موضوعات داغ

جزئیات جدید واردات خودرو؛ آغاز فرایند تحویل خودروهای وارداتی

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

وزیر صنعت، معدن و تجارت در جریان مراسمی از آغاز فرآیند تحویل خودروهای وارداتی و مورد مرحله دوم ثبت نام خبر دارد. او اعلام کرد که مرحله دوم ثبت نام از ۱۶ اردیبهشت ماه آغاز خواهد شد و همانند مرحله اول، به صورت نوبت دهی خواهد بود.

در پاسخ به یک سؤال در جریان این رویداد، سید رضا فاطمی امین، نماینده وزارت صمت، درباره زمان تحویل خودروهای وارداتی صحبت کرد. او اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ شرکت درخواست داده‌اند تا در فرآیند واردات خودرو مشارکت کنند و ۳۰ شرکت شرایط لازم را داشتند. تا کنون، ۱۳ شرکت با مجموع ۱۰۰ هزار خودرو، سفارش ثبت کرده‌اند.

وی به توقف واردات خودرو از سال ۱۳۹۷ اشاره کرد و گفت که راه‌اندازی مجدد این فرآیند زمان بر بود. همچنین، مقررات پیچیده و خاصی درباره واردات خودرو وجود دارد که درباره سایر کالاها این چنین نیست. برای مثال، گمرک برای تعیین قیمت خودرو باید از شرکت سازنده کشور مبدأ قیمت بگیرد که این موضوع برای هیچ کالای دیگری وجود ندارد و پیچیدگی زیادی ایجاد می‌کند.

سید رضا فاطمی امین با بیان اینکه بستر واردات خودرو با طی کردن ۱۳ مرحله فراهم شده است، اظهار کرد: موانع آخرین مرحله واردات خودروها مربوط به استانداردها و محاسبه قیمت توسط گمرک بود. در هفته گذشته، تصمیماتی در این زمینه گرفته و تصویب شد و در حال حاضر منتظر ابلاغ مصوبه هستیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که جریان واردات خودرو آغاز شده و تعدادی خودرو در گمرک موجود است که هنوز امکان ترخیص آن‌ها وجود ندارد و برخی خودروها نیز در حال حمل هستند. واردکنندگان انتظار دارند تا خودروهایی که در گمرک قرار دارند، ترخیص شوند تا بتوانند کار خود را آغاز کنند. به نظر می‌رسد در روزها و هفته‌های آینده، عرضه خودروهایی که در گمرک موجود است، انجام شود و جریان این فرآیند به خوبی پیش برود.

وی با اشاره به توقف واردات خودرو از سال ۱۳۹۷، گفت: راه‌اندازی مجدد این فرآیند زمان‌بر بود. در ابتدا، قرار بود خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شوند، اما در نهایت این امر منتفی شد و همین موضوع باعث شد که زمان را از دست بدهیم. همچنین، مقررات پیچیده و خاصی درباره واردات خودرو وجود دارد که در مورد سایر کالاها این چنین نیست. برای مثال، گمرک برای تعیین قیمت خودرو باید از شرکت سازنده کشور مبدأ قیمت بگیرد که این موضوع برای هیچ کالای دیگری وجود ندارد و پیچیدگی‌های زیادی را به دنبال دارد.

نظرات کاربران

7 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/1/27
جسارتا اگه قراره کیا پگاس وارد بشه به نظرم جک اس سه بهتره ها
1402/1/27
به نام خدا و با سلام
از اینکه با واردات خودرو باعث کاهش بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار بسیار قیمت خودرو شده اید و هم اکنون خودروهای باکیفیت خارجی مدل 2023 و از برندهای معروف جهان با قیمت بسیار اندک به دست مصرف کننده نهایی و واقعی میرسد تشکر فراوان مینماییم !!!!!!!!!!!!
1402/1/28
من 20اسفند طرح مادران ثبت نام کردم دنا پلاس برنده شدم کل زندگیمو فروختم 410ملیون جور کردم ساعت 12شب اقدام کردم سیستم ارور داد نتونستم وجه واریز کنم تکلیف ما چی میشه آیا میتونیم در طرح جدید دوباره ثبت نام کنم ؟؟؟
1402/1/28
سلام
من ثبت سفارش کرده ام اما امروز پیامی مبنی بر رفع انسداد ۵۰۰ م از بانک اومد معنیش چیه ؟؟ لطفا راهنمایی
1402/1/28
سلام میخواسم بپرسم با انصراف خودروهای وارداتی توسط بعضی از متقاضیان چرا ردیف الویتها جابجا نمیشود
1402/2/8
سلام من برای خودرو وارداتی ثبت نام کروم الان ۵۰۰‌ میلیونم ازاد شده اگر پولم ازحساب برداشت کنم الویتم از بین میره یا نه لطفا راه نمای کنید وچرا تا حالا از واگذاری سری‌جدید خبری نیست ممنون
1402/2/9
سلام من ثبت نام کردم پانصد میلیون هم بلوکه شده اولویت ۷۲۲ شدم تو عرضه خودرو چانگان انتخاب کردم از نهم اردیبهشت که پایان انتخاب بوده تو سایت زده در حال بررسی، سامانه ۱۲۴ هم میگه به ما ربطی ندارد هیچ پیغامی هم نیومده بلاتکلیف موندیم چی میشه بالاخره