موضوعات داغ

آمار فروش فیات 500 در بازار اروپا و جهان

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

فیات 500 یکی از خودروهای محبوب، نوستالژیک و پرفروش در اروپا است. این هاچ بک کوچک و جذاب طی دو دوره زمانی به تولید رسید که دوره مدرن آن از سال 2007 آغاز شده است و تا به امروز ادامه دارد. فیات 500 در طول دوره حیات 15 ساله خود، تعدادی بروزرسانی ظاهری دریافت کرده است و امروزه به عنوان یک زیرشاخه مستقل از محصولات فیات شناخته می‌شود. این زیرشاخه که 500 نام گرفته است، شامل انواع مدل‌های فیات 500 همچون هاچ‌بک، کراس‌اوور، هاچ‌بک با فاصله محوری بیشتر و نسخه‌های اسپرت خاص می‌شود.

فیات 500 یک مدل نمادین برای این شرکت ایتالیایی است و البته پرفروش‌ترین محصول آن نیز به حساب می‌آید. فیات 500 به خودروساز بزرگ ایتالیایی کمک کرد تا پس از فاجعه مالی ناشی از همکاری با جنرال موتورز، خود را بازیابی کند. فیات با کمک مدل 500 توانست تا سهم قابل توجهی از بازار خودروهای کوچک اروپا را به خود اختصاص دهد، بازاری که برای برندهای مختلف بسیار مهم است چرا که مشتریان اروپایی تمایل زیادی به خرید هاچ‌بک‌های شهری دارند.

فیات 500

فیات در طول حضور 15 ساله خود در بازار، موفق به ثبت رکورد فروش سه میلیون دستگاه شده است. ممکن است تصور کنید که این خودرو تنها برای مشتریان اروپایی جذاب به حساب می‌آید اما در سایر قسمت‌های جهان نیز مشتریان از این خودرو استقبال می‌کنند. فیات 500 در کارخانه‌های این برند واقع در لهستان و مکزیک به تولید می‌رسد و علاوه بر اروپا در ایالات متحده آمریکا، کشورهای آمریکای لاتین، ژاپن، کره جنوبی، استرالیا و چین عرضه شده است.

چگونه فیات 500 به یک مدل موفق تبدیل شد؟

با بررسی آمارهای خرده فروشی فیات 500 و نسخه‌های مختلف آن همچون آبارث 500، متوجه خواهید شد که این خودرو نسبت به رقبای اصلی خود گران‌تر است. برای مثال متوسط قیمت فیات 500 حدود 28 درصد گران‌تر از فولکس واگن آپ، 33 درصد بیشتر از تویوتا آیگو X و 72 درصد گران‌تر از کیا پیکانتو است. حتی در خانواده محصولات فیات نیز قیمت مدل 500 گران‌تر از سایر نسخه‌ها است. برای مثال خرید فیات 500 نیاز به صرف 68 درصد بودجه بیشتری نسبت به خرید فیات پاندا خواهد داشت. با این حال این فیات 500 است که لقب پرفروش‌ترین خودرو برند ایتالیایی را در اختیار دارد.

امار فروش فیات 500

این مساله نشان می‌دهد که مشتریان هنگام انتخاب و خرید خودرو تنها به قیمت آن فکر نمی‌کنند، بلکه شخصیت خودرو نیز برای آن‌ها اهمیت دارد. سوی دیگر این مساله به آمار فروش این هاچ‌بک کوچک و جذاب ایتالیایی اشاره دارد و نشان می‌دهد فیات می‌تواند خودروهای باشخصیتی تولید کند و آن‌ها را به قیمتی بالاتر از رقبا بفروشد.

البته نباید از تلاش‌های موفق بازاریابی فیات برای مدل 500 غافل شد. این تلاش‌ها شامل دو بخش می‌شود. در بخش اول شاهد یک هاچ‌بک جذاب و دوست داشتنی هستیم که شامل فیات 500 و تمامی محصولات هم خانواده آن می‌شود. در بخش دوم خودروهایی مناسب استفاده خانواده‌ها ساخته شده است که هیجان کمتری دارند، همچون فیات 500L یا فیات 500X.

در نتیجه این تصمیم، فروش فیات 500 در ایتالیا کاهش یافت اما در سایر نقاط اروپا از این خودرو استقبال گرمی به عمل آمد. به عنوان مثال از هر سه خودرو سواری فروخته شده فیات در سال 2022، دوتای آن مربوط به مدل 500 بودند. تنها 22 درصد از فروش این مدل در ایتالیا اتفاق افتاد.

آمار فروش فیات 500

فیات تصمیم ندارد تا برند 500 را کنار بگذارد. این شرکت در سال 2020 نسخه برقی فیات 500 را نیز روانه بازار کرد. همزمان با افزایش فروش این مدل در اروپا، سایر بازارها همچون کشورهای در حال توسعه با محصولات جایگزین مدل 500 پر شدند. بنابراین می‌توان گفت که مدل 500 امروزه یک محصول کاملا اروپایی است.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد