موضوعات داغ

رفع تقه زدن گیربکس اتومات

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

علت تقه زدن در خودروهایی که گیربکس اتومات دارند چیست؟ برای رفع این مشکل چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ برای رفع مشکل تقه زدن در گیربکس‌های اتومات در این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید.

رفع تقه زدن گیربکس اتومات

یکی از مشکلات فنی خودرو که گیربکس‌های اتومات با آن مواجه می‌شوند، تقه زدن است. تقه زدن در اصطلاح به معنی ضربه زدن، یک صدای غیرعادی هنگام تعویض دنده و یا حرکت نابجا است که خبر از خرابی گیربکس می‌دهد. زمانی که گیربکس شما دچار تقه زدن شود، باید هرچه سریع‌تر منشا این مشکل را بررسی و آن را رفع کنید. تقه زدن گیربکس می‌تواند منشاهای مختلفی داشته باشد که در ادامه این مقاله از خودرو بانک به بررسی علت‌ها و روش‌های رفع تقه زدن در گیربکس‌های اتومات پرداخته‌ایم.

کثیف بودن فیلتر گیربکس علت تقه زدن در گیربکس‌های اتومات است

از سالم بودن فیلتر گیربکس مطمئن شوید

فیلتر گیربکس برای حفاظت و جلوگیری از نفوذ گرد و غبار به داخل گیربکس به کار گرفته می‌شود و با استفاده از فیلترهای سالم و تمیز، کارایی گیربکس افزایش می‌یابد. کثیف بودن روغن گیربکس باعث عدم روانکاری صحیح در قسمت‌های مختلف گیربکس و بالا رفتن دمای آن می‌شود؛ در این صورت سوپاپ‌های بلوک هیدرولیک، شیرها و سرورها دچار گرفتگی می‌شوند. زمانی که فیلتر روغن گیربکس خراب شود، خود را با علائم زیر نشان می‌دهد.

• کیپ شدن روغن گیربکس

• پلیسه زدن قطعات گیربکس

• ساییدگی قطعات گیربکس

• شفاف و زلال نبودن روغن

کارشناسان خودرو بانک پیشنهاد می‌کنند حدودا هر 20000 کیلومتر فیلتر گیربکس را تعویض کنید.

روغن گیربکس بی‌کیفیت علت تقه زدن گیربکس اتومات است

روغن گیربکس کیفیت خود را ازدست‌داده است

روغن گیربکس یا واسکازین نقش روان‌کننده را در گیربکس‌های اتوماتیک ایفا می‌کند. اگر روانکاری توسط واسکازین به دلیل آلودگی روغن و یا از دست رفتن خاصیت روان‌کنندگی در حرارت‌های بالا، به خوبی صورت نگیرد، باعث خوردگی و شکنندگی اجزای گیربکس می‌شود. به همین دلیل کارشناسان خودرو بانک به مالکان خودروهایی که گیربکس اتومات دارند، توصیه می‌کنند که به صورت متناوب اقدام به چک کردن و تعویض روغن گیربکس کنید؛ هر 30 الی 60 هزار کیلومتر نیمی از روغن گیربکس را تعویض کنید و یا هر 120 هزار کیلومتر که برای فرایند کارشناسی خودرو به تعمیرگاه مراجعه می‌کنید، کل روغن را ساکشن و عوض کنید.

تعویض نادرست دنده و فشار نامتعادل پدال گاز علت تقه زدن در گیربکس‌های اتومات

درست رانندگی کنید تا گیربکس تقه نزند

یکی از ساده‌ترین علت‌های تقه زدن در گیربکس‌های اتوماتیک درست دنده عوض نکردن، پیوسته نبودن فشار پای راننده روی پدال گاز و گاز دادن‌های نامنظم است. اگر راننده به درستی دنده عوض نکند و یا تغییر ناگهانی در سرعت داشته باشد، بخش کامپیوتری گیربکس‌های اتومات مستهلک می‌شود و به مرور زمان صدایی شبیه به تقه زدن از خود ایجاد می‌کند؛ در این شرایط واضح است که گیربکس در یک دنده خاص باقی بماند و چراغ هشدار نمایشگر دنده درگیر روشن شود.

سوپاپ‌ها را کنترل کنید

اگر شیرهای برقی و یا واشرهای آب‌بندی سوپاپ‌های کنترل در گیربکس‌های اتومات معیوب شوند، روغن گیربکس تحت فشار قرار می‌گیرد و روانکاری به درستی انجام نمی‌شود، صفحات و باندها درگیر می‌شوند؛ در این حالت انتظار می‌رود که گیربکس اتومات با ضربه همراه شود و تقه بزند؛ برای جلوگیری از بوجود آمدن این مشکل، چک کردن سوپاپ‌‌ها را در چک لیست هفتگی خودرو اضافه کنید تا در صورت بروز عیب در سوپاپ‌ها بتوانید هرچه سریع‌تر سوپاپ‌ها را تعویض کنید.

اتصالات گیربکس شل شده‌ است

گیربکس یک سیستم مکانیکی پیچیده است که وظیفه کنترل قدرت را برعهده دارد. به بیان دیگر گشتاور تولید شده توسط موتور ماشین از طریق گیربکس یا جعبه دنده به چرخ‌ها منتقل می‌شود.

شل شدن اتصالات گیربکس یکی از رایج‌ترین مشکلات در خودروهای پژو 206 است که باعث تقه زدن گیربکس‌های اتومات می‌شود. اگر صدایی از گیربکس به گوش شما رسید، نسبت به آن بی‌توجهی نکنید؛ زیرا با گذر زمان گیربکس شما به تقه زدن می‌افتد و مشکلات جدی‌تری را برای شما به وجود میاورد. برای حل این مشکل سریعا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید. اگر توان موتور افت پیدا کند، موتور جوش بیاورد، ماشین بد روشن شود و یا به روغن سوزی بیفتد، از خراب بودن سوپاپ‌های گیربکس خبر می‌دهند.

عملکرد شیر رادیاتور گیربکس مختل شده است

گیربکس‌های اتومات باید در محیط کاملا خنک به عملکرد خودشان ادامه دهند به همین خاطر یک مایع خنک‌کننده که به‌وسیله شیر رادیاتور کنترل می‌شود، در رادیاتور جریان دارد. اگر شیرهای الکترونیکی واقع شده در جعبه دنده به‌درستی عمل نکنند، فشارهای نادرستی که به روغن گیربکس وارد می‌شود، جریان روغن را مختل می‌کند و این اختلال باعث گرم شدن گیربکس می‌شود؛ با بالا رفتن حرارت گیربکس قطعات داخلی ذوب می‌شوند و صدای تقه زدن از گیربکس به گوش می‌رسد.

رفع تقه زدن گیربکس در دنده عقب

چگونه تقه زدن گیربکس در دنده عقب را رفع کنیم؟

اگر خودروی شما صرفا در دنده عقب با مشکل تقه زدن مواجه می‌شود، سریعا به یک مکانیک مراجعه کنید تا مشکل خودروی شما را رفع کند. در حالت دنده عقب، چرخ دنده‌های گیربکس با یکدیگر درگیر می‌شوند، قدرت موتور و جهت چرخش دنده‌ها، معکوس حالت عادی و دنده جلو، از طریق گیربکس به چرخ‌ها منتقل می‌شود و چرخش روغن نیز برعکس است. به دلیل برعکس بودن چرخش روغن، ممکن است مشکل به وجود بیاید و گیربکس به حالت تقه زدن بیفتد.

چگونه تقه زدن گیربکس را رفع کنیم؟

چگونه تقه زدن گیربکس را رفع کنیم؟

گیربکس یا جعبه دنده از قطعات مختلفی تشکیل شده است که وظیفه پیشگیری از سرعت‌های ناخواسته در سراشیبی، تنظیم جهت حرکت خودرو و یا کار کردن موتور بدون حرکت را بر عهده دارد. گیربکس که از قطعات مختلفی تشکیل شده است، به‌وجودآمدن مشکل در هر قسمتی از گیربکس باعث اختلال در حرکت ماشین می‌شود. یکی از رایج‌ترین مشکلاتی که گیربکس‌ها با آن مواجه‌اند، تقه زدن است که خود را با صدایی شبیه به تقه زدن و روشن شدن چراغ اخطار نشان می‌دهد. در این مقاله ازخودرو بانک به رفع تقه‌زدن گیربکس پرداختیم. به نظر شما بهترین خودرو برای مسافرت کدام خودرو است که کمتر با مشکلاتی از این قبیل مواجه می‌شود؟ شما تجربه تقه زدن خودروی شخصی‌تان را داشته‌اید؟ علت آن چه بوده؟ نظرات و پیشنهادات خود را به‌منظور بهبود مطالب خودرو بانک با ما در میان بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد