را به عهده دارد. در صورت آسیب به این قطعه خودرو مجبور به تحمل فشار بسیار زیادی است. باتوجه‌به حرارت بالای ماشین‌های گازسوز نسبت به بنزینی، احتمال احتراق واشر سرسیلندر بسیار بیشتر است.

برای حل این مسئله باید با تقویت سیستم خنک‌کننده یا طراحی مجاری آب در سرسیلندر برای جذب جرارت کمک گرفت. این مسائل از نظر فنی دارای پیچیدگی خاصی نیستند و به‌راحتی قابل‌حل است.

سوختن واشر سرسیلندر ماشین گازی

4.کاهش فضای صندوق عقب ماشین گازسوز، عیبی بزرگ بزای مسافرت

مخزن گاز ماشین‌های گازسوز در صندوق عقب ماشین قرار می‌گیرد. همین مسئله باعث کوچک شدن فضای صندوق عقب برای قراردادن وسایل بزرگی مثل چمدان در آن است. یکی از مزایا خودروهای دوگانه‌سوز هزینه پایین سوخت برای طی مسافت طولانی است؛ درحالی‌که حجم کوچک صندوق این ماشین‌ها یک ایراد بزرگ برای استفاده در سفر است. همچنین به دلیل وزن بالا مخزن باعث افزایش فشار برای حرکت خودرو می‌شود. به همین خاطر استفاده از باربند برای حمل وسایل باتوجه‌به وزن بالای مخزن گاز انتخاب مناسبی نیست. همین دلایل کافی است تا اتومبیل گازسوز در لیست بهترین ماشین برای مسافرت قرار نگیرد.

جای کم صندوق عقب، یک مشکل بزرگ ماشین گازی

5.آیا سوخت ماشین روی توان آن اثر می‌گذارد؟

خشک‌بودن گاز طبیعی، احتراق آن را نسبت به بنزین سخت‌تر می‌کند. این مسئله باعث کاهش توان خودرو در حرکت می‌شود. همین موضوع کافی است تا دفعات خاموش شدن خودروهای گازسوز افزایش پیدا کند. یک مسئله اصلی ماشین با این سوخت مربوط به روزهای سرد و گرم سال است. استارت زدن خودروهای گازسوز در زمستان یک چالش بزرگ است. همچنین در صورت استفاده از کولر، توان ماشین‌های گازسوز با افت شدیدی روبه‌رو می‌شوند.

البته این مشکلات بیشتر برای ماشین‌هایی است که بعد از تولید دست به تغییر سیستم سوخت‌رسانی خود می‌زنند. این مشکلات در خودروهای گازسوز کارخانه‌ای تا حدی کنترل شده است. ماشین‌های گازسوز دستی در لیست چه ماشین هایی نخریم قرار می‌گیرند.

احتمال بیشتر آسیب خودروهای گازسوز در اثر تصادفات رانندگی

ایمنی ماشین‌های گازسوز نسبت به بنزینی کم‌تر است. همچنین تعدد کارگاه‌های غیرحرفه‌ای برای تبدیل سوخت خودرو به گازی زیاد است. کیفیت این خودروها مورد تأیید سازمان استاندار کشور ایران نیست. این خودروها درست شبیه به یک بمب ساعتی متحرک در جاده‌های کشور هستند. در صورت بروز تصادف خودروهای گازسوز، احتمال آسیب به سرنشینان خودرو بیشتر می‌شود.

خطرات خودروهای گازسوز کارخانه‌ای و دستی شبیه به هم است؟

معایب ذکر شده مربوط به اتومبیل‌هایی است که به‌صورت دستی سوخت خود را تعویض کرده‌اند. در واقع این خطرات در خودروهای گازسوز کارخانه‌ای کمتر دیده می‌شود. در صورت تغییر سوخت اتوماتیک خودروهای کارخانه‌ای، به دلیل هماهنگی قطعات و موتور با سوخت گازی فشار زیادی به قطعات وارد نمی‌شود. کارخانه تولیدکننده باتوجه‌به کلیه جزئیات مربوط به خودروهای گازسوز و سیستم خنک کاری استاندارد قادر به تولید ماشین گازسوز بی‌خطر با توان بالا هستند.

خطر کم ماشین گازسوز کارخانه‌ای

انتخاب ماشین گازسوز با وجود خطرات احتمالی منطقی است؟

یک نکته مثبت خودرو دوگانه‌سوز در مباحث فنی، طول عمر بالا شمع به دلیل عاری بودن از گوگرد و سرب است. همچنین خطرات اصلی خودروهای گازسوز به دلیل استفاده از مخزن‌های تاریخ‌گذشته و غیراستاندارد است. به همین خاطر خودروهای کارخانه‌ای گازسوز با این مشکلات روبه‌رو نمی‌شوند. اگر قصد تبدیل سوخت خودرو به حالت گازی هستید به این نکات توجه کنید تا با مشکل خاصی روبه‌رو نشوید. بهتر است برای خرید ماشین گازسوز ایمن، آن را از کارخانه تهیه کنید. به نظر شما ماشین بنزینی بهتر است یا گازسوز؟ نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/7/29
سلام...خب اگر کسی هم خودرو گازسوز می خرد دلیل آن فرد ارزان تر بودن سوختشه وگر نه می دونه که در عوض که عیب هایی هم دارد...
1401/7/30
با سلام - 1- احتراق در گاز طبیعی بسیار سریعتر و راحت تر از بنزین انجام میشه و به همین دلیل خودرو های توربو با گاز طبیعی راندمان بسیار بالاتری از خودرو های توربوی بنزینی دارند .
2- گاز طبیعی خشک نیست و نداشتن آلایندگی این معنی رو نمیده ، حتی در تمام خودرو های گاز سوز فیلتری نصب میشه که روغن موجود در گاز رو قبل از ورود به موتور میگیره 3- کسی که از گاز طبیعی استفاده میکنه نباید به موتور فشار بیاره و انتظار بنزین رو داشته باشه و این مساله باعث تحمیل حرارت بیش از حد به سرسیلندر میشه به همین دلیل تمام دارندگان خودروی گاز سوز حتی سربالایی های پر شیب رو با بنزن طی میکنن 4- مشکل سرسیلندر در موتورهای XU7 حتی در حالت بنزین به راحتی اتفاق میوفته - متشکرم