موضوعات داغ

علت دود آبی اول صبح ماشین چیست؟ | خودرو بانک

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

رانندگی در شهر با خودرویی که دود آبی از اگزوز آن خارج میشود، برای بسیاری از افراد امری استرس‌زا بوده و ضمناً بوی بدی را در فضا منتشر میکند. در این جا دلایلی ذکر خواهد شد که چرا دود آبی از اگزوز خودروی شما خارج میشود. اگر خودروی شما سالم باشد و به‌درستی کار کند، دود اگزوز باید شبیه یک ابر نازک سفید یا بسیار سبک از بخار آب باشد. اما اگر متوجه خارج‌شدن دود آبی از اگزوز خودروی خود شدید، احتمالاً خودروی شما با مشکلاتی روبه‌رو است. ما در این مقاله از مجله خودرو بانک به بررسی علت دود آبی اول صبح ماشین میپردازیم. شما نیز اگر می‌خواهید بدانید که علت دود آبی اول صبح ماشین چیست؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

دود آبی اگزوز ماشین

دود آبی زمانی از اگزوز خارج میشود که روغن در سیکل احتراق با بنزین مخلوط میشود. همچنین این مسئله میتواند ناشی از چکیدن روغن روی قطعات داغ موتور باشد. در برخی موارد، دود آبی اگزوز نشانهای از خرابی یک قطعه است؛ مانند توربو شارژر یا سوپاپ پی وی سی. زمانی که دود آبی در حال پخش شدن است، به این معنا است که روغن در حال سوختن بوده و دود با سوختن از لوله اگزوز خارج میشود. هر چیزی که علت این اتفاق است، وسیله نقلیه را خراب میکند و باید هرچه زودتر تعمیر شود. علتهای خروج دود آبی از اگزوز عبارت‌اند از:

● وجود روغن در محفظه احتراق

● توربو شارژر باد کرده

● خراب‌شدن رینگ پیستون

● چکیدن روغن

● دریچه پی سی وی گیر کند

که هر یک از این موارد را در ادامه تشریح خواهیم کرد.

۱. وجود روغن در محفظه احتراق

با بالارفتن سن موتور، رینگهای پیستون، تنظیمات سوپاپها و سایر اجزای حیاتی روبه‌زوال میروند. در صورت عدم تعویض روغن در موعد مقرر، سایش و اصطکاک سریع‌تر اتفاق میافتد، چرا که روغن آلوده در صورت کاهش اصطکاک بسیار ضعیفتر عمل می‌‌کند. اگر درزگیرهای سوپاپ ترک‌خورده و شکننده شوند، احتمالاً مایعات باهم مخلوط یا اصطلاحاً قاتی میشوند. این اتفاق زمانی رخ میدهد که روغن شروع به مخلوط شدن با سوخت موجود در محفظه احتراق میکند. دود آبی که از اگزوز بیرون میآید اغلب نشان میدهد که روغن در محفظه احتراق وجود دارد. گاهی اوقات این امر به دلیل فرسوده شدن رینگهای پیستون رخ میدهد، به این معنا که ممکن است نیاز به تعویض قطعات موتور داشته باشید. دقت کنید که هنگام خرید و تحویل گرفتن خودرو از طریق ثبت نام ایران خودرو لازم است همان ابتدا موتور خودروی تحویلی را چک کنید.

۲. توربو شارژر باد کرده

اگر توربو شارژ باد کرده باشد، احتمال خروج دود آبی از اگزوز وجود دارد. زمانی که توربو شارژ باد کرده باشد، یعنی مشکلاتی در آن وجود دارد یا این که روغن از درزهای آن نشت کرده است. در هر دو حالت روغن به درون موتور نفوذ میکند. هنگامی که روغن به داخل موتور نفوذ کرد، آنگاه با سوخت مخلوط شده و دود آبی پخش میکند.

خرابی رینگ پیستون و دود آبی خودرو

۳. خراب‌شدن رینگ پیستون

رینگهای پیستون برای نگه‌داشتن روغن‌موتور در جایی که قرار است در محفظه احتراق قرار داشته باشند، استفاده میشود. زمانی که این قطعات از کار میافتند، روغن احتمالاً به ناحیه نامناسب و اشتباهی سرازیر میشود. از آن جایی که سرازیر شدن روغن به درون محفظه سوخت، دود آبی ایجاد میکند، باید رینگهای پیستون را تعویض کنید که بسیار گران‌قیمت خواهد بود.

۴. چکیدن روغن

اگر مشکلی در خودرو وجود داشته باشد و روغن داغ از موتور خارج شود، احتمالاً با قطعات داغ زیر درب موتور برخورد خواهید کرد. به همین دلیل زمانی که شتاب میگیرید، ممکن است متوجه خارج‌شدن دود آبی از اگزوز بشوید که ناشی از برخورد روغن به بلوک موتور است. البته ممکن است که در برخی مواقع این دود آبی از اگزوز خارج نشود. روغن ممکن است از واشر متورم داخل بلوک سرازیر شود و هنگامی که از این قطعه سرازیر شود، راه خود را به اگزوز باز میکند که در نتیجه دود آبی از آن خارج میشود. علاوه بر این ممکن است به هدرها نیز نشت کند و باعث ایجاد دود آبی شود. اما اگر در حال رانندگی نیستید و دود از زیر درب موتور خارج شود، نشانهای از نشت روغن و مشکلات فنی خودرو ناشی از آن است. متأسفانه هنگامی که واشر سر سیلندر نشتی داشته باشد، ممکن است نیاز به تعویض سرسیلندر داشته باشید.

۵. دریچه پی سی وی گیر کند

سوپاپ تهویه مثبت میل‌لنگ (PCV) هم میتواند باعث ایجاد دود آبی از اگزوز شود. این شیر، وظیفه آزادسازی فشار ایجادشده در ظرف روغن را بر عهده دارد. فشار به منیفولد ورودی هدایت شده و بنابراین دود ممکن است دوباره سوزانده شود. زمانی که شیر پی سی وی گیر میکند، روغن با هوا و سایر گازها مخلوط میشود. از آن جا که منیفولد ورودی نیز به فیلتر هوا متصل است، میتواند باعث پخش شدن دود آبی شود.

رفع دود آبی اگزوز

چگونه میتوان مشکل خروج دود آبی از اگزوز را برطرف کرد؟

مشکل خروج دود آبی از اگزوز را می‌توانید به شش روش زیر برطرف کنید. این شش روش عبارت‌اند از:

● روغن‌های اضافی را پاک کنید

● موتور را تمیز کنید

● رینگ‌های پیستون را تعویض کنید

● توربو شارژر را تعمیر کنید

● شیر پی سی وی را تعویض کنید

● آب‌بند سوپاپ را تعمیر کنید

در ادامه به شرح این شش روش می‌پردازیم.

۱. روغنهای اضافی را پاک کنید

سادهترین راه‌حل برطرف‌کردن مشکل خروج دود آبی از اگزوز، پس از دانستن علت نشتی روغن ماشین، حذف مقدار روغنی است که از موتور نشت کرده است. این روش تنها در صورتی کار میکند که دود آبی مستقیماً پس از تعویض روغن خارج شده باشد. این امکان وجود دارد که روغن بیش از حد در سیستم وجود داشته باشد. این وضعیت باعث هوادهی و ایجاد فشار میشود و کار موتور را برای مقابله درست با گرما و اصطکاک سختتر میکند. برای حل این مشکل، کافی است مقداری از روغن را از محفظه روغن کم کنید تا مشکل حل شود.

۲. موتور را تمیز کنید

اگر موتور خودرو مدتی است که تمیز نشده است، زمان آن است که نگاهی به آن بیندازید. وقتی روی موتور کثیفی وجود داشته باشد، ممکن است سوراخهای برگشت روغن در سرسیلندر را مسدود کرده و باعث نشتی روغن شود. درپوش سوپاپ را بردارید و هر آلودگی که میبینید را تمیز کنید. همچنین بهتر است سوراخهای پشت تخلیه را نیز تمیز کنید. موتور را پاک کنید تا مطمئن شوید که روغنی وجود ندارد تا باعث انتشار دود آبی شود. بهتر است هنگام تمیزکردن موتور، آن را نیز بررسی کنید. اگر متوجه شدید که ممکن است در نقطهای روغن نشت کند، بهتر است فوراً مشکل را برطرف کنید.

۳. رینگهای پیستون را تعویض کنید

رینگهای پیستون آسیب‌دیده ممکن است دود آبی پخش کنند، اما این مشکلی نیست که به‌راحتی بتوان با آن کنار آمد. درحالی‌که رینگهای پیستون ممکن است قیمت چندانی نداشته باشند، اما دستمزد نیروی کار میتواند بسیار زیاد باشد. برای این کار موتور باید بالا رفته و جدا شود. به همین دلیل است که هزینه این کار بالا است.

۴. توربو شارژر را تعمیر کنید

اگر توربو شارژر متورم شد باید بلافاصله رانندگی را متوقف کنید. راندن خودرویی با توربو شارژر باد کرده، میتواند باعث ایجاد مشکلات بسیاری شود. در واقع، ممکن است تکههایی از زنگ فلز ایجاد شود چرا که روغن‌کاری مناسبی در توربو شارژر صورت نمیگیرد. این تکه فلزها میتوانند به موتور وارد شده و منجر به آسیب‌دیدگی دائمی شوند.

۵. شیر پی سی وی را تعویض کنید

تعویض شیر پی سی وی هزینه چندانی نخواهد داشت. به‌علاوه انجام این کار ساده است. لولهای را که از منیفولد ورودی به درپوش شیر وصل شده است شناسایی کنید و آن را دنبال کنید تا شیر پی سی وی را پیدا کنید. درپوش را بردارید و آن را با یک درپوش جدید تعویض کنید. تا زمانی که شیر جدید را در جای مناسب قرار دهید، همه چیز به‌درستی کار میکند و میتوانید امیدوار باشید که دود آبی برطرف شود.

۶. آب‌بند سوپاپ را تعمیر کنید

تا زمانی که دانش مکانیکی کافی نداشته باشید، نمیتوانید به‌تنهایی مهر و مومهای سوپاپ را تعمیر کنید. برای انجام صحیح این کار به ابزار خاص و اندکی ظرافت نیاز دارید. برای تعویض کاسه نمد سوپاپ، باید فنر را از بازوی چرخاننده و سوپاپ خارج کنید. کاسه نمد سوپاپ را بلند کنید و آن را با یک کاسه نمد جدید جایگزین کنید. بسیار مراقب باشید که سوپاپ به داخل موتور نیفتد، چرا که با مشکلات بسیار بزرگ‌تری روبه‌رو خواهید شد. لازم است همیشه یک چک لیست خودرو قبل از سفر برای خودروی خود داشته باشید تا به‌موقع به مشکلات فنی خودروی خود رسیدگی کنید.

خروج دود آبی از اگزوز و دردسرهای آن

در این مقاله از مجله خودرو بانک به بررسی علت خروج دود آبی از اگزوز خودرو پرداختیم. در برخی موارد، ادامه رانندگی با دود آبی که از اگزوز خارجی میشود، باعث ایجاد مشکل نمیشود. بااین‌حال بهتر است قبل از این که مشکل بدتر شود، منشأ آن را پیدا کنید. اگر توربو شارژر متورم شده یا روغن با سوخت مخلوط شود، بهتر است رانندگی را متوقف کرده و مشکل را برطرف کنید. عدم رفع مشکلات تنها باعث میشود که در ادامه وضعیت خودرو بدتر شود و هزینههای بیشتری روی دست شما بگذارد، پس بهتر است زودتر آن را برطرف کنید. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد