موضوعات داغ

چه خودروهایی رایگان دوگانه می‌شوند؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

به گفته مدیر شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی منطقه البرز از زمان شروع اجرای طرح رایگان دوگانه‌سوز، ۵ هزار خودروی عمومی در استان البرز دوگانه‌سوز شده است. مجتبی دلبری در مصاحبه با ایسنا اظهار کرد: مطابق با بازدیدهای انجام در کارگاه‌های مجوزدار تغییر سوخت خودرو از بنزین به هر دو سوخت گاز و بنزین، ۵ هزار خودروی عمومی (انواع وانت و تاکسی)، با نصب مخزن و کیت مخصوص دوگانه‌سوز شده‌اند.

علاوه بر این حدود ۵۰۰ خودرو نیز در صف تبدیل به دوگانه هستند که به‌زودی فرایند تغییر آنها انجام می‌شود. در سراسر استان تهران، بوشهر و البرز کارگاه‌هایی هستند که تمام مخازن، کیت‌ها و تجهیزات سی ان جی را به‌صورت رایگان بر روی خودروی حمل‌ونقل عمومی (اعم از تاکسی و وانت‌بار) نصب می‌کنند. اگر از کسانی هستید که می‌خواهید ثبت نام ایران خودرو را تجربه کنید حتما برای شما هم این سوال وجود دارد که چه خودروهایی رایگان دوگانه سوز می‌شوند.

به گفته مجتبی دلبری، استفاده از سوخت سی ان جی به‌جای بنزین علاوه بر این که آلایندگی هوا را کاهش می‌دهد، حدود ۸۵ درصد نیز مصرف سوخت را کمتر می‌کند.

به نظر می‌رسد باتوجه‌به مصرف سوخت بسیار بالای خودروهای داخلی، ظرفیت تولید بنزین کشور توان تأمین بنزین کافی برای آنها را ندارد و گازسوز شدن خودروهای عمومی گام مهمی در کاهش فشار بر روی منابع بنزین است. علاوه بر این کیفیت پایین بنزین داخلی، باعث می‌شود که آلودگی ناشی از بنزین دوچندان شود، به همین دلیل استفاده از سوخت سی ان جی به‌جای بنزین عاقلانه و به‌صرفه خواهد بود.

ایمنی خودروی دوگانه سوز

باید خاطرنشان کنیم که دوگانه‌سوز کردن خودروها باید با مجوز باشد چرا که به خودروهایی که بی مجوز دوگانه شده باشند، خدماتی داده نمی‌شود. به همین دلیل باید آنها به مراکز معاینه فنی مراجعه کنند و پس از دریافت گواهی سلامت، اطلاعات کارت خودروی خود را اصلاح کنند. ضمناً باید مراقب باشید که مخزن گاز زنگ‌زده و دچار خوردگی یا سوراخ نباشد، چرا که در صورت وجود هرکدام از این نقص‌ها، حوادث خطرناکی رخ خواهد داد که صرفا در حد مشکلات فنی خودرو نیست؛ بنابراین دریافت گواهی سلامت دوگانه‌سوز کاملاً حیاتی است.

تاریخچه CNG در کشورهای مختلف دنیا

سابقه استفاده از گاز طبیعی برای تأمین سوخت خودرو به اوایل دهه ۱۹۳۰ در ایتالیا برمی‌گردد. تاریخچه استفاده از CNG نشان می‌دهد که ایتالیا اولین کشوری بود که در ۱۹۱۰ میلادی به فکر تغییر سوخت خودرو و استفاده از گاز فشرده طبیعی بود. حال نیز آمار خودروهای گازسوز آن در حدود ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار خودرو است و بیش از ۴۰۰ جایگاه گاز طبیعی در این کشور وجود دارد. پس از ایتالیا کشورهای دیگری در نقاط مختلف جهان و اروپا شروع به استفاده از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت خودرو کردند که عبارت‌اند از: کانادا، نیوزیلند، ایتالیا، ژاپن، روسیه، ایالات متحده، آرژانتین، برزیل، ترکیه، آذربایجان، هلند، چین و برخی کشورهای دیگر.

امروزه کشورهایی همچون ایالات متحده و روسیه تحقیقات بسیطی روی استفاده از گاز طبیعی به‌عنوان سوخت هواپیما انجام داده‌اند. در استرالیا و کانادا هم به فکر استفاده از گاز طبیعی برای سوخت کشتی افتاده‌اند. بحران‌‌های نفتی که گاه‌وبی‌گاه رخ می‌دهند، باعث شده است کشورها به فکر یک جایگزین مناسب برای بنزین و سایر سوخت‌ها بیافتند و به همین دلیل همان‌طور که گفتیم سال‌هاست وقت زیادی را صرف تحقیقات و استفاده از گاز طبیعی کرده‌اند.

علاوه بر این گاز طبیعی آلودگی کمتری نسبت به سوخت‌هایی همچون بنزین و گازوئیل دارد، اما به دلیل چالش‌ها و مشکلاتی که برای خودروها ممکن است ایجاد کند، هنوز به‌عنوان سوخت اصلی استفاده نمی‌شود.

مزایای خودرو دوگانه سوز

مزایای استفاده از گاز طبیعی

کارشناسان حوزه انرژی و اقتصاد معتقدند که مزایای گاز طبیعی عبارت است از:

گاز طبیعی یا CNG در مقایسه با سایر سوخت‌های فسیلی ارزان‌تر و باصرفه‌تر است، مصرف گاز طبیعی آسیب کمتری به محیط‌زیست و لایه اوزون وارد می‌کند، ایمنی خودروهای گازسوز بیش از خودروهای بنزینی و حتی گازوئیلی است و آن‌ها را در فهرست بهترین خودرو برای مسافرت قرار می‌دهد.

همچنین افزایش استفاده از گاز طبیعی در خودروها امکان قاچاق مواد نفتی را از بین می‌برد، عدم اسراف گاز طبیعی هنگام سوخت‌گیری خودرو (برخلاف بنزین)، تردد ۵ میلیون دستگاه خودروی گازسوز در سطح جهان از اعداد حائز اهمیت است.

جالب است بدانید ایران به لحاظ داشتن بیشترین تعداد خودروهای گازسوز در جهان رتبه ششم را داراست. قابلیت استفاده از گاز طبیعی در انواع وسایل نقلیه و تولید خودروهای گازسوز توسط بسیاری از خودروسازان بزرگ و معتبر جهان تاکیدی بر اهمیت دوگانه سوز بودن خودرو است.

سابقه استفاده از گاز طبیعی فشرده در ایران

سابقه استفاده از گاز طبیعی در کشور ایران به‌عنوان سوخت خودروها به سال ۱۳۴۵ برمی‌گردد که در شیراز ۱۲۰۰ عدد تاکسی را گازسوز کردند. در ادامه نیز در سال ۱۳۶۲، تعداد ۱۲۰۰ عدد تاکسی دیگر در مشهد گازسوز شدند. در همان سال‌ها نیز جایگاه سوخت طبیعی برای تأمین نیاز خودروهای گازسوز تعبیه شدند. در سال ۱۳۷۹ نیز تصمیم جدی برای دوگانه‌سوز کردن خودروهای تولیدی کشور اتخاذ شد و وزارت نفت با خودروسازان داخلی قراردادی انعقاد کرد که مطابق با آن بخشی از تولیدات خودروی داخلی به‌صورت دوگانه تولید شوند.

دلیل این امر کاهش مصرف بنزین، کاهش آلودگی‌های هوا و کاهش هزینه‌ها مرتبط با آن بود. علی‌رغم مشکلات زیادی که وجود داشته امروزه در حدود ۱۰۰ هزار خودروی گازسوز در کشور تردد می‌کنند و جایگاه‌های سوخت مناسبی برای آنها ساخته شده است که زمان گاز زدن برای خودروها به حداقل می‌رساند.

خودروی دوگانه‌سوز، گامی در جهت حفظ محیط زیست

در این مقاله از مجله خودرو بانک به بررسی طرح دوگانه‌سوز کردن رایگان برخی خودروها پرداختیم و به همین منظور توضیحات مسئول مربوطه را شرح دادیم. در ادامه نیز به بررسی تاریخچه دوگانه کردن خودروها و استفاده از گاز طبیعی فشرده به‌عنوان سوخت خودروهای در دنیا و در ایران پرداختیم. امیدواریم مطالعه این نوشته برای شما مفید بوده باشد. در راستای ایمن سازی خودرو حتما ماشین‌تان را در مراکز معتبر دوگانه سوز کنید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد