موضوعات داغ

قوانین ماشین گذر موقت

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

قوانین اتومبیل گذر موقت را می‌شناسید؟ علاقه‌مندان به استفاده از خودروهای خارجی با پلاک موقت بهتر است این مطلب را تا انتها مطالعه کنند. آشنایی با این قوانین به شما کمک می‌کند تا بدون هیچ دردسر قانونی از خودرو با پلاک موقت استفاده کنید.

ماشین گذر موقت و قوانین مربوط به آن

آیا تا کنون اسم خودرو گذر موقت به گوشتان خورده است؟ قوانین ماشین گذر موقت را می‌شناسید؟ محدودیت‌های اصلی استفاده از این نوع اتومبیل در چیست؟ ماشین گذر موقت وسیله‌ای است که اجازه عبور و مرور در کشور را با پذیرش یک قوانین خاص در یک بازه زمانی مشخص پذیرفته است. برخی از خودروهای لوکس خارجی برای ورود به کشور و استفاده از شرایط گذر موقت استفاده می‌کنند. البته برخی از شرکت‌های خارجی با درنظرگرفتن تحریم‌های موجود در داخل کشور و عدم اجازه ورود و خروج برخی از مدل‌های خود، وسایل نقلیه متفاوتی مثل ماشین لاماری را با تغییر برند در بازار عرضه می‌کنند.

خودروهای گذر موقت از پلاک گرفته تا راننده، مشمول قوانین خاص و متفاوتی می‌شوند. اگر قصد استفاده از ماشین با گذر موقت دارید، یکی از مراحل ابتدایی شروع این مسیر آشنایی با قوانین آن است. ما در این مقاله خودرو بانک کلیه قوانین مربوط به گذر موقت اتومبیل و باید‌ها و نبایدهای آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با این قوانین برای چند دقیقه ما را دنبال کنید.

1.ضمانت سه برابری، اولین قانون برای ورود خودروهای گذر موقت در داخل کشور

به دلیل وجود محدودیت تردد خودروهای خارجی از طرف گمرک جمهوری اسلامی ایران، گروهی از مردم برای استفاده از خودرو موردعلاقه خود در داخل مرزهای جغرافیایی کشور از خودرو با پلاک گذر موقت استفاده می‌کنند. اما دستیابی به این امتیاز آن‌قدرها هم راحت به نظر نمی‌رسد؛ زیرا حواشی و شرایط خاص خود را به همراه دارد.

قانون ارائه ضمانت برای استفاده از اتومبیل گذر موقت

اولین قانون برای ورود خودروهای گذر موقت ارائه یک ضمانت معتبر از طرف شخص واردکننده آن است. ارزش این اعتبار باید معادل سه برابر ارزش خودرو تخمین زده شود. این قانون برای جلوگیری از هنجارشکنی واردکنندگان و تأخیر در بازگشت است. در گذشته این رقم دوبرابر ارزش خودرو تخمین زده می‌شد. در حال حاضر بیش از صدها پرونده در شورا قضائی کشور دررابطه‌با عدم تحویل به‌موقع و سالم خودروهای پلاک موقت در کشور جریان دارد. با وضع قانون سه برابری، شرکت‌های بیمه ضمانت‌کننده خودروها نیز به برگشت سالم و به‌موقع این خودروها توجه بیشتری خواهند کرد.

2.قانون خریدوفروش خودرو با گذر موقت به‌عنوان قاچاق را فراموش نکنید!

طبق قوانین کشور اجاره و فروش اتومبیل با گذر موقت ممنوع و به‌عنوان قاچاق تلقی می‌شود. در واقع این پلاک‌ها به‌صورت دائمی شماره‌گذاری نمی‌شوند؛ به همین خاطر خریدوفروش آن‌ها غیرقانونی شمرده می‌شود. برخی از افراد برای سودجویی و کلاهبرداری ادغام به فروش و اجاره‌ای ماشین‌ها می‌کنند و از این روش پول‌های میلیاردی به جیب می‌زنند. اما طبق قانون گمرک کشور ماده 50 و 78 اجاره، امکان نقل‌وانتقال خودروهای گذر موقت حتی برای زمان کوتاه وجود ندارد. خرید یک وسیله با گذر موقت مثل مشکلات فنی خودرو نیست که با مراجعه به یک مکانیک و کارشناس حل شود؛ پس این موضوع را جدی بگیرید.

خریدوفروش اتومبیل با پلاک گذر موقت به‌عنوان قاچاق

3.قانون استفاده خودرو گذر موقت توسط شخصی به‌غیراز واردکننده آن

فردی که اتومبیل گذر موقت را در داخل کشور استفاده می‌کند، نباید آن را در اختیار شخص ثالث دیگری قرار دهد. به‌طورکلی امکان استفاده و تردد با اتومبیل‌های گذر موقت فقط و فقط توسط دارنده پروانه گمرکی و مالک خودرو قانونی است. رانندگی با گذر موقت در مرزهای کشور ایران همچون ماشین دیگنیتی و دیگر موارد خارجی مجاز نیست؛ مشکلات قانونی متعددی در صورت نقض این قانون و کشف این مسئله توسط پلیس راهور و ناجا به صاحبان آن تحمیل می‌شود. پس همان‌طور که مسواک شخصی خود را به پسرعمو یا پسرخاله خود قرض نمی‌دهید، ماشین با پلاک گذر موقت را نیز در اختیار آن‌ها قرار ندهید.

4.شرایط استفاده از ماشین شخصی با پلاک گذر موقت بدون ضمانت، قانون چهارمی که نمی‌دانستید!

سالانه تعداد بسیار زیادی از افراد غیرمقیم به دلایل مختلف وارد ایران می‌شوند. این افراد، به‌شرط برخورداری از جواز عبور از کانون‌های جهانگردی طرف قرارداد با کشور ایران، اجازه استفاده از خودرو خود با پلاک گذر موقت هستند. فرایند درج پلاک گذر موقت و ورود این اتومبیل‌ها به داخل کشور بدون نیاز به وجه ضمانت یا اظهارنامه قابل انجام است. این افراد در صورت انقضا پلاک گذر موقت و تمایل، مجاز به تمدید جواز عبور اتومبیل خود نیز هستند.

امکان تمدید ماشین گذر موقت برای ایرانیان غیرمقیم و مسافران

گروه دومی که حق استفاده از این قانون با این شرایط منحصربه‌فرد را دارند، مسافران غیرمقیم ایرانی با تابعیت ایرانی هستند. این افراد نیز در صورت تمایل مجاز به ورود خودرو شخصی خود با پلاک گذر موقت در مرزهای کشور ایران هستند. تنها تبصره این افراد برای استفاده از این شرایط اقامت حداقل سه‌ماهه در کشور موردنظر است. تفاوتی ندارد که صاحب یک ماشین لوکس یا غیر لوکس خارجی هستید، با این شرایط امکان استفاده از آن‌ها در داخل کشور ایران بدون پرداخت ضمانت ممکن است.

5.آشنایی بیشتر با قوانین ماشین گذر موقت مناطق آزاد

مناطق آزاد کشور برای استفاده از خودرو با پلاک گذر غیردائمی قوانین خاص خود را دارند. طبق این قوانین عبور خودرو با حجم موتور بالای 2500 سی‌سی با پلاک موقت ممکن است. افراد در سال در دو نوبت یک‌ماهه، بافاصله زمانی حداقل یک ماه، اجازه استفاده از خودرو با گذر موقت را دارند. البته این قانون برای اتومبیل‌های غیرآمریکایی امکان‌پذیر است. قانون فوق بدون درنظرگرفتن حجم موتور برای کلیه اتومبیل‌های منطقه آزاد تجاری کیش نیز ممکن است. ساکنان این منطقه بدون درنظرگرفتن حجم موتور می‌تواند با نصب پلاک گذر موقت در شهرهای دیگر و در زمان قانونی تردد کنند. تنها تبصره‌های استفاده از خودرو پلاک موقت شهر کیش عبارت‌اند از:

• اتومبیل با رنگی به‌غیراز طلائی

• خودرو غیر آمریکائی

• اتومبیل‌‌های خاص که به‌صورت کلی اجازه استفاده از پلاک گذر موقت را ندارند

قوانین پلاک گذر موقت برای مناطق آزاد

در سال 1400 هجری شمسی امکان تردد برخی از ماشین‌های عراقی با پلاک موقت در آبادان، مینو شهر و خرمشهر وجود دارد. البته ظرفیت این اتومبیل‌ها یک عدد مشخص است که با فراهم‌شدن شرایط در آینده بیشتر خواهد شد.

6.چگونه قانون زمان تردد ماشین گذر موقت مشخص می‌شود؟

خودروها با پلاک عبور موقت در کشور ایران بسته به مبدأ ورود و چند قانون خاص مشخص می‌شوند. در صورت عدم بازگشت این خودرو به کشور مبدأ، این وسیله نقلیه قاچاق در نظر گرفته می‌شود. حداکثر زمان تردد اتومبیل گذر موقت عبارت است از:

• یک ماه برای خودروهای مناطق آزاد

• یک ماه برای ماشین از مبدأ امارات بدون فرصت تمدید

• دو ماه فرصت عبور موقت برای مبدأ حاشیه خلیج‌فارس به جز امارات بدون زمان تمدید

• دو ماه زمان برای اتومبیل از مبدأ افغانستان بدون فرصت تمدید

• فرصت سه‌ماهه استفاده برای بقیه کشورها با اجازه تمدید در صورت برخورداری از شرایط مشخص

ماشین‌ها برای عبور موقت در داخل کشور با یک سیستم خاص و متفاوت پلاک‌گذاری می‌شوند. در شماره‌گذاری این نوع پلاک از حرف «گ» در بین ارقام استفاده می‌شود. همچنین کادر مربعی درج عدد شهر به دو قسمت تقسیم‌شده؛ قسمت بالایی یک عدد دورقمی و قسمت پایینی تاریخ اجازه عبور و مرور. در اصل این پلاک مجوز ورود به شهر خودروهای گذر موقت و مناطق آزاد تجاری هستند.

نگاه کلی به قوانین ماشین گذر موقت در کشور ایران

استفاده از پلاک عبور غیردائمی خودرو در مرزهای کشور مشمول قوانین خاص و متفاوتی می‌شود. ما در این مقاله خودرو بانک کلیات قوانین ماشین گذر موقت را مورد بررسی قرار داده‌ایم. البته به جز این قوانین چند خودرو خاص مثل فراری، اجازه استفاده از عبور موقت در کشور را ندارند. خودرو بانک یک مرجع کامل و قابل‌اطمینان در زمینه خرید یا فروش اتومبیل است. در این سایت مطالب متفاوتی از چه ماشین هایی نخریم گرفته تا معایب ماشین دیزلی وجود دارد. آیا تا کنون استفاده از اتومبیل با پلاک گذر موقت را تجربه کرده‌اید؟ خودروهایی که اجازه عبور موقت ندارند را می‌شناسید؟ برای ارائه مطالب بهتر نکات و موضعات پیشنهادی خود را برای ما در بخش بیان دیدگاه بنویسید.

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/1/9
آئودی تی تی رنگ زرد همکان گذر داره؟
1402/4/7
با عرض سلام و وقت بخیر
با عرض پوزش مطالب در باره گذر موقت بنظرم کامل نبود
به عنوان چه مدت می شود از خودرو استفاده کرد؟
آیا صحت دارد خودرو فقط به از شخصی که خریداری کردیم در خارج از کشور تنها به همان فرد امکان فروش هست؟
اصلا چگونه خودرو گذر موقت بخریم؟
و خیلی موارد دیگر راجب منع استفاده و فروش لطفا راهنمایی بفرمایید. تشکر