موضوعات داغ

فرایند کارشناسی خودرو به چه صورت است؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

چگونه از بروز مشکلات فنی بعد از خرید یک خودرو در ظاهر سالم دست‌دوم جلوگیری کنیم؟ گروهی از افراد منفعت‌طلب و کلاهبردار با تعویض بدنه، رنگ و حل نواقص فنی، ماشین تصادفی را به‌جای یک نمونه سالم با قیمت بالا در بازار می‌فروشند. برای جلوگیری از این مسائل مهم، فرایند کارشناسی اتومبیل باید به‌صورت کامل طی شود. اما فرایند کارشناسی خودرو به چه صورت است؟ سؤال و چالش مهمی که نه در زمان خرید خودرو، ثبت نام سایپا یا ایران‌خودرو؛ بلکه در هنگام خرید اتومبیل دست‌دوم رخ می‌دهد.

فرایند کارشناسی خودرو به چه صورت است؟ هزینه آن به عهده کدام طرف معامله است؟ کدام قطعات در فرایند کارشناسی خودرو به کنترل نیاز دارند؟ کلیه ایرادات اتومبیل در این فرایند کشف و شناسایی می‌شوند؟ ما در این مقاله خودرو بانک فرایند کارشناسی ماشین را به‌صورت دقیق و با جزئیات کامل بررسی می‌کنیم. اگر تمایل به خرید خودرو قدیمی دارید، این مختوا برای شما نوشته شده است. پس تا انتهای بررسی فرایند کارشناسی خودرو با جزئیات کامل، همراه ما باشید.

آشنایی با اهمیت و مزایا کارشناسی فنی خودرو

آیا می‌دانستید که نزدیک به 70 درصد خودروهای دست‌دوم حداقل دارای یک ایراد فنی یا نقص در بدنه هستند؟ آیا می‌دانستید که سارقان با سرهم‌بندی قطعات دزدی، یک ماشین در ظاهر سالم و زیبا آماده می‌کنند؟ آیا می‌دانستید که برای تهیه بیمه بدنه کارشناسی خودرو ضروری است؟ گروهی از جامعه به دلایل گوناگون تمایل به خرید خودرو قدیمی و کارکرده دارند. تشخیص خودرو تصادفی، کنترل بدنه و مسائل فنی آن توسط یک کارشناس ماهر در این زمینه برای این افراد لازم و ضروری است.

مزایا و دلایل اصلی کارشناسی ماشین

در فرایند کارشناسی، بیش از 100 نقطه از خودرو زیر ذره‌بین کارشناسان قرار می‌گیرد. به‌این‌ترتیب در کنار تشخیص کلیه ایرادات و نواقص، بهترین قیمت برای خودرو آن انتخاب می‌شود. این فرایند در کنار آسودگی خاطر خریدار از سلامت ماشین، از فروش خودروهای سرقتی و سرهم ‌شده پیشگیری می‌کند.

در فرایند کارشناسی اتومبیل چه مواردی بررسی می‌شود؟

توصیه کارشناسان و سازندگان اتومبیل به افرادی که قادر به خرید خودرو تازه نیستید، انتخاب بهترین کارشناسان برای بررسی خودرو مورد نظر است. ظاهر زیبا و تمیز، سلامت فنی و غیرفنی ماشین را تضمین نمی‌کند. طی کردن کلیه مراحل قانونی و عقلایی کارشناسی، کمک بزرگی به قیمت گذاری خودرو به شکل منصفانه می‌کند. در ادامه به بررسی کلی این فرایند می‌پردازیم.

1.بررسی بدنه ماشین دست‌دوم با جزئیات کامل

یکی از قسمت‌های اصلی در کارشناسی خودرو به بدنه آن مربوط می‌شود. برخی از فروشندگان با تعویض اتاقک یا قطعات خودرو به‌صورت دقیق، این موضوع را از چشمان خریدار پنهان می‌کنند. قسمت‌های اصلی بدنه خودرو که به کنترل نیاز دارند عبارت‌اند از:

• سلامت کلی بدنه نبود آسیب در آن

• اصالت اتاقک و شاسی ماشین

• سلامت داخل خودرو

• لاستیک

کارشناسی سلامت بدنه خودرو

باوجود امکان مخفی‌ کردن برخی از ایرادات بدنه ماشین از چشمان کارشناسان، اما پنهان‌کردن این مسئله از سنسورهای حساس و دستگاه‌های درجه یک کارشناسان ممکن نیست. همچنین کنترل و بررسی این روند در روشنایی روز از اطمینان بالاتری برخوردار است.

2.کنترل رنگ، یکی از مراحل مهم در فرایند کارشناسی اتومبیل

یکی از چالش‌های اساسی در خرید ماشین دست‌دوم، بررسی و کنترل رنگ آن است. روش‌های متفاوتی برای کنترل رنگ خودرو و سلامت آن وجود دارد؛ از روش‌های چشمی ساده، انعکاس تصویر و کمک دوربین عکاسی گرفته تا آهنربا و دستگاه‌های فوق‌هوشمند تشخیص رنگ ماشین. کنترل رنگ ماشین قبل از خرید توسط کارشناسان و دستگاه‌های حرفه‌ای لازم و ضروری است. موضوع مهمی که بی‌توجهی به آن مشکلات قانونی به‌ بار می‌آورد.

3.جادوی بررسی وضعیت فنی در فرایند کارشناسی ماشین

نکات فنی خودرو ازجمله مسائل فنی و مهمی است که قضاوت آن با چشمان یک شخص عادی و غیرمتخصص ممکن نیست. دستگاه‌های تخصصی موجود در مراکز سلامت قسمت‌های مختلف ماشین از جمله موتور، سیستم‌های الکترونیکی و سنسورهای آن را با ضریب خطای پایین بررسی می‌کند. دیگر مسائل فنی اتومبیل از روغن، گیربکس، باتری گرفته تا ترمز، دنده، کلاچ و دیگر متعلقات ماشین نیز در این قسمت بررسی می‌شود. در این مرحله برخی از کارشناسان با تقبل مسئولیت، تست عملی رانندگی را نیز اجرا می‌کنند. این تست یکی از مهم‌ترین مراحل کارشناسی خودرو است که ایرادات فنی را آشکار می‌کند.

بررسی فنی خودرو دست‌دوم در فرآیند کارشناسی

4.کنترل مدارک ضروری در ادامه فرایند کارشناسی خودرو را فراموش نکنید!

یکی از مراحل اصلی در کارشناسی ماشین، کنترل مدارک و متعلقات مربوط به آن است. این مرحله با تهیه یک چک‌لیست مدارک اصلی خودرو توسط خود شخص ممکن است که عبارت‌اند از:

• کارت خودرو

• سند سبز

• بیمه بدنه

• بیمه شخص ثالث

• کارت گارانتی و طلائی

• سوئیچ زاپاس

کنترل کلیه این مدارک و تهیه آن‌ها بعد از عقد قرارداد و خرید ماشین دست‌دوم را فراموش نکنید.

کارشناسی مدارک ضروری خرید ماشین دست‌دوم

هزینه کارشناسی خودرو به عهده چه کسی است؟

بیان کلیه ایرادات ماشین و نواقص آن از نظر اخلاقی و انسانی یک مسئله ساده و بدیهی است؛ اما افراد سود طلب و فریبکار به‌راحتی آب خوردن از اغراق به این ایرادات و نواقص اجتناب می‌کنند. به‌طورکلی کنترل سلامت اتومبیل به عهده کسی است که درخواست آن را ثبت می‌کند. بیشتر مواقع این اتفاق توسط خریدار برای اطمینان بیشتر رخ می‌دهد. خریدار موظف به پرداخت کلیه هزینه‌های فنی و غیرفنی کارشناسی ماشین است. هزینه کارشناسی به فاکتورهای زیر بستگی دارد:

• نوع خودرو

• سال تولید

• تیپ اتومبیل

هزینه کارشناسی اتومبیل

این هزینه نسبت به زیان‌های احتمالی آینده بعد از کشف مشکلات فنی خودرو، یک رقمی ناچیز و جزئی است. در اصل این فرایند محافظ خریدار را از احتمال ضرر چندمیلیونی در آینده است. پس بدون تردید بهترین کارشناس را برای کنترل سلامت کامل خودرو و کاهش نگرانی انتخاب کنید.

کلیه ایرادات اتومبیل در فرایند کارشناسی کشف و شناسایی می‌شوند؟

برخی از فروشندگان با ثبت درخواست در سامانه‌های مربوط به کارشناسی، اقدام به دریافت برگه سلامت هستند. در اصل این افراد سلامت کلی ماشین خود را برای بازارگرمی بیشتر به رخ خریداران می‌کشند. احتمال خطا در فرایند کارشناسی یک موضوع اجتناب‌ناپذیر است. کنترل سه ویژگی زیر در انتخاب یک تیم کارشناسی خودرو کاهش خطا آن مؤثر است:

• انتخاب یک تیم باسابقه و حرفه‌ای

• بررسی سوابق گذشته کارشناسی تیم انتخابی و رضایت یا عدم رضایت مشتریان از آن‌ها

• کنترل تجهیزات دیجیتالی تیم انتخابی و دقت و اعتبار وسایل

به‌طورقطع استفاده از دستگاه‌های تخصصی و کارشناسان حرفه‌ای ضریب خطای کمتری به نسبت یک فرد غیرماهر به همراه دارد.

کارشناسی خودرو

توصیه کارشناسان خودرو بانک، فرایند کارشناسی ماشین را دست‌کم نگیرید!

فرایند کارشناسی ماشین باتوجه‌به شدت کلاهبرداری و قیمت بالای خودروها یک موضوع ضروری است. به توصیه کارشناسان خودرو بانک، قبل از خرید ماشین بدون توجه به وضعیت ظاهری خودرو، قیمت کارشناسی و پرداخت آن، درخواست کارشناسی باید انجام شود. در واقع هزینه کارشناسی در مقابل ضرر خرید یک خودرو بد، جزئی و بی‌ارزش است. به نظر شما میزان اهمیت کارشناسی ماشین چقدر است؟ آیا تاکنون با کارشناسی ماشین از یک خرید بد نجات پیدا کرده‌اید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد