موضوعات داغ

قانون ماشین نامتعارف چیست؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

ماشین نامتعارف چیست؟ قوانین خودرو نامتعارف در تصادفات به چه شکلی اعمال می‌شود؟ ما در این مقاله خودرو بانک کلیه قوانین مربوط به اتومبیل لوکس و تصادف با آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

ماشین نامتعارف و قوانین مربوط به آن

خودرو نامتعارف چیست؟ قانون ماشین نامتعارف چیست؟ قیمت خودرو نامتعارف چقدر است؟ چه اتومبیل‌هایی در لیست مدل‌های لوکس و نامتعارف قرار می‌گیرند؟ زمانی که قیمت یک اتومبیل 50 درصد بیشتر از تعهدات بیمه ارزیابی شود، این وسیله در لیست نامتعارف قرار می‌گیرند. قیمت یک آینه‌بغل یا درب خودروهای لوکس گاهی اوقات بیشتر از قیمت یک ماشین کامل ساده و متعارف موجود در خیابان است. همین مسئله تصادف با این وسایل را به کابوسی بزرگ برای قشر ضعیف و متوسط جامعه تبدیل کرده است. البته صاحبان اتومبیل غیر متعارف نیز نگران تصادف و افت قیمتی برای این وسایل گران هستند.

قوانین بیمه شخص ثالث برای خودرو، به دو گروه متعارف و نامتعارف تقسیم می‌شود. در واقع شرایط و تبصره‌های تصادف با یک ماشین ساینا نسبت به مدل‌های لوکس و خارجی متفاوت است. ما در این مطلب بعد از معرفی خودرو نامتعارف و قیمت آن در سال 1401، سیر تا پیاز قوانین ماشین نامتعارف و نحوه محاسبه آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. مطالعه این محتوا 5 دقیقه‌ای نکات ارزشمندی را به شما متذکر می‌شود؛ پس همراه ما باشید.

محاسبه قیمت ماشین نامتعارف در سال 1401 و قوانین مربوط به آن

بر اساس قانون 17 تأسیس بیمه مرکزی ایران، خودروها به دو گروه متعارف و غیرمتعارف تقسیم می‌شوند. ماشین‌های متعارف همان اتومبیل‌های ساده‌ای هستند که زیر پای بخش عمده افراد با سطح درآمدی متوسط قرار دارند. در واقع پراید و بهترین ماشین بعد از پراید در این گروه قرا می‌گیرند. اما گروه دوم نمونه‌های لوکس و گران‌قیمت خارجی هستند که قیمت آن‌ها 50 درصد بیشتر از تعهدات بیمه است. با یک محاسبه سرانگشتی و ساده کف قیمت خودرو نامتعارف در سال 1401 عددی معادل 400 میلیون تومان ارزیابی می‌شود. پس در مرحله اول لازم است تا با احتیاط کافی از کنار این اتومبیل‌ها گذشته و در مرحله دوم نسبت به قوانین آن آشنایی بیشتری پیدا کنیم.

قوانین اتومبیل نامتعارف چیست؟

محاسبه خسارت تصادف با خودرو لوکس با بیمه شخص ثالث، قوانینی که نمی‌دانستید!

بر اساس تبصره 3 ماده 8 قانون تصادف با خودرو نامتعارف، سقف تعهدات پرداخت خسارت نقدی عددی معادل یک‌دوم دیه یک انسان در ماه حرام سال است. با درنظرگرفتن دیه 800 میلیون‌تومانی برای یک انسان کامل در ماه حرام، این عدد در سال 1401 رقمی معادل چهارصد میلیون تومان است. یک برگ برنده‌ها در برخورد با این وسایل نقلیه برخورداری از بیمه شخص ثالث است. در واقع این بیمه عددی معادل سقف خسارت برای خودرو متعارف در سال جاری را لحاظ می‌کند. قانون محاسبه ماشین نامتعارف درگذشته به‌صورت زیر بود:

میزان تعهدات بیمه= خسارت مالی * نسبت قیمت روز گران‌ترین خودرو متعارف روز به قیمت ماشین لوکس آسیب‌دیده

فرمول جدید پرداخت بیمه برای خودروهای لوکس

این قانون در سال 1398 باطل و یک فرمول جدید برای محاسبه آن جایگزین شده است. طبق این قانون عددی معادل خسارت متناظر وارده به گران‌ترین خودروی متعارف محاسبه و پرداخت می‌شود. یکی دیگر از قوانین در تصادف با خودروی لوکس به قطعات آن مربوط می‌شود. قانون برای این چالش نیز یک راهکار ساده پیشنهاد داده است. بیمه موظف است ارزش گران‌ترین قطعات یک ماشین ساده متعارف را برای حل مسئله پرداخت کند. اما مشکل بزرگ این قانون در چیست؟ گاهی اوقات برخی از اتومبیل‌های نامتعارف قطعاتی دارند که مشابه آن در نمونه‌های غیرلوکس وجود ندارد. برای حل این مسئله، ارزش قطعه‌ای مشابه در خودرو متعارف برای پرداخت لحاظ می‌شود.

آیا قانون در خودروهای بدون بیمه شخص ثالث نیز اعمال می‌شود؟

خرید بیمه شخص ثالث برای کلیه وسایل نقلیه از دوچرخ گرفته تا چهارچرخ لازم و ضروری است. جریمه و نمره منفی برای راننده در صورت عدم برخورداری از بیمه شخص ثالث یا تأخیر در تمدید آن در نظر گرفته می‌شود. بااین‌وجود گروهی از افراد این مسئله را پشت گوش می‌اندازند. در صورت تأخیر در خرید و تمدید بیمه شخص ثالث و تصادف با یک اتومبیل لوکس چه اتفاق می‌افتد؟ قانون خودرو نامتعارف برای افراد با بیمه شخص ثالث و بدون آن به یک‌شکل اجرا می‌شود.

قوانین ماشین نامتعارف در تصادفات

بیمه برای رانندگان بدون بیمه شخص ثالث در تصادفات نامتعارف در بهترین خودرو برای مسافرت، بهترین خودرو شاسی‌بلند یا موارد دیگر از یک فرمول استفاده می‌کند. افراد بدون بیمه شخص ثالث نیز عددی معادل خسارت متناظر وارده به گران‌ترین خودروی متعارف محاسبه و پرداخت می‌شود. برای مثال اگر چراغ گران‌ترین خودرو متعارف 2 میلیون تومان ارزیابی شود، بیمه معادل همین عدد را به صاحب خودرو لوکس آسیب دیده بدوندر نظر گرفتن بیمه شخص ثالث یا عدم آن پرداخت می‌کند.

جبران خسارات در خودروهای نامتعارف با بیمه بدنه را دست‌کم نگیرید!

بیمه بدنه یک بیمه کمکی برای پرداخت خسارات در تصادفات است. بیمه شخص ثالث تنها بخشی از خسارات ماشین‌های نامتعارف را پرداخت می‌کند. به همین خاطر استفاده از بیمه بدنه برای پرداخت بیشتر هزینه‌ها یک راه‌حل مناسب است. استفاده از یک بیمه بدنه مناسب برای دارندگان اتومبیل‌های لوکس گران مثل استفاده از دزدگیر، قفل فرمان و وسایل جانبی دیگر برای ایمن سازی خودرو ضروری است. بیمه شخص ثالث بخشی از این خسارات را پرداخت می‌کند؛ اما بیمه بدنه موظف به پرداخت بقیه خسارات وارده به خودرو است.

حضور طلائی بیمه بدنه برای اتومبیل‌های لوکس

شناخت بیشتر قوانین ماشین نامتعارف

قوانین ماشین نامتعارف چیست؟ در صورت تصادف با یک خودرو لوکس بیمه چند درصد خسارات را پرداخت می‌کند؟ میزان اهمیت بیمه بدنه برای اتومبیل‌های لوکس چقدر است؟ روزانه میلیون‌ها ماشین‌ لوکس و غیر لوکس در رنگ‌های مختلف در سطح شهر حرکت می‌کنند. همچنین بی‌دقتی و عدم توجه برخی از رانندگان نسبت به قوانین، شاهد تصادفات بسیار زیادی در این عبور و مرور هستیم. یک چالش و مسئله مهم تصادف خودروهای لوکس در کنار افت قیمتی، هزینه‌های پرداختی آن از طرف راننده مقصر است.

قوانین متعددی برای پرداخت هزینه‌های خودروهای لوکس برای جلوگیری از زیان افراد تصویب شده است. ما در این مقاله از خودرو بانک بعد از معرفی این قوانین برای خودروها، اهمیت بیمه بدنه را برای اتومبیل‌های گران‌قیمت متذکر شدیم. به نظر شما این قوانین تا چه حد درست و کاربردی است؟ نظرات و تجربیات خود در تصادفات و عملکرد بیمه را با ما در میان بگذارید. نظرات شما ما را به ادامه مسیر دلگرم می‌کند؟

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/5/17
سلام
بنز e200 مدل ۱۹۹۳
نامتعارف هسن یا خیر؟
1402/8/14
سلام چند سال است دولت لايحه اي به مجلس ارسال كرده در موارديكه مقصر حادثه خودرو را بيمه ثالث مازاد گرده تا سقف بيمه مازاد پرداخت شود ولي متاسفانه اين كار انجام نمي شود .