موضوعات داغ

اولین خودروی ملی ترکیه TOGG با رانندگی اردوغان از خط تولید خارج شد

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

بنظر می‌رسد کشورترکیه با اولین خودروی الکتریکی خود و اولین وسیله نقلیه ای که تا به حال توسط صنعت خودروسازی ترکیه ساخته شده است، در حال تاریخ سازی است. اما منتقدان می‌گویند که هدف اصلی پروژه خودرو ملی TOGG کمک به رئیس جمهور اردوغان برای کسب یک دوره دیگر ریاست جمهوری است.

ترکیه در سال‌های اخیر اقدامات سیاسی و اقتصادی زیادی را برای تقویت استقلال خود از سایر کشورها انجام داده است. اکنون، این کشور در حال ایجاد یک پیشرفت بزرگ برای صنعت خودروسازی خود است. اولین خودروی ساخت ترکیه که توسط گروه سرمایه گذاری مشترک اتومبیل ترکیهTOGG ساخته شده است، وارد مرحله تولید انبوه می‌شود.

مشخصات فنی TOGG اولین خودروی ملی ترکیه

خودروی ملی ترکیه مدلTOGG C-SUV با پیشرانه تمام الکتریکی در مدل‌های پایه از یک موتور الکتریکی در محور عقب بهره می‌برند که توان ۲۰۰ اسب بخار تولید می‌کند. مدل دوموتوره یک موتور به محور جلو اضافه می‌کند که به C-SUV قابلیت رانندگی تمام چرخ محرک و توان ۴۰۰ اسب بخار می‌دهد. شتاب ۰ تا ۱۰۰ مدل تک موتوره ۷.۶ ثانیه و شتاب ۰ تا ۱۰۰ مدل دوموتوره ۴.۸ ثانیه است.1

دو نوع باتری لیتیوم یونی برای مشتریان قابل انتخاب است و با هر بار شارژ باتری کوچکتر می‌توان مسافت ۳۰۰ کیلومتری و با هر بار شارژ باتری بزرگتر می‌توان مسافت ۴۸۳ کیلومتری را طی کرد. با قابلیت شارژ سریع می‌توان شارژ باتری C-SUV را طی ۳۰ دقیقه به ۸۰٪ رساند. TOGG گارانتی ۸ ساله برای پک‌های باتری در اختیار مشتریان قرار می‌دهد.

برنامه ریزی ها برای ساخت 175000 خودرو TOGG در سال است

خودرویی با اهداف سیاسی

کارخانه خودروسازی جدید TOGG در 29 اکتبر شروع به کار کرد. این تاریخ حاوی پیام روشنی است زیرا نود و نهمین سالگرد تاسیس جمهوری ترکیه را نشان می دهد.

شرکت TOGG اولین بار در سال 2018 با هدف مستقل کردن ترکیه از خودروسازان خارجی تأسیس شد. به گفته امره اوزپینیرچی، روزنامه‌نگار و کارشناس خودرو که پروژه TOGG را از نزدیک دنبال می‌کند، می‌گوید: این گام مهمی است که به رشد صنعت خودروی ترکیه کمک می‌کند.

برنامه سال آینده تولید 17000 تا 18000 خودروی الکتریکی در کارخانه TOGG در نزدیکی استانبول است. این سایت برای ظرفیت 175000 خودرو در سال طراحی شده است، هدفی که تصمیم گیرندگان می‌خواهند در پنج سال آینده به آن برسند.

اگرچه کارخانه TOGG اکنون تولید خود را آغاز کرده است، مدتی طول می‌کشد تا خودروها به بازار برسند. این شرکت پیش بینی می کند که اولین خودروها تا مارس 2023 - چند ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری - آماده شوند.

در 18 ژوئن سال آینده، رای دهندگان تصمیم خواهند گرفت که آیا اردوغان را در سمت خود حفظ کنند یا فرد جدیدی را برای جانشینی او انتخاب کنند.

موفقیت یا شکست خودروی TOGG می‌تواند بر رای گیری تاثیر بگذارد، زیرا این وسیله نقلیه به طور گسترده توسط رئیس جمهور رجب طیب اردوغان به عنوان یک پروژه fh پرستیژ تلقی می شود. خودرو TOGG به عنوان "ماشین مردم" تبلیغ شده است. اوزپینیرچی می گوید در واقع، زمانی که این پروژه برای اولین بار توسط اردوغان راه اندازی شد، مردم "انتظار داشتند که این خودرو برای همه در ترکیه مقرون به صرفه باشد."

منتقدان رئیس جمهور اردوغان و حزب او، AKP، مطمئن هستند که او از TOGG برای افزایش شانس انتخاب مجدد خود استفاده می‌کند. اوزپینیرچی می‌گوید: «البته سرمایه‌گذاری‌هایی از این دست همیشه از سوی دولت حمایت می‌شود، اما اگر تنش‌های سیاسی وجود داشته باشد، قبل از ساخت یک خودرو به پروژه آسیب می‌زند.»

اوزپینیرچی می‌گوید: «این یک مشکل بزرگ است، این خودرو [عقاید] را چند قطبی می‌کند. »

اولین خودروی ملی ترکیه TOGG با رانندگی اردوغان

خودرو TOGG، محصولی نه مقرون به صرفه است و نه کاربردی؟

شرکت TOGG قصد دارد شاسی بلند خود را به قیمت 900,000 لیره ترکیه (تقریباً 50,000 یورو) بفروشد که برای اکثر مردم ترکیه مقرون به صرفه نیست. اوزپینیرچی می گوید که مصرف کنندگان عادی نمی توانند بیش از 500000 لیره برای یک خودروی جدید سرمایه گذاری کنند. یک یا دو سال دیگر مدل مقرون به صرفه تری به دنبال خواهد داشت.

قیمت خرده فروشی بالا ممکن است تنها ناامیدی در فروشگاه برای خریداران بالقوه نباشد. ترکیه همچنین فاقد زیرساخت های لازم برای صاحبان خودروهای برقی است.

Husamettin Yalçın مدیر عامل Automotive Data می گوید: «زیرساخت های ترکیه هنوز آماده تغییر به سمت خودروهای الکترونیکی نیست. به گفته یالچین، مردم عادی نباید نگران باشند که آیا ایستگاه های شارژ کافی در مسیر آنکارا به استانبول وجود دارد یا خیر.

در حالی که خودروهای TOGG در ترکیه طراحی و مونتاژ می شوند، قطعاتی مانند باتری، موتور و برخی از سیستم های الکتریکی وارد می‌شوند. تا به امروز، 51 درصد مواد مورد استفاده در ساخت خودروها ساخت ترکیه است. مصطفی وارنک وزیر صنعت گفته است که می‌خواهد این میزان را در سال های آینده به 65 درصد برساند.

در حال حاضر خودروهای TOGG برای بازار داخلی طراحی شده اند تا خریداران خارجی. Özpeynirci می گوید: این موضوع تا حدی از ترکیب اجزای مورد استفاده برای ساخت خودرو ناشی می شود که هزینه های تولید را بالا می‌برد. او می گوید اگر TOGG موفق به استفاده از 70 درصد قطعات ساخت ترکیه شود، خودروهای آن در سطح بین المللی رقابتی خواهند شد.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/8/8
این ماشین یک درصدش هم مال ترکیه نیست
1401/8/9
تو برو سایاناتو بسوار
1401/8/10
هرچند از ترکیه بدم میاد ولی بهتره واقع بین باشیم
کلا جنس ترک کیفیت خوبی داره
من کامیوندارم و لوازم یدکی ترک را میخرم و طول عمر خوب و قیمت منضفانه ای داره
1401/8/9
به پراید تیبا وساینا نمی رسه
1401/8/12
نام خودرو کوروش زیباست
1401/8/13
خوبه که ترکیه هم خودروساز شد هرجا باند بازی و مافیا نباشه پیشرفت هم هست مثل ایران که بهترین ماشینا رو با بهترین قیمت و کیفیت تقدیم مشتری میکنه
1401/8/15
تیگوه هم ایران داره از چین اورده