موضوعات داغ

چگونه ماشین را بکسل کنیم؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

فرقی نمی‌کند ماشین لاماری داشته باشید یا پراید گاهی اوقات ممکن است خودروی شما توانایی حرکت کردن یا روشن شدن را نداشته باشد و شما برای حل مشکل آن مجبور باشید که خودرو را به کارگاه نزدیک‌ترین مکانیک منتقل کنید. در این صورت می‌توانید از خودروهای امداد یا یدک‌کش امداد کمک بگیرید؛ اما از آن جایی که قیمت این خدمات بالا است یا این که ممکن است همه‌جا این خدمات را ارائه ندهند، شما باید به فکر بکسل کردن خودروی خود باشید. ما در این مقاله از خودرو بانک، قصد داریم روش صحیح بکسل کردن خودرو را به شما بیاموزیم. اگر برای شما نیز این سؤال مطرح است که چگونه ماشین را بکسل کنیم؟ تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

روش‌های بکسل کردن خودرو

در این قسمت روش‌های مختلف بکسل کردن خودرو را شرح می‌دهیم.

۱. بکسل کردن خودرو با یک خودرو یدک‌کش

در میان خودروهای ایرانی، عموماً دو خودرو وانت پیکان و نیسان زامیاد نقش یدک‌کش را بازی می‌کنند. در این مواقع از یک قلاب یا سیم بکسل برای وصل کردن خودروی خراب با خودروی یدک‌کش استفاده می‌شود. از چرخ گیرها نیز برای نگه‌داشتن چرخ‌های عقب و جلوی خودروی آسیب‌دیده استفاده می‌شود. چرخ‌ها بعدازاین که در چرخ گیرها محکم قرارگرفتن، با کمک بالابر از سطح زمین بالا می‌روند. پس از انجام این مراحل، خودرو با کمک یدک‌کش حرکت کرده و آن را به مکان موردنظر انتقال می‌دهد. در هنگام وصل کردن خودروی خراب با خودروی یدک‌کش، با کمک چرخ گیرها، چرخ‌های جلوی خودرو بالاتر از سطح زمین قرار می‌گیرند و در نتیجه ساییدگی چرخ‌ها و دیفرانسیل‌جلوی خودرو به حداقل می‌رسد.

۲. بکسل کردن خودرو با استفاده از طناب، زنجیر یا تسمه بکسل

ساده‌ترین راه بکسل کردن خودرو، استفاده از طناب، زنجیر یا تسمه بکسل است. در این روش، سپر عقب خودروی سالم را با کمک طناب، زنجیر با تسمه بکسل به سپر جلوی خودروی خراب وصل می‌کنیم تا خودروی سالم بتواند خودروی آسیب‌دیده را بکشد. استفاده از این روش تنها در مسیرهای کوتاه یا فرعی سفارش می‌شود چرا که استفاده از طناب و تسمه بکسل ایمنی بسیار پایینی دارد.

۳. بکسل کردن خودرو با کمک خودروبر

به‌طورکلی از این روش برای انتقال خودروهای صفر یا گران‌قیمت و لوکس استفاده می‌شود. بااین‌حال در شرایطی که خودرو بر اثر تصادف یا مشکلات فنی خودرو خراب شده باشد می‌‌توان برای انتقال آن از خودروبر یا جرثقیل استفاده کنیم. استفاده از جرثقیل یا خودروبر برای مواقعی است که سیستم ترمز و فرمان خودرو به علت آسیب‌دیدگی شدید ازکارافتاده باشد. خودروبر کامیونتی است که کف دارد و خودروی آسیب‌دیده روی آن قرار می‌گیرد. برای ثابت نگه‌داشتن خودرو روی کف، آن را با استفاده از زنجیر به کف خودروبر می‌بندند و از حرکت احتمالی جلوگیری می‌کنند. در این روش نسبت به سایر روش‌ها احتمال آسیب‌دیدن خودرو کمتر است.

نکات ایمنی بکسل ماشین

مراحل بکسل کردن خودرو

عمده کارشناسان حوزه خودرو معتقد هستند که حمل خودروی آسیب‌دیده با یک خودروبر بسیار بهتر و امن‌تر از بکسل کردن آن است، اما درصورتی‌که خودروبر یا یدک‌کش در دسترس نباشد، باید برای بکسل کردن خودرو با سیم بکسل مراحل زیر را انجام دهید:

۱. ابتدا سیم بکسل را باز کنید و آن را به قسمت جلوی خودروی آسیب‌دیده وصل کنید. سپس آن را روی زمین بکشید و گره‌ها و پیچ‌های آن را باز کنید.

۲. لازم است سیم بکسل را به‌دقت بررسی کنید. اگر سیم بکسل فرسوده باشد و یا برخی از قسمت‌های آن پاره شده باشند، ممکن است در اثر فشار هنگام حمل خودروی آسیب‌دیده باز شود و حوادث خطرناکی را ایجاد کند. به همین دلیل اگر روی آن آثار فرسودگی یا پارگی دیدید، بهتر است از آن استفاده نکنید.

۳. محل مخصوص اتصال سیم بکسل را پیدا کنید. معمولاً این قسمت در سپر جلو و عقب حالتی قلاب شکل یا فریمی دارد که می‌توان تسمه یا سیم بکسل را به آن وصل کرد. تسمه بکسل را از قسمت مخصوص اتصال رد کنید. اگر که سر تسمه بکسل یک قلاب دارد، باید قلاب را از حلق عبور داده و به خود تسمه وصل کنید. درصورتی‌که در انتهای تسمه حلقه وجود داشته باشد، آن قسمت را از سوراخ مخصوص بکسل رد کرده و انتهای دیگر تسمه را از حلقه خاص خودرو عبور دهید تا در محل مخصوص خودش محکم شود.

۴. خودروی سالم را در جلوی خودرو آسیب‌دیده پارک کنید. سپس تسمه بکسل را به قسمت عقب خودروی سالم وصل کنید. تسمه بکسل را به محکم‌ترین شکل گره دهید. سپس خودروی سالم را آرام‌آرام حرکت دهید تا تسمه بکسل کشیده شده و محکم شود. پس از این که خودروی سالم اندکی جلو رفت و تسمه از زمین بلند و محکم شد، خودروی سالم را متوقف کنید و تسمه بکسل را بررسی کنید تا احیاناً نقاط فرسوده یا پارگی روی آن نباشد.

۵. در نهایت هنگامی که مطمئن شدید تسمه بکسل سالم است، ترمزهای خودروی خراب را چک کنید. چرا که اگر سالم نباشد ممکن است در صورت توقف خودروی جلویی، با آن برخورد کند. مجدداً تأکید می‌کنیم که از تسمه بکسل یا طناب تنها از مسیرهای کوتاه و فرعی استفاده کنید و به‌محض رسیدن به مقصد آن را جدا کنید.

آگاهی از تمام این نکات برای همه راننده‌های حرفه‌ای ضروری است. حتی اگر بهترین خودرو برای مسافرت و جاده را دارید، ممکن است روزی به دردسر بیفتید.

برخی نکات مهم در بکسل کردن

۱. وسیله یدک‌کش باید قوی‌تر و بزرگ‌تر و سنگین‌تر باشد.

۲. به‌غیراز راننده نباید کسی در خودروی بکسل شده حضور داشته باشد.

۳. در صورت تاریکی هوا، باید چراغ‌های هر دو خودرو و چراغ‌های راهنمای آنها روشن باشد.

۴. اگر خودرو را با تسمه بکسل وصل کرده‌اید، سریع ترمز نکنید؛ چون خودروی بکسل شده در حالت خلاص است و ترمز فعالی ندارد.

۵. هنگام یدک‌کشی، خودروی یدک‌کش برای توقف نسب به حالت عادی به دوبرابر مسافت نیاز دارد.

۶. آهسته‌تر از حالت عادی رانندگی کنید. باید سرعت خودرو و قابلیت ترمز کردن را با وزن خودروی بکسل شده هماهنگ کنید.

۷. بکسل کردن خودرو با زنجیر تنها برای حالات اضطراری یا مسیرهای کوچک است.

۸. از هر تسمه یا طناب قدیمی استفاده نکنید چرا که تسمه‌های قدیمی می‌توانند در اثر فشار زیاد پاره شوند.

۹. از سلامت ترمزهای هر دو خودرو مطمئن شوید.

۱۰. در نهایت تمام موارد ایمنی را بادقت در نظر بگیرید.

بکسل کردن ماشین، کاری حرفه‌ای

خراب‌شدن خودرو و شرایط اضطراری یکی از مسائلی است که در زندگی همه مردم ممکن است رخ دهد. به همین دلیل ما در این مقاله از مجله خودرو بانک روش‌های بکسل کردن خودرو و ایمن سازی خودرو در این شرایط را شرح دادیم که در صورت نیاز می‌توانید با مطالعه آن، به‌خوبی با فرایند حمل خودرو از طریق بکسل کردن آشنا شوید. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد