موضوعات داغ

چرا باتری ماشین می‌خوابد؟ بررسی چند علت اصلی | خودرو بانک

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

‌باتری یکی از وسایل حیاتی هر وسیله نقلیه است. این قطعه وظیفه تأمین انرژی اجزای مکانیکی و الکتریکی که وظایف عادی خودرو را انجام میدهند بر عهده دارد. بااین‌حال، تقریباً تمام کسانی که خودرو دارند، یک روز قبل از حرکت استارت زدهاند و متوجه شدند که خودرو روشن نمیشود. جای تعجب نیست که باتری به‌عنوان قلب کرونری هر خودرو یا وسیله نقلیه عمل میکند؛ بنابراین ما باید اطلاعات کافی از خرابی یا خوابیدن باتری خودرو داشته باشیم. این موارد نه‌تنها به مراقبت و نگهداری درست خودرو کمک میکند، بلکه به ما در مورد زمان مناسب تعویض باتری نیز آگاهی می‌دهد. به‌طورکلی عوامل خاصی منجر به خرابی باتری میشوند که برخی از آنها عبارت‌اند از: وضعیت خودرو، کیفیت باتری، نحوه استفاده و نگهداری مرتب آن. بااین‌وجود بسیاری از باتریها به دلیل بیمسئولیتی راننده، نقص قطعات الکترونیکی، وضعیت بد باتری و غیره خراب میشوند. ما در این مقاله از مجله خودرو بانک قصد داریم به بررسی علت خوابیدن باتری ماشین و خرابی آن بپردازیم. اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که علت خوابیدن باتری ماشین چیست؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

طول عمر یک باتری

طول عمر یک باتری

هر چیزی روزی به پایان خود میرسد و باتریها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. افزایش سن باتری، بدون شک عامل مهمی در خرابی و ازکارافتادن آن است. باگذشت زمان، مقاومت داخلی باتری که به‌عنوان دروازهبان آن در نظر گرفته میشود، افزایش یافته و در نهایت منجر به افزایش گرما و کاهش ولتاژ شده و عملکرد باتری را ضعیف میکند. هنگام خرید خودرو از طریق ثبت نام ایران خودرو به طول عمر باتری آن دقت کنید.

رانندگی کوتاه و مکرر

انجام سفرهای کوتاه و مکرر باعث میشود که عملکرد باتری ضعیف شود. بااین‌حال، این مسئله تنها عامل خرابی باتری نیست. مدت زمانی که وسیله نقلیه مابین سفرهای کوتاه‌مدت بیکار میماند را باید در نظر گرفت. سفرهای کوتاه و مکرر میتواند قبل از این که دینام فرصتی برای شارژ مجدد باتری پیدا کند، باتری خودروی شما را به‌اصطلاح بخواباند.

بی‌احتیاطی فردی

اگرچه عوامل طبیعی که خارج از کنترل انسان هستند نیز یکی از عوامل اصلی آسیب واردشدن به باتری هستند، اما نمیتوانیم این واقعیت را نادیده بگیریم که سهل‌انگاری انسان نیز میتواند باعث خراب‌شدن باتری شود. اول‌ازهمه، روشن گذاشتن تصادفی چراغ‌های جلو و چراغ‌های داخلی خودرو و ثانیاً شارژ کردن وسایل الکترونیکی مانند موبایل، لپ‌تاپ و غیره در حین بیرون رفتن از خودرو، باعث می‌شود باتری شما بیش از حد دشارژ شود و عمرش زودتر به پایان برسد. پس حتماً پیش از خاموش‌کردن ماشین خود، چراغهای جلو را خاموش کرده و تمام کابلهای شارژ را از برق بکشید تا این‌گونه بتوانید از خالی‌شدن باتری ماشین جلوگیری کنید.

زنگ زدگی و کاهش عمر باطری

واکنش به زنگ‌زدگی

دینام یک باتری را که اسید آن خورنده است و یا باعث ایجاد زنگ‌زدگی می‌شود را از طریق پایانههای باتری شارژ میکنند؛ بنابراین اگر همه اتصالها قطع شوند باتری به‌درستی نمیتواند شارژ شود و به همین دلیل تمیزکردن خوردگیها که یکی از مشکلات فنی خودرو است، برای بهبود توانایی خودرو در شارژ باتری الزامی است.

دمای شدیداً بالا

یکی از شایعترین دلایل خرابی باتری دمای شدیداً بالا است. دمای بسیار زیاد یا بسیار پایین میتواند تأثیر منفی بر باتری بگذارند. این باعث خرابی همیشگی باتری نمیشود، بلکه در عوض شارژ را کاهش میدهد و باتری را در طول زمان ضعیف میکند. باتریهای ضعیف نمیتوانند با دماهای شدیداً بالا یا پایین سازگار شوند و ازاین‌رو احتمالاً عمر باتری به پایان میرسد.

همه میدانیم که چرخه عمر باتری محدود است، اما میتوانید با درنظرگرفتن این موارد می‌توانید به میزان زیادی از خرابی زودرس باتری و خوابیدن آن پیشگیری کنید.

لایه بندی اسیدی، یکی از مشکلات خودروهای لوکس

یکی از دلایل رایج خرابی باتری، لایه‌بندی اسیدی است. الکترولیت موجود در باتری لایه‌بندی شده در قسمت پایینی آن متمرکز میشود و باعث میشود نیمه بالایی سلول از اسید ضعیفی برخوردار باشد. این اثر شبیه یک فنجان قهوه است که وقتی پیشخدمت فراموش میکند قاشق همزن را بیاورد، شکر در ته آن جمع میشود. باتریها در صورت نگهداری در شارژ کم (زیر 80 درصد) به سمت لایه‌بندی میروند و هرگز فرصت دریافت شارژ کامل را ندارند. عواملی همچون رانندگی مکرر در مسافتهای کوتاه و به طور هم‌زمان روشن بودن برف‌پاک‌کن شیشه جلو و بخاری برقی، این مسئله را تشدید میکند.

لایه بندی اسیدی باطری ماشین

شکل بالایی یک باتری معمولی را نشان میدهد که در آن سطح اسید از بالا به پایین به طور مساوی توزیع شده است. این باتری به‌خوبی عمل میکند، چرا که میزان اسید به‌خوبی پخش شده است. در طرف مقابل شکل پایین باتری لایه‌بندیشده را نشان میدهد که در آن غلظت اسید در قسمت بالایی اندک و در قسمت پایینی زیاد است. میزان اندک اسید، فعال‌شدن صفحه را محدود میکند، باعث سرخوردگی میشود و کارایی باتری را به حداقل میرساند. از طرف دیگر غلظت شدید اسید در قسمت پایینی، ولتاژ مدار باز را به طور مصنوعی افزایش میدهد. باتری کاملاً شارژ به نظر میرسد اما CCA آن بسیار پایین است. غلظت بالای اسید سولفاته شدن را افزایش داده و باعث تسریع کاهش رسانایی میشود. در صورت رخ‌دادن این شرایط و عدم بررسی دقیق، باتری خودرو میخوابد.

برای حل این مشکل اجازه دهید باتری چند روز استراحت کند و آن را تکان دهید یا واژگون کنید. شارژ بالای باتری که به‌واسطه آن باتری ۱۲ ولتی به مدت یک یا دو ساعت به ۱۶ ولت میرسد نیز لایه‌بندی باتری را معکوس میکند. شارژ رویی سولفاتاسیون ناشی از غلظت بالای اسید را نیز کاهش میدهد. لازم است نهایت توجه و دقت را در این مورد به خرج دهید تا باتری گرم نشود و الکترولیت زیادی به‌وسیله گاز هیدروژن هدر نرود. سعی کنید همیشه باتری را در یک اتاق با تهویه هوای مناسب شارژ کنید. انباشت گاز هیدروژن ممکن است منجر به انفجار شود. هیدروژن بی بو بوده و تنها با دستگاههای اندازهگیری قابل تشخیص است. همچنین لازم است روش باتری به باتری کردن خودرو را بدانید و در مواقع لزوم از این روش نیز بهره ببرید.

خرابی باتری خودرو

علل خرابی باتری به‌طورکلی به سه دسته زیر تقسیم میشود:

● کاربرد و نصب باتری

● سرویس و نگهداری باتری

● بازرسی بصری و ظاهری باتری

که در ادامه به شرح این سه علت می‌پردازیم.

کاربرد و نصب باتری

باتری مطابق با برنامهای که برای آن طراحی شده است، استفاده نمیشود؛

اندازه باتری برای برنامه تعریف شده مناسب نیست و یا وسیله نقلیه دارای لوازم جانبی الکتریکی بیش از حد است؛

باتری به‌درستی بر روی خودرو نصب نشده است؛

و یا کابلهای باتری تمیز نیستند و همچنین کابلهای باتری به‌درستی تنظیم نشدهاند تا با ترمینالهای باتری جفت‌وجور شوند.

سرویس و نگهداری باتری

سیستم الکتریکی خودرو تعمیر شده و یا تغییریافته است؛

خودرو برای مدت طولانی ساکن و خاموش بوده است؛

و یا اینکه این وسیله نقلیه برای مدت طولانی از نقطه دیگری از کشور وارد شده یا در آن رانده شده و مسیرهای طولانی را طی کرده است.

بازرسی بصری و ظاهری باتری

پایانه‌ها نشانه‌هایی از کوبیده شدن، پیچاندن یا رانده شدن در پوشش را داشته باشند؛

پایانههای جانبی نشانههایی از گشتاور بیش از حد را نشان دهند؛

ظرف یا پوشش علائم استرس، آسیب یا درجه حرارت بالا را نشان میدهد؛

و در نهایت انتهای باتری به قسمتهای بیرونی رانده شده باشد که نشان از رشد صفحه می‌‌دهد.

یادتان باشد که همیشه یک لیست لوازم مصرفی خودرو که جزئیاتی همچون تاریخ تولید، تاریخ نصب و تاریخ انقضا و... در آن ذکر شده باشد، تهیه کنید و در خودروی خود داشته باشید.

خوابیدن یا خرابی باتری خودرو

در این مقاله از مجله خودرو بانک به علت خوابیدن باتری ماشین و خراب‌شدن آن پرداختیم. همان‌طور که قبلاً نیز اشاره کردیم باتری یکی از قسمتهای بسیار حیاتی خودرو است و هرگونه خرابی یا مشکل در آن میتواند صدمات مالی و جانی به شما وارد کند؛ بنابراین پیشنهاد میکنیم با مطالعه این مقاله خودرو بانک، علائم ضعف و خرابی باتری را بشناسید و هرچه زودتر در پی برطرف‌کردن آنها باشید. در یک قسمت نیز مشکلات باتری اساسی در خودروهای لوکس را شرح دادیم که برای صاحبان خودروهای گران‌قیمت بسیار کلیدی است. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد