موضوعات داغ

سیستم ضد حریق ماشین در چه خودروهایی فعال است؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده و عکاس
عکس مطلب اول

درباره سیستم هوشمند ضدحریق خودرو چیزی شنیده‌‌اید؟ کدام خودروها به سیستم ضدحریق مجهز هستند؟ در این مقاله از خودرو بانک همراه ما باشید تا با خودروهای ضدحریق آشنا شوید.

سیستم ضد حریق ماشین در چه خودروهایی فعال است؟

یکی از خطرناک‌ترین اتفاقاتی که برای یک خودرو می‌تواند رخ دهد، آتش‌سوزی است. آتش، بی‌رحمانه سرمایه و جان شما را به خطر می‌اندازد و خسارت‌های جانی و مالی شدیدی را به شما تحمیل می‌کند. به نظر شما برای در امان ماندن از این اتفاق چه اقداماتی باید انجام دهیم؟ بهتر است هنگامی که خودرو را به نمایندگی و یا برای فرایند کارشناسی خودرو به مراکز مرتبط می‌برید، درخواست کنید یک کپسول آتش‌نشانی هم در ماشین شما قرار دهند تا در مواقع ضروری بتوانید از آن استفاده کنید. در این مقاله از خودرو بانک به معرفی خودروهایی که مجهز به سیستم ضدحریق هستند پرداختیم، تا پایان همراه ما باشید و نظرات و پیشنهادهای خود را با ما در میان بگذارید.

دلایل آتش‌گرفتن خودرو چیست؟

اگر بخواهیم علت آتش‌سوزی خودرو را بررسی کنیم، در مقایسه خودروهای مختلف، می‌توانند علت‌های مختلفی مثل دخالت انسانی، مکانیکی و شیمیایی داشته باشند و زمانی که آتش‌سوزی رخ دهد، تمامی این دلایل دست‌به‌دست یکدیگر می‌دهند تا شرایط را پیچیده‌‌‌‌تر کنند. در زیر به برسی شایع‌ترین علت‌های آتش‌سوزی خودرو پرداخته‌‌‌‌‌‌‌ایم.

نشت بنزین عامل آتش سوزی در خودروها است

نشت در سیستم سوخت‌‌رسانی

یکی از اساسی‌ترین علت‌هایی که باعث آتش‌سوزی خودرو می‌شود، نقص سیستم سوخت‌‌رسانی است. سوخت می‌تواند خودبه‌خود و بدون هیچ هشداری نشت کند. برای جلوگیری از این اتفاق بهتر است از سالم بودن سیستم سوخت‌رسانی خودرو مطمئن شوید و سپس اقدام به رانندگی کنید.

نقص فنی سیستم برق‌رسانی خودرو

دومین عاملی که باعث ایجاد جرقه و آتش‌سوزی در خودرو می‌شود، باتری و سیم‌کشی خودرو است. اگر اتصالات باتری معیوب باشند، هنگام شارژ باتری گازهای هیدروژنی که در محفظه موتور محبوس شده‌اند، جرقه می‌‌‌زنند. پوسیده بودن سیم‌کشی‌های خودرو نیز می‌توانند در هر قسمتی از خودرو ایجاد آتش‌سوزی کنند. می‌توانید چک‌کردن اتصالات باتری و سیستم سوخت‌رسانی را به چک لیست خودرو قبل از سفر اضافه کنید تا با آرامش خاطر بیشتر به تفریح بپردازید.

انفجار باک خودرو

کارشناسان خودرو بانک پیشنهاد می‌کنند که باک بنزین را کاملا پر نکنید تا بنزین از باک سرریز نشود و بر روی بدنه خودرو نریزد. ریختن بنزین بر روی بدنه خودرو هم می‌تواند به رنگ خودروی شما آسیب برساند و هم باعث انفجار شود.

کدام خودروها به سیستم ضد حریق مجهزند؟

گاهی اوقات بعد از تصادف، بنزین و یا گازوئیل از باک خودرو نشت می‌کند و با سیستم برق‌رسانی خودرو تماس پیدا می‌کند که این اتفاق باعث آتش‌گرفتن خودرو و تهدید جان سرنشینان آن می‌شود. به همین دلیل خودروهایی که بیشتر در معرض آتش‌سوزی هستند، به یک سیستم ضدحریق مجهزند که با استفاده از سنسورها، زمانی که احتمال آتش‌سوزی را در ماشین وجود دارد، به سیستم مرکزی پودرهای خنثی‌کننده احتراق دستور می‌دهند که پودر را آزاد کنند و آتش را خفه کنند.

نوع دیگری از سیستم احتراق نیز وجود دارد که اگر خودرو واژگون شود، سنسورهای ژیروسکوپ فعال می‌شوند، احتمال احتراق را کاهش می‌دهند و یا اگر دمای باک خودرو به‌شدت افزایش یابد، شیر خروجی باک به موتور را می‌بندد. در ادامه به بررسی خودروهایی که به سیستم ضدحریق مجهزند پرداخته‌ایم.

ماشین‌های فرمول 1 باید به سیستم ضدحریق مجهز باشند

ماشین‌های فرمول 1 باید به سیستم ضدحریق مجهز باشند

خودروهای فرمول 1 را می‌توانیم از پیشرفته‌ترین ماشین‌های موجود بدانیم که با سرعت 180 مایل در ساعت حرکت می‌کنند. طبق مقررات فدراسیون بین‌المللی اتومبیل، تمام اتومبیل‌های فرمول 1 باید مجهز به سیستم اطفای حریق خودکار باشند که به محض آتش‌سوزی، مواد خنثی‌کننده آتش، داخل کابین و بخش موتور پخش می‌شوند و 95 درصد از این ماده باید بین 10 تا 30 ثانیه تخلیه شود. این سیستم علاوه‌برآن که به‌صورت خودکار عمل می‌کند، یک سوئیچ در کابین راننده و یک سوئیچ در بیرون خودرو برای دسترسی راحت مارشال نیز وجود دارد که در مواقع ضروری بتوانند از آن استفاده کنند.

وسایل حمل‌ونقل جاده‌ای بدون سیستم ضدحریق مجوز عبور ندارند

در برخی از کشوهای اروپایی خودروهای حمل‌ونقل جاده‌ای مثل اتوبوس‌ها که تعداد زیادی مسافر را حمل می‌کنند باید به سیستم اطفای حریق مجهز باشند تا در تصادفات جاده‌ای احتمال آتش‌سوزی و به‌خطرافتادن جان مسافران را کاهش دهند. طبیعی است خودروهایی که مجهز به سیستم ضدحریق هستند از نظر قیمت گذاری خودرو با خودروهایی که فاقد سیستم ضد حریق هستند متفاوت باشند.

سیستم اطفا حریق در ماشین‌های سنگین

دومین دسته از خودروهایی که احتمال آتش‌سوزی در آنها زیاد است، خودروهای سنگین مثل کامیون‌ها و تراکتورها هستند و چون معمولاً در خارج از شهر فعالیت می‌کنند اگر دچار سانحه شوند، تا زمانی که ماشین‌های آتش‌نشانی به محل حادثه برسند، تمام سرمایه شما از بین خواهد رفت؛ به همین دلیل در برخی کشورها، خودروهای سنگین نیز باید به سیستم اطفا حریق مجهز شوند و یا حتماً کپسول آتش‌نشانی همراه خود داشته باشند.

خودروهای حمل سوخت باید به سیستم اطفا حریق مجهز شوند

ضرورت تجهیز خودروهای حمل سوخت به سیستم اطفا حریق

خودروهای حمل سوخت از اهمیت بالایی برخوردارند هم به دلیل سرمایه نفتی که حمل می‌کنند و هم به دلیل اینکه اگر دچار سانحه شوند، می‌توانند ضرر زیادی را به بار آورند. به همین دلیل این خودروها باید یک سری نکات ایمنی مثل مجهز بودن به سیستم ضدحریق و اطفا حریق، سیستم ترمز الكترونیكی، سیستم ضد واژگون شدن، بازبینی مرتب لاستیک‌های خودروی و به‌کارگیری راننده‌های باتجربه را رعایت کنند تا کمتر خسارت ببینند.

اگر ماشین آتش گرفت، چه کنیم؟

اگر ماشین آتش گرفت، چه کنیم؟

امیدواریم که هیچ‌وقت و برای هیچ خودرویی این اتفاق نیفتد؛ ولی اگر خودروی شما دچار حریق شد، بهتر است خونسردی خودتان را حفظ کنید، سریعا خود را در گوشه‌ای پارک کنید تا دیگر خودروها به خطر نیفتند، خودرو را خاموش کنید، سریعا خود را ترک کنید، اگر آتش‌سوزی فقط در یک محل اتفاق می‌افتد به کمک کپسول آتش‌نشانی که در خودرو دارید اقدام به خاموش‌کردن خودرو کنید و با آتش‌نشانی تماس بگرید؛ اما اگر آتش‌سوزی خودرو شدت گرفت، حدوداً 50 متر از خودرو فاصله بگیرید و منتظر نیروهای آتش‌نشانی باشید تا به شما کمک کنند. در این مقاله از خودرو بانک به بررسی خودروهایی که مجهز به سیستم اطفا حریق هستند پرداختیم. شما تجربه آتش‌سوزی خودرو را داشته‌اید؟ چطور آتش را خاموش کردید؟ کدام ماشین‌های دیگری به سیستم ضدحریق مجهزند که در این مقاله به آن‌ها اشاره نشده است؟

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/2/20
ایران خودرو اعلام کرد در مرحله دوم عرضه هایما هست ولی مثل اینکه خبری از هایما نیست.چرا به وعده ها تون عمل نمیکنید.