موضوعات داغ

ممنوع شدن واردات خودروهای فرانسوی به ایران؛ دقیقاً کدام خودروی فرانسوی؟

عکس مطلب اول

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت طی چند روز اخیر اعلام کرد که واردات خودروهای فرانسوی به ایران ممنوع شده است. او علت این ممنوعیت را رفتار فرانسوی‌ها در رابطه با خودروسازان ایرانی دانست. خودروسازان فرانسوی در طول دهه 1390 خورشیدی و پس از اعمال تحریم‌های بین المللی، بازار خودرو ایران را ترک گفتند و اکنون دولت سیزدهم تصمیم دارد واردات خودروهای فرانسوی از برندهای رنو، پژو و سیتروئن را ممنوع کند. قالیباف در ادامه سخنانش افزود که مجوزهای واردات تنها برای خودروهای کره‌ای، چینی، ژاپنی و اروپایی غیر فرانسوی صادر شده است.

بیانات سخنگوی وزارت صمت و خبرنگار سابق صدا و سیما در حالی بیان می‌شود که گویا تیم وزارت صمت دولت سیزدهم هیچ تصوری از واقعیت بازار خودرو ندارند. نخست آن که مدت‌ها است که واردات خودرو به کشور ممنوع است و با وجود همه وعده‌های دولت و مجلس، همچنان یک خودرو وارداتی به کشورمان نرسیده است. پیش از این و بنابر وعده‌های دولت، قرار بود تا در اوایل پاییز نخستین محموله خودروهای وارداتی به کشور برسد. بنابراین واردات خودرویی به کشور صورت نگرفته است که براساس آن خودروهای فرانسوی وارد نشوند!

علاوه بر آن خودروسازان فرانسوی تاثیر عمیقی بر صنعت خودروسازی ایران گذاشته‌اند. اکثر محصولات فعلی ایران خودرو بر پایه پلتفرم‌های فرانسوی توسعه یافته‌اند و دو پیشرانه XU7 و TU5 از خانواده موتورهای پژو همچنان به عنوان موتور اکثر خودروهای تولیدی ایران خودرو ایفای نقش می‌کنند. مسئولان و تصمیم گیران وزارت صمت بایستی درک کنند که صنایع خودروسازی فرانسه به ایران نیازمند نیست! چرا که آن‌ها هم‌اکنون خطوط تولید خود را در کشورهای همسایه ایران یعنی پاکستان و ترکیه راه اندازی کرده‌اند. این صنایع خودروسازی ایران هستند که به همکاری شرکای فرانسوی نیازمند هستند. عمده برنامه خط تولید خودروسازان ایرانی بر پایه اصول خودروسازی فرانسه بنا نهاده شده است و تغییر آن در شرایط فعلی که خودروسازان دچار زیان دهی هستند، به هیچ عنوان امکان پذیر نخواهد بود.

نظرات کاربران

10 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1401/8/27
با سلام
دقیقا زمانی که ایران خودرو با گروه پژو قرارداد بسته آنها بدعهدی کردند و قرارداد را یکجانبه فسخ کردند علاوه بر اینکه شرکت های فرانسوی تحفه چندانی هم نیستند چه بسا که خودروسازان ژاپنی، کره ای، آلمانی، ایتالیایی و... وجود دارند که هم خودرو های با کیفیت ترس تولید می کنند و این یعنی انحصار چندین ساله ی فرانسوی ها که با نفوذ به شرکت های ایرانی وجود داشت، به پایان می رسد و این قطعا خبر خوبی است.
1401/8/27
چون مکرون با مسیح علی‌نژاد دیدار کرد واردات خودرو از فرانسه قدغن شد. حالا فرانسوی‌ها چه خاکی سرشون بریزن؟
1401/8/28
سلام و عرض ادب
بهترین تصمیم وزارت صنایع همینه این رسانه های خبری هم یا درکی از موضوع ندارند یا از جایی تطمیع شده اند تا اونجایی که من میدونم قریب به ۳۰ سال داریم با خودروسازی های فرانسوی کار میکنیم که هیچ وجهه خاصی در بازار جهانی ندارند تا کی باید این بستر دزدی باز باشه و ما خودروهای بی کیفیت سوار بشیم واقعا جای تاسف برای تیم خودرو بانک هست اینگونه مقاله نوشتن،کور سوی امید از این تصمیم شجاعانه به دل میشینه
1401/8/28
بهترین تصمیم رو گرفتید 💎
تو خاک آمریکا هم پژو فرانسوی ها نیست
تو ایران هم فراتسوی آخرین سیستم DS وارد کردن همشون مثل شاسی بلندهای چینی تک دیفرانسیل بودن و با اون عظمت فقط به درد رانندگی شهری می خوردن.. اگه حمایت همه جانبه فولکس‌واگن‌آلمان و مهندساش و سرمایه گذاری هاش نبود الان از بوگاتی یه اسم مونده مثل اسم دوو و پروتون یه کارخونه ورشکسته می بود.
1401/8/28
یک اقدام کاملا سیاسی بود... ژاپنی ها (نیسان و سوزوکی)، کره ای ها (دوو، هیوندای و کیا)، چینی ها (برلیان، هایما، چانگان و دانگ فنگ) هم با خروج آمریکا از برجام از ایران رفته بودند! این حرکت مصداق بارز خود تحریمی است و پاس گل دادن به خودروسازان بی کیفیت و به نسبت کیفیت گران چینی. مشکل دیدار ماکرون با برخی از اپوزیسیون هست نه چیز دیگر
1401/8/28
بد کردن اینهمه در صنعت خودرو سازی ایران سرمایه گذاری کردن
1401/8/28
پلت فرم های خودروسازی ما فرانسوی هست ؟ درست . خط تولید ما هم فرانسوی هست ؟ این هم درست . ولی واقعیت این است که در این چند سالی که فرانسوی ها ما را تحریم کردند و نبودند ، با امکانات داخلی و چینی کار هم بر زمین نمانده و تولید ادامه داشته است . کیفیت خوب نیست ؟ پاسخ مثبت . اما راه حل هایی برای آن پیدا شده و شما میدانید که اگر بخواهند ، میتوانند کیفیت را ارتقاء دهند . خواستنش مهمه . اگر واقع بین باشیم واقعیت این هست که فرانسه ما را تحریم کرده و همانطور که گفتید به ما نیاز ندارد . چرا ما باید اصرار به ادامه کار با او داشته باشیم در شرایطی که هیچ چراغ سبزی از فرانسوی نداریم . اصلاً تحریم ما تشریفاتی است چون خیلی پیش از این آن ها ما را تحریم کرده بودند . وارد نکردن لوگان و داستر آنقدر اهمیت ندارد که به خاطر آن رفتار فرانسوی ها را ندیده بگیریم . با آرزوی سلامتی .
1401/8/28
حالا فرانسوی‌ها چه خاکی سرشون بریزن؟
1401/8/28
یادشون رفته اگر فرانسوی ها نبودند همین چهارتا ماشینی که الان دارن تولید میکنند هم نداشتند . اگر بخاطر تحریم ها این قانون را گذاشتند باید یاداوری کرد که بعد تحریما حتی چینی ها هم بازار ایران را ترک کردند این یک بام و دو هوا به چه علته؟؟
1401/8/29
واردات خودرو از فرانسه قدغن شد؟ حالا فرانسوی‌ها چه خاکی سرشون بریزن؟