موضوعات داغ

علت کار نکردن فن ماشین که نمی دانستید

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

یکی از مهم‌ترین سیستم‌های موجود در هر ماشین، سیستم فن آن است. فراموش نکنید که بعد از ثبت نام ایران خودرو و تحویل گرفتن ماشین، چک کردن سالم بودن فن ماشین را در چک لیست دوره‌ای خودتان قرار دهید.

علت اهمیت فن ماشین به این دلیل است که موتور ماشین برای روشن کردن و به حرکت درآوردن ماشین باید مشتعل شود؛ این اشتعال باعث می‌شود که دمای موتور بالا برود. اگر این دما کاهش پیدا نکند، به سایر اجزای داخلی خودرو آسیب‌های شدیدی وارد می‌کند و مانع از ادامه حرکت آن می‌‌شود. فن ماشین وظیفه‌ی کاهش دمای موتور را بر عهده دارد. فن‌ها با انتقال هوای خنک بیرون به داخل، باعث کاهش دمای ماشین می‌شوند و به دلایل مختلفی می‌توانند از کار بیوفتند، در این مطلب از خودرو بانک همراه ما باشید تا علل کار نکردن فن ماشین را بررسی کنیم.

رله فن ماشین در عملکرد فن نقش اساسی دارد

1.رله فن دستور روشن شدن را به فن می‌دهد

اگر ماشین شما با مشکلی مواجه شد، باید در ابتدا علائم خرابی ماشین را بررسی کنید تا منشا مشکل بوجود آمده را بیابید و پس از یافتن علت مشکل، سریعا آن را بر طرف کنید. اگر فن خودروی شما هم از کار افتاد، باید سریعا علت را بیابید چون گرمای موجود در موتور باعث آسیب رسیدن به سایر قطعات خودرو هم می‌شود.

یکی از قطعاتی که باعث می‌شود در عملکرد فن اختلال ایجاد شود، رله فن است. رله فن یک قطعه در سیم کشی فن است که وظیفه‌ی آن گرفتن دستور روشن شدن فن از ECU و انتقال برق به فن است و یا هنگامی که ECU تشخیص بدهد که دمای موتور به اندازه کافی کاهش پیدا کرده است، به رله فن دستور خاموشی فن را می‌دهد. بر اثر گذشت زمان رله فن دچار فرسودگی می‌شود و یا به دلیل بیش از حد داغ شدن به یکدیگر می‌چسبند و دیگر دستور روشن شدن فن را نمی‌تواند اجرا کند و این اتفاق می‌تواند علت سوختن واشر سرسیلندر هم شود.

از کار افتادن موتور فن به معنی از کار افتادن فن ماشین است

2.با سوختن الکتروموتور فن، موتور داغ می‌کند

موتور فن یکی از قطعات اساسی خنک کننده موتور است. این قطعه در صورت بالا بودن دمای موتور، گردش هوا را افزایش می‌دهد. از علائم خرابی موتور فن می‌توان به کار نکردن فن، دمای بالای موتور، شنیدن صدای اضافی، لرزش اضافی و روشن شدن چراغ چک اشاره کرد.

اگر متوجه ایرادی در موتور فن شده‌اید، نیاز نیست سریعا به یک مکانیکی مراجعه کنید. شاید مشکل بسیار ساده باشد و خودتان بتوانید به‌راحتی آن را حل کنید، گاهی اوقات به‌دلیل حرارت بالا و لرزش‌های ماشین، بارکد تعبیه شده بر روی فن جدا می‌شود و یک صدایی تولید می‌کند که خودتان می‌توانید به‌راحتی مشکل را بر طرف کنید.

همانطور که اشاره کردیم، یکی دیگر از مشکلاتی که خرابی موتور فن ایجاد می‌کند، روشن نشدن فن ماشین است که به دلیل فرسودگی موتور فن ایجاد می‌شود. خرابی موتور فن باعث خرابی فن و در نهایت باعث خرابی موتور می‌شود. خرابی موتور می‌تواند باعث ایجاد مشکلات دیگر و هزینه‌های بیشتری شود. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند در صورتی که شاهد مشکلاتی در ماشین بودید حتما آن را جدی بگیرید به‌طور مثال اگر موتور ماشین نشتی داشت علت نشتی روغن ماشین را بررسی و مشکل را رفع کنید.

اگر سیم کشی ماشین بسوزد، فن کارایی خود را از دست می‌دهد

3.سیم کشی ماشین سوخته است

یکی دیگر از دلایلی که باعث خرابی فن ماشین می‌شود، سوختن سیم‌کشی ماشین است. سیم کشی ماشین از سیم‌ها، فیوز و اتصالات تشکیل شده است. سیم‌ها در سیم کشی ماشین نقش رگ‌های بدن را ایفا می‌کنند؛ یعنی برق تولیدی توسط دینام را به سایر اجزای ماشین توزیع می‌کنند و یا اطلاعات را به سنسورها منتقل می‌کند.

فیوزها نقش حفاظت از سیم‌های متصل به خودشان را بر عهده دارند، اگر جریان عبوری سیم از مقاوت سیم بیشتر باشد، با پریدن فیوز، جریان برق قطع می‌شود و یا سیم لحیم ذوب می‌شود و اتصال تیغه‌ها از بین می‌رود. اتصالات و یا سوکت‌ها باعث اتصال سیم‌ها می‌شود و مانند یک پل عمل می‌کنند. سیم کشی خودرو به دلایل زیر می‌تواند بسوزد و عملکرد فن را تحت تاثیر قرار دهد.

1.اختلال در جعبه فیوز

2.اختلال در باتری

3.اختلال در دینام

4.اتصال در سیم کشی

5.اختلال در سیستم احتراق

در اثر دستور ترموستات، فن ماشین روشن می‌شود

4.ترموستات عامل اصلی روشن شدن فن ماشین است

یکی از دلایلی که باعث عدم کارکرد فن ماشین می‌شود، ترموستات است. وقتی دمای ماشین بالا برود، ترموستات باعث روشن شدن فن می‌شود. اگر ترموستات ماشین دچار ایراد شود، دمای موتور به‌صورت غیرعادی تغییر می‌کند، مایع خنک‌کننده موجود در رادیاتور امکان خروج از رادیاتور را ندارد، پس دمای موتور بالا می‌رود و ماشین جوش می‌آورد.

یکی دیگر از مشکلاتی که بوجود می‌آید زمانی است که ترموستات در حالت فعال باقی می‌ماند، حتی زمانی که دمای موتور پایین است، مایع خنک کننده در موتور جریان دارد و در عملکرد خودرو ایجاد اختلال می‌کند؛ برای حل این مشکل رله فن را تعویض کنید تا دوباره فن ماشین بتواند به عملکرد خودش ادامه بدهد.

چرا فن ماشین کار نمی‌کند

در این مقاله از خودرو بانک به معرفی فن ماشین و علت روشن نشدن آن پرداختیم. هنگامی که متوجه شدید فن خودروی شما کار نمی‌کند، زیاد به ماشین فشار نیاورید، اگر دمای خودرو بالا رفت، کمی توقف کنید تا دمای آن پایین بیاید و سریعا خودرو را به یک تعمیرگاه ببرید.

برای اینکه متوجه بشوید که فن ماشین شما کار می‌کند یا خیر می‌توانید از روش‌های زیر استفاده کنید

•از درجه‌ای که نشان دهنده‌ی دمای اتومبیل است کمک بگیرید؛ اگر درجه بیش ازحد بالا رفته باشد، در این صورت به معنی عدم عملکرد فن است

•گاهی اوقات با کار نکردن فن ماشین، ممکن است چراغ چک ماشین روشن شود

• روش سوم تشخیص عدم عملکرد فن ماشین از طریق گوش کردن به صدای موتور است. در حالتی که خودرو درجا روشن است، اگر فن خودرو شروع به کار کردن کند، صدای آن را می‌توانید بشنوید

•به عنوان ساده‌ترین روش می‌توانید در کاپوت را باز کنید و حرکت پروانه فن را ببینید

در این مقاله از خودرو بانک تلاش کردیم تا شما را با انواع مشکلات فن ماشین آشنا کنیم تا در صورت بروز اشکال بتوانید علت آن را تشخیص بدهید و تعمیر کنید.

شما تجربه‌ی از کار افتادن فن ماشین را داشته‌اید؟ علت این اتفاق چه بود؟ وقتی فن ماشین شما از کار افتاد، چه علائمی داشت که شما متوجه این مشکل شدید؟ تجربیات خودتان را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

23 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/8/26
زمانی که فیوز مخصوص فن خنک کننده که در جعبه فیوز داخل کاپوت قرار سوخته باشد و با تعویض فیوز مشکل حل می‌شود (بعضی ماشین ها مثل ۲۰۶ یک جعبه فیوز داخل کاپوت دارند و یک جعبه فیوز داخل ماشین)
1401/12/20
باسلام
ماشین من پژو اردی میباشد.ودائما در دمای بالا جوش می آورد .وچراغ چک روشن میشود وموتور ماشین سه ۳ کار میکند .وروی گاز که میزنم بهتر کار میکند . این مشکل را هیچ کدام از مکانیکها نوانستند بر طرف کنند وخرجهای مضاعف روی دستم گذاشتند.از قبیل تعویض وایر وشمع ها تعویض دسته سیم سیستم گاز .تعویز رله وچندین تعویز دیگر قطعات . ولی عیب همچنان باقی است .
لطفا راهنمایی بفرمائید .متشکرم
1402/2/2
سلام
داداش منم همین مشکل رو دارم پژو آردی هست .
هر مکانیکی هم میرم یه قطعه عوض میکنن.
مشکل ماشینتون حل شد؟اگه حل شد میشه لطفا راهنمایی کنید مشکل از چی بوده؟
ممنونم میشم
1402/2/5
سیم اتصال به بدنه ماشین آردی شل شده .برای من هم همین مشکل پیش آمده بود.امپر خطا میزد و درجه حرارت بالا رو نشون میداد و رادیات سرد بود.ترموستات پ فشنگی آب عوض کردم درست نشد،خواستم رادیاتور عوض کنم گفتن کیپ شده،حتی خواستم واتر پمپ هم عوض کنم .هر مکانیکی که رفتم نتونست تشخیص بده عیب کجاست.خودم دست بردم دیدم پیچ اتصال شل شده و وقتی محکم کردم ماشین درست شد.
1402/2/28
با سلام. مهمترین قطعه ای که بیشتر باعث نزدن فن میشه رله فن هستش. و مهمترین مشکل کار نکردن رله فن فیش‌های پایه های رله فن هستند که یا رسوب می‌زنند یا شل می‌شوند که با باز کردن و جدا کردن رله ها پایه های آنها را با فرچه مسواکی سیمی تمیز میکنید و جرم گیری . با اسپری انژکتور شور یا دبلیو۴۰ داخل فیش های مادگی دسته رله ها رو هم تمیز میکنید و مشکل حل میشه. و اگه اتصالات بدنه ماشین دچار زنـدگی و رسوب شدنه ، تمام آنها رو باز کنید و خود اتصال و اونجایی که اتصال نصب شده رو هم فرچه بزنید و ببندید. تا اینجا ۹۰ درصد مشکل بالا رفتن امپر اب را حل کردید
1402/3/9
سلام . ممنون از مقاله خوبتون
ال نود اتومات من بعد از اینکه ماشین بیش از یک ساعت کار میکنه وماشین گرمه وقتی ماشین رو خاموش میکنم فن قطع نمیشه . البته اگه حواسم باشه و بعد خاموش شدن ماشین و قطع نکردن فن یکبار سوییچ رو باز و بسته کنم فن قطع میکنه اما اگه یادم بره فن ماشین تا 20 دقیقه کار میکنه و باعث خالی شدن باطری میشه .
این موارد باعث میشه هر چند وقت یکبار رله فن دور تند و پایش آب بشه .
این ایراد از 6ماه پیش که جوش اوردم شروع شده .
واتر پمپ و فشنگی آب و ترموستات و رله فن و پایش تعویض شده . سیم اتصال بدنه نصب شده . رادیات سیخ زده شده و رادیات بخاری شسته شده ولی مشکل پابرجاست.
تنها کاری که برخی پیشنهاد دادند وانجام نشده ریمپ برای کاهش دما و تعویض موتور فن هست . مشتاقانه منتظر نظر کارشناسانه شما هستم چون زیاد با ماشین سفر میرم و دوست ندارم توی جاده گیر کنم
1402/4/1
سلام من یه تیبا 2دارم بعضی وقتا فن کارنمی کنه وآمپربالامیره وبعد چند دقیقه که ماشین رو خاموش کردم وخنک شد دوباره فن روشن میشه وآمپر پایین میاد چکارش کنم دیونم کرده
1402/4/22
دقیقا منم همین مشکلو با تیبا 1 دارم
بعضی وقتا فن کار نمیکنه و امپر به شدت بالا می‌ره
نمی‌دونم باید چیکار کنم
1402/4/23
با سلام و خسته نباشیدبنده یک خودرو پارس دارم که مدتی است دوچار مشکل شده ام دمای آب به خط اول که می‌رسید دور کند فن شروع به کار می‌کرد و وقتی به نزدیکی خط وسط می‌رسید دور تند شروع به کار می‌کرد اما متاسفانه مدتی هست که دور تند کار نمی‌کند هر سه رله تعویض کردم تاثیری نگذاشت فشنگی آب را هم تعویض،کردم باز تاثیری نداشت کابل اتصال بدنه جدید وصل کردم باز نشد رادیاتور را شستشو دادم باز نشد . الان دور کند کار می‌کند وقتی دمای آب به خط وسط می‌رسد و آن هم به مدت چند ثانیه . این کار نکردن باعث شد که گاز کولر هم خالی کند . و همچنان سر در گم هستم چون هر کاری گفتن تعمیرکارها انجام دادم اما فن در زمان مشخص شروع به کار نکرد . در ضمن یک شیلنگ از پیج برنجی هواگیری به رادیاتور کشیدم که بتوانم دما را کنترل کنم باز نشد . قبلا همانطور که عرض،کردم خط اول دور کند کار می‌کرد و وقتی نزدیک خط وسط میشد دور تند اما الان نزدیک خط وسط به مدت چند ثانیه فقط دور کند کار می‌کند . لطفا راهنمایی کند که چکار انجام دهم برای بر طرف شدن این مشکل . با سپاس از شما و همکاران محترمتان
1402/5/9
موتور فن گیری از کرده است ‌ چند تا ضربه با یه آچار روی مرکز شفت بزنید کلا مشکل برطرف میشود.
1402/5/21
سلام دوست عزیز مشکلی که میگی منم تو خودرو سمند دارم وقتی امپرت نزدیک وسط شد اگه فن هات کار نمیکرد یه ضربه به وسط فن سمت شاگرد بزن یا شفت گیر کرده یا اتصال فن با سوکت خودش که پشتش خودش و بدنه سینی فن هست شل شده یا رسوب گرفته
اگه میتونی بازش کن و سوکتشو چک کن
موفق باشی
1402/6/31
سلام دوست عزیز فن گیر کرده وقتی یه اون دمایی ک باید ردشن بشه رسید و روشن نشد بزن وسط فن اکه کار افتاد فنتو باز کن اتصال خار مانند پشتش چک و ... اگه باضربه درست نشد سوییچ سه زمانه کولرت رو برعکس کن احتمالا برعکس جاش زدن و یا خرابه عوضش کن
1402/9/16
دوست عزیز دلایل زیادی میتونه این مشکل رو ایجاد کنه شما ترموستات رو چک کن یا رله رو یه قطعه هست زیر فرمان که درست عمل نکنه این مشکلات به وجود میاد یه پیشنهاد دوستان هیچ موقع زمان جوش اومدن ماشین رو خاموش نکن این خطری هست صبر کن بزو فن ها رو چک کن ببین کار میکنن بعدا اگه کار نکرد با یه میله محکم محکم بزن روی فن تا کار بیفته دما بیاد پایین تر
1402/4/23
سلام مجدد پیرو متن قبلی بنده جعبه فیوز را هم چک کردم اما باز مشکلم حل نشددر ضمن وقتی در حال حرکت هستم و ماشین خلاصمیکنم چراغ روغن و استپ و چراغ آب روشن می‌شود و وقتی گاز میدهم خاموش می‌شوند که مکانیکی گفت بخاطر فیلتر روغن هست اما باز شما راهنمایی کنید . و یکبار دیگه مشکل ماشینم میگم خدمت شما . قبل از خرابی وقتی آمپر آب به خط اول می‌رسید دور کند فن شروع بکار می‌کرد و وقتی دمایی آب به خط وسط نزدیک میشد دور تند اما متاسفانه الان دور تند کار نمی‌کند و دور کند نزدیک خط وسط که میشه آمپر آب شروع بکار میکنه اونم به مدت چند ثانیه و بعد قطع میشه اما آمپر پایین نمیاد هر سه رله فن عوض کردم فشنگی آب عوض کردم کایل اتصال بدنه جدید وصل کردم رادیاتور شستم اما باز همچنان دور تند کار نمی‌کند و دور کند نزدیک خط وسط چند ثانیه کار می‌کند و همین امر باعث شد گاز کولر خالی کنه . همه کار کردم اما نشد واقعا سر درگم هشتم با این اوضاع گرانی قطعات هر روز خرج میکنم اما مشکل بر طرف نمیشه ممنون میشم کمک کنید با سپاس ببخشید مجدد پیام دادم چون چراغ ها را فراموش کردم بودم بگم که وقتی خلاص میکنم روشن میشن و گاز میدم قطع میشه . ممنون از شما و تیم حرفه ای شما
1402/7/15
درمورد فن باید عرض کنم چندتا مورد باید بررسی کنید فشنگی آب ،ترموستات،رادیات بخاری و موتور،رله فن،سوکت های فنو مورد اصلی یونیت فن هست بعد از مدتی دستور اشتباه را یونیت فن به ای سی یو ازسال میکنه و مقاومتاش در اثر گرما خراب میشه با یونیت فن اصلی و جنس خوب امتحان کنید
1403/3/14
سلام ماشین من هم ۴۰۵تیوفایو همین مشکل رو داره و همه چیز رو عوض کردم حتی رادیاتور رو هم سیخ زدم.مشکل حل نشد.دور کند فن خوب کار می کنه ولی اگه یک ساعت تو ترافیک باشم فن کار نمی کنه و برای خنک کردم ماشین مجبورم کولر روشن بکنم که محض روشن شدن کولر دور کند هم روشن می شه و ماشین امپرش میاد پایین
1402/5/20
با سلام .
ماشین من پژو ۴۰۵ هست چند بار فن ماشین من دور تند کار نکرده و گاز کولر من در رفته .
همیشه این اتفاق نمی‌افتد با این که تمام رله ها رو نو بستم همه چی نورمال کار می‌کنه ولی مثلا دیشب اصلا نه دور تند کار میکرد نه دور کند.خواهشا یک راهنمایی بکنید
1402/5/21
سلام و خسته نباشید
من سمند EF7 دارم چند روز پیش فن دور کند از کار افتاد موتور فن رو عوض کردم و درست شد
سوال بنده اینه:
مکانیک بعد از تعویض فن یک پل از سیم منفی فن گرفت یعنی یک تکه سیم به منفی اضافه کرد که به گفته خودش در فصل گرما فشار به سیستم فن نیاد
الان ماشین وقتی کولر میزنم مرتب هر 30 ثانیه آف میکنه و دور تند خاموش میشه و دوباره روشن میشه
ولی درحالت درجا یکسره کار میکنه
آیا بخاطر دستکاری سیم منفی این مساله پیش اومده؟
باتشکر
1402/6/27
با سلام ماشین من پژو پارس سال هست آمپر اب در روز پایینه و فن عمل میکنه ول شب امپر بالا میره فن عمل نمیکنه چند تا نمایندگی بردم نمیتونن درستش کنن کسی راه خلی داره
1402/7/13
سلام ماشین من سمند lx ساده هستش وقتی ماشین روشن است یک فن کار نمی کند ولی ماشین خاموش میشه هردو فن روشن میشه علت چیه
1402/8/4
سلام خدا قوت فت دور کند ماشین من روشن نمیشه ۲۰۶ تیپ ۲
1403/3/27
سلام
فن رادیات و فن کولر هردو باهم از کار افتاد چک روشن رله هارو عوض کردم پیش دو برقکار بردم هنوز برطرف نشده
پراید ۸۴ انژکتور
1403/5/2
سلام من یه پراید نیمه انژکتوری مدل 83 دارم
دمای آب خوب و نرمال میره بالا ولی فن به موقع کار نمیکنه البته بعضی وقتها کار میکنه ولی دقت کردم وقتی که دور موتور بالاست کار نمیکنه تا ماشین یه جا واینسه و سلو کار کنه شاید فن کار کنه و به حدی میرسه که آب توش قل قل میزنه
البته فشنگی آب رو عوض کردم و رله فن رو یه مدت خوب شد ولی باز دوباره الان همونطوری شده پیش هر کس هم میبرم سر در نمیاره ممنون میشم راهنمایی بفرمایید
البته وقتی کولر رو میزنم فن کار میکنه و رادیاتور خنک میشه