موضوعات داغ

ماشین شاهین با پیشرانه جدید ME16 رونمایی شد + عکس و فیلم

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

امروز طی مراسمی که در شرکت مگاموتور از زیر مجموعه‌های گروه خودروسازی سایپا برگزار گردید، در محل خط تولید پیشرانه جدید این شرکت، از نسخه به روز شده و ارتقا یافته شاهین مجهز به پیشرانه جدید ME16 رونمایی بعمل آمد.

فیلم محصول شاهین با پیشرانه جدید ME16

پروژه تولید پیشرانه ME16 سایپا از اردیبهشت سال 1401 آغاز شده و بر اساس دانش فنی منتقل شده از طریق پروژه سایپا-سیتروئن طراحی و به مرحله تولید رسیده است. بر اساس قراردادی که گروه خودروسازی سایپا با شرکت سیتروئن فرانسه در خصوص راه اندازی خط تولید پیشرانه EC5 در ایران داشته است گروه خودروسازی سایپا توانسته است به توان فنی تولید پیشرانه جدید خود یعنی ME16 دست یابد.

سایپا در همکاری با سازندگان قطعه و زنجیره تامین خود پروژه جدید تولید اولین پیشرانه 16 سوپاپ خود را شروع کرد و در ابتدای امسال به مرحله بهره برداری رسیده است. بر این اساس در ادامه خط تولید شرکت مگاموتور که از زمان قرارداد تولید خودرو رنو L90 ایجاد شده بود به تولید پیشرانه جدید این شرکت اختصاص داده شد. این خط تولید ساخت شرکت کروز آلمان است و در حال حاضر امکان خرید آن از نظر سیاسی و همچنین مالی وجود ندارد. این خط یک خط تولید کاملا اتوماتیک و برقی است و قابلیت تولید بدون خطا و پیشرانه شناسنامه‌دار را دارا است. به کمک این سیستم می‌توان مشخص کرد کدام قطعه و در چه تاریخ و ساعتی در کدام پیشرانه تولیدی مورد استفاده قرار گرفته است و در بخش خدمات پس از فروش امکان ارائه خدمات بهتر را فراهم می‌کند.

نمای عقب شاهین سایپا

خط تولید موجود برای تولید محصول جدید بروزرسانی شده است و در نهایت خط تولید جدید امکان تولید 610 واحد موتور را دارد.

بر اساس اظهارات مسئولان سایپا این موضوع منجر به تولید پیشرانه‌ای شده است که هم از نظر خدمات پس از فروش و هم از نظر مصرف سوخت در وضعیت خوبی قرار داشته باشد و زنجیره تامین آن در داخل کشور قرار دارد.

در کنار خط تولید پیشرانه جدید، یک خط گیربکس دستی نیز در محل شرکت مگا موتور رونمایی شد. به گفته کارشناسان گروه سایپا این گیربکس 5 دنده در نوع خود بهترین گیربکس دستی موجود در کشور است و در ترکیب با پیشرانه جدید مصرف سوخت را بهبود بخشیده و همچنین چرخه محصول در شرکت سایپا را کامل کرده است.

خط تولید پیشرانه ME16 سایپا

پیشرانه ME16 و گیربکس 5 دنده تولیدی مگا موتور در گروه سایپا در محصول شاهین جدید بکار گرفته می‌شود و در نسخه اتوماتیک شاهین پیشرانه مشابه است اما گیربکس 6 سرعته اتوماتیک از طریق شرکت DAE چین تامین می‌شود که تکنولوژی و ساخت آن از شرکت آیسین ژاپن است. مصرف سوخت آزمایشات برای شاهین دنده‌ای با وزن 1270 کیلوگرم عددی در حدود 7 لیتر در 100 کیلومتر ثبت شده است که به گفته کارشناسان عدد مناسبی است اما همچنان کارشناسان شرکت سایپا بر روی کالیبراسیون این موتور و گیربکس جدید درحال کار هستند.

پیشرانه جدید ME16 سایپا

مشخصات فنی پیشرانه ME16 تولیدی مگاموتور

پیشرانه جدید سایپا از نوع چهارسیلندر خطی با 16 سوپاپ با حجم دقیق 1587 سی سی و به صورت تنفس طبیعی است. این پیشرانه توان تولید 115 اسب بخار قدرت در5800 دور در دقیقه را داراست و گشتاور آن در دور 4200 به 147 نیوتن متر می‌رسد. این پیشرانه از استاندارد آلودگی یورو 5 پیروی می‌کند.

نظرات کاربران

10 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/1/28
خب tu5 وارد سایپا هم شد
1402/1/28
اینکه همون موتور Tu5 پژو هست
1402/1/28
چرا تصویر سردنده و دکمه تنظیم آینه ها در عکس‌ها متفاوته؟
1402/1/28
بعدشم از لحاظ ظاهری انجین خیلی شبیه tu5 هس
1402/1/28
شاهین با موتور جدید عالی میشه
1402/1/28
کاش اگه قرار بود موتوری رو شاهین بسته بشه این متور نمیزاشتن این متور ۲۰۶ تیپ ۵هست چون توربو روش نداره به درد نمیخوره کند اولیه داره ولی تو سر بالایی بیفته راه نمیره توربو هزینه برداره سایپا اینجا زرنگی کرده چون شاهینا قبلی توربو دارن و گارانتیش پای سایپا هست امدن با این متور هزینهاشون کم کردن بازم نمیگم موتور بدی هست ولی بهتر بود حالا که توربو نداره متور بهتری روش میزاشتن
1402/1/28
این موتور شبیه موتور تی یو فایو ایران خودرو هست
1402/1/28
این که همون tu5 هست..چرا اسمشو عوض کردین؟
1402/1/29
سلام... این که همون تی یو۵ هست ... اسمش مشکل داشت عوضش کردن. سلطان بریدن تسمه تایم
1402/3/27
یعنی این موتور روی شاهین اتومات قرار میگیره؟