موضوعات داغ

علت نشتی روغن ماشین

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

گاهی اوقات که قصد بیرون رفتن از منزل را داریم، ممکن است متوجه شویم که مقداری مایع تیره همچون روغن زیر اتومبیل ما جمع شده و یک حوضچه کوچک از روغن به وجود آورده است. در اکثر مواقعی که با این صحنه مواجه میشویم، می‌توانیم نشتی روغن‌موتور را علت جمع‌شدن روغن بدانیم. نشتی روغن خودرو باعث کثیف شدن و چرب شدن موتور میشود و خبر از وجود مشکلاتی در سیستم خودرو میدهد. بااین‌حال نیاز نیست چندان نگران باشید. بهتر است برای حل این مشکل ابتدا دلایل را بشناسید و سپس در پی برطرف‌کردن آن باشید. با این توضیحات، ما در این مقاله قصد داریم به بررسی علت نشتی روغن ماشین بپردازیم. اگر شما نیز با این صحنه مواجه شده‌اید و می‌خواهید علت نشتی روغن ماشین را بدانید تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

اگر می‌خواهید علت نشتی روغن ماشین که نمی‌دانستید چیست را بدانید در ادامه با ما همراه باشید. در این قسمت به بررسی چند نقطهای میپردازیم که ممکن است عامل نشتی روغن ماشین باشند:

خرابی واشر فیلتر روغن و نشتی روغن ماشین

۱. واشر فیلتر روغن

ممکن است نشت روغن خودرو یا روغن‌موتور به این دلیل اتفاق بیفتد که فیلتر روغن به‌مرورزمان شل شده و یا واشر روغن به‌خوبی سفت نشده باشد. این موارد به‌عنوان دلایل نشتی روغن ماشین شناخته میشوند و در بسیاری مواقع میتوان با سفت کردنشان، مشکل نشتی را رفع کرد. ضمناً ممکن است فیلتر روغن بسیار قدیمی شده باشد و لازم باشد که برای رفع مشکل نشتی، آن را تعویض کنید. در این مواقع واشر از فیلتر جدا شده و تنها راه آن، تعویض فیلتر است.

۲. واشر پمپ روغن

در برخی از سیستم‌ها، پمپ روغن بیرونی با کمک پیچ‌ومهره و واشر به ساختار موتور وصل می‌شود. این واشر نیز به‌مرورزمان مستهلک شده و از کار می‌افتد. اگر در پمپ روغن به‌اندازه کافی روغن وجود نداشته باشد، ممکن است آسیب و صدمه جدی به موتور خودرو وارد شود که استهلاک زودرس پمپ و کمبود روغن مداوم را در پی دارد.

۳. واشر کاسه روغن

بین کاسه روغن و بلوک موتور، یک واشر قرار دارد. این واشر بارهای زیادی از جمله فشار، انبساط حرارتی و ارتعاشات مختلف را تحمل میکند که به‌مرور آن را مستهلک کرده و باعث نشت روغن‌موتور میشوند. اگر پیچهای این واشر در طول زمان شل شوند، روغن‌موتور از آن عبور یا به عبارتی نشت میکند. بااین‌حال با یک بررسی ساده می‌توان از این مشکلات پیشگیری کرد.

سست شدن اتصال واشر بین کاور و سرسیلندر

۴. واشر پوششی راکر یا سوپاپ

یکی از دلایل رایجی که باعث نشت روغن ماشین میشود، سست‌شدن اتصال واشر بین کاور و سرسیلندر است که وظیفه جلوگیری از نشت روغن‌موتور را دارد. همچنین این قسمت موتور یک قطار سوپاپ دارد که با یک راکر یا کاور سوپاپ در موتورهایی با استایل V پوشیده شده است.

بهتر است همواره از سفت بودن پیچ‌های کاور راکر خاطرجمع شوید. اگر که شل بودن پیچها عامل نشتی روغن نباشد، احتمالاً کهنگی و استهلاک واشر باعث نشتی می‌شود. در این قسمت انواع مختلفی از واشرهای لاستیکی، چوب پنبه‌ای، سیلیکونی و درزگیر مایع وجود دارد که احتمالاً پس از چند سال مستهلک میشوند و کارایی خود را از دست میدهند. معمولاً تعویض پیچ‌ها و مهروموم‌ها راحت‌تر از تعویض کامل واشرها است و هزینه بسیار کمتری در بر دارد. هنگام ثبت‌نام سایپا، حتما دقت کنید که سرسیلندرهای خودرو حتما کاور سوپاپ داشته باشند.

۵. چسب و پلمب عقب و جلوی میل‌لنگ

میل‌لنگ یکی از قسمت‌های موتور است که تا حدی از دو سر موتور بیرون‌زده است. این وسیله با اندکی بیرون آمدن و داخل رفتن، میتواند به‌عنوان یک نقطه اتصال برای بالانس کردن هماهنگی خارجی و فلکس پلیت (Flexplate) عمل میکند. پلمب‌ها یا مهروموم‌ها که وظیفه پیشگیری از نشت روغن‌موتور را دارند، در دو سر میل‌لنگ‌‌ها قرار دارند. این قسمتها اغلب به‌عنوان مهروموم‌های اصلی قسمت‌های جلویی و عقبی شناخته میشوند؛ بنابراین ممکن است علت نشتی، شل شدن اتصالات یا پلمب‌ها باشد و به همین دلیل روغن‌موتور در قسمت زیر موتور جمع شود. گهگاه این نشتی روغن تا حدی زیاد میشود که روغن‌موتور در جلوی موتور قابل‌مشاهده است.

۶. فیلتر روغن و پلاگ تخلیه روغن

هر بار که روغن‌موتور را تعویض میکنید، دریچه تخلیه روغن برداشته میشود و پس از ریختن روغن تازه، دوباره نصب میشود. در این فرایند، فیلتر روغن نیز معمولاً تعویض میشود؛ بنابراین ممکن است پس از دست‌کاری و باز و بسته کردن این قسمت‌ها، نشتی رخ دهد.

۷. پلمب میل بادامک

یکی از مشکلات رایج در موتورهایی که از تسمه تایم برای نگه‌داشتن میل‌لنگ و میل بادامک استفاده میکنند، نشتی پلمب یا مهروموم میل بادامک است. میل بادامک نیز مانند میل‌لنگ، داخل موتور قرار دارد. در انتهای هر میل بادامک یک پلمب وجود دارد که وظیفه جلوگیری از نشتی روغن را دارد. اگر در قسمت میل بادامک، نشتی وجود داشته باشد، روغن نشتی را در قسمت عقب موتور زیر درب سوپاپ مشاهده میکنید. نشتی روغن از میل بادامک ممکن است باعث خروج دود از محفظه موتور شود. حتی گاهی اوقات نیز ممکن است دود را مشاهده نکنید، اما بوی آن به مشام برسد؛ بنابراین بهتر است به یک مکانیک مجرب مراجعه کنید که بدون دردسر بتواند مشکلات فنی خودرورا برطرف کند.

۸. واشر سر سیلندر

یکی از مشکلات رایج در قسمت سر سیلندر، رخ‌دادن نشتی در قسمت واشر سرسیلندر است. این مشکل باعث آسیب‌هایی همچون مصرف مایع خنک‌کننده و مخلوط روغن خنک‌کننده شود؛ بنابراین بهتر است در صورت کوچکترین نشت روغن به یک مکانیک مراجعه کنید.

تا اینجای کار به نوعی با لیست لوازم مصرفی خودرو آشنا شدید. حالا با ما همراه باشید تا انواع نشت روغن خودرو را باهم بررسی کنیم.

شل شدن واشر سر سلیندر علت نشتی روغن ماشین

انواع نشت روغن خودرو

نشتی روغن انواع مختلفی دارد که ممکن است خودروی شما مستعد آنها باشد و این اتفاق حتی در زمان خاموش بودن خودرو نیز رخ دهد. این موارد عبارت‌اند از:

۱. نشت مایع قرمز

یکی از خطرناک‌ترین نشتیهایی که در یک خودرو ممکن است اتفاق بیفتد، نشت روغن قرمز است که در مواقعی که توقف کردن سخت میشود و قدرت ترمزگیری کاهش می‌یابد، قابل تشخیص است. این اتفاق اغلب به علت ایجاد مشکل جدی در خط ترمز یا لنت ترمز ایجاد میشود.

۲. نشت مایع خنک‌کننده

اگر گرم‌شدن خودروی شما مدت زیادی طول بکشد، احتمالاً شاهد نشت مایع خنک‌کننده خواهید بود. وجود مایع خنک‌کننده در خودرو شما بسیار حیاتی است. به همین دلیل نشت آن میتواند مشکلات جدی در سیستم خودروی شما ایجاد کند. روش دیگری که میتوانید نشت مایع خنک‌کننده را تشخیص دهید، بیرون آمدن بخار از زیر در موتور است.

۳. نشت مایع هیدرولیک فرمان

اگر از زیر در موتور صدای خش‌خش می‌شنوید، احتمالاً مایع هیدرولیک فرمان نشت کرده است. اگر بلافاصله این مشکل را برطرف نکنید، ممکن است خطرات زیادی برای خودروی شما ایجاد شود. عواقب و مشکلات ناشی از این نشتی، بسیار شبیه نشت روغن ترمز است و عموماً به علت کهنگی و معیوب بودن شلنگ و تسمه رخ می‌‌دهد.

۴. نشت روغن‌موتور

همان‌طور که پیشتر نیز ذکر شد، نشتی روغن‌موتور را نیز میتوان در زیر خودرو مشاهده کرد. علائم آن نیز جمع‌شدن روغن زیر خودرو و یا استشمام بوی سوختگی لاستیک است.

۵. نشت روغن گیربکس

نشت روغن گیربکس به‌راحتی قابل تشخیص است، چرا که بوی روغن‌سوخته به مشام میرسد و احتمالاً رنگ آن قرمز یا صورتی است. علت این نشتی ممکن است نشتی درزگیر، شلنگ یا واشر سرسیلندر باشد. این نشتی خطرناک است و ممکن است باعث لغزش گیربکس شده و عملکرد اتومبیل شما را مختل کند. اگر بخواهیم بدانیم چه ماشین‌هایی نخریم، می‌توانیم با ملاک قرار دادن گیربکس‌های خودرو باشد.

۶. مایع خنک‌کننده (ضد یخ)

برخلاف نشت مایع خنک‌کننده معمولی، نشت مایع خنککننده ضد یخ باعث گرم‌شدن شدید موتور میشود و آسیبهای جدی به موتور وارد می‌کند. طبیعتاً داغ شدن شدید موتور خودرو کار راحتی است.

بررسی علل نشتی روغن ماشین

نشت روغن، چالشی جدی و مهم

نشت روغن از موتور خودرو میتواند یک مشکل جدی و بسیار خطرناک باشد. این اتفاق دلایل و علتهای متفاوتی دارد که هرکدام ناشی از خرابی یا نشت یک واشر یا قطعه خاص هستند؛ بنابراین بهتر است پس از مشاهده نشت روغن، خیلی زود به فکر رفع این مشکل باشید. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد