موضوعات داغ

اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل، اولین خودروی برقی ساخت داخل با استاندارد 85 گانه

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل، اولین خودروی برقی ساخت داخل با استاندارد 85 گانه معرفی شد. این خودروی برقی با نام E Atros دارای باتری 350 کیلووات-ساعت و موتور الکتریکی 350 کیلووات قدرت و 3500 نیوتن-متر گشتاور است.

پلتفرم این محصول بر اساس پلتفرم اتوبوس آتروس کاملاً بازطراحی و توسعه یافته و تولید شده است. این خودرو به راحتی می‌تواند شیب‌های 20 درصد و بیشتر را پیمایش کند و حداکثر سرعت آن 130 کیلومتر است که به 90 کیلومتر محدود شده است.

ظرفیت مسافر اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل 35 نفر نشسته و 35 نفر ایستاده است و مجوز آن بر اساس استانداردهای تعریف شده اخذ شده است. این محصول با استانداردهای ایران خودرو دیزل و مطابق با استانداردهای بین‌المللی در سه سطح و بیش از 10 هزار کیلومتر تست شده است. بر اساس این تست‌ها، E Atros حداقل 250 کیلومتر با کولر روشن در شهر را پیمایش می‌کند.

اتوبوس برقی ایران‌خودرو دیزل

این محصول از بهترین قوای محرکه موجود استفاده کرده و دارای 8 سال گارانتی باتری و 5 سال گارانتی موتور است. در این اتوبوس برقی از دو کولر به صورت همزمان استفاده شده است که علاوه بر خنک کردن کابین مسافر، وظیفه خنک کردن باتری‌های مورد استفاده در خودرو را بر عهده دارند. با این اقدام، ریسک گرم شدن باتری به دلیل خرابی کولر کاهش می‌یابد و در صورت خرابی هر کدام از کولرها، کولر دیگر به عنوان پشتیبان عمل می‌کند و باتری‌های خودرو را خنک می‌کند.

در این محصول جدید، موتور دیزل و گیربکس حذف شده و موتور برقی جایگزین شده است. بنابراین، قسمت عقب شاسی خودرو نسبت به اتوبوس آتروس دیزل متفاوت است و بر اساس توان و دانش داخلی بازطراحی و تولید شده است.

اتوبوس برقی E Atros از ۱۰ بسته باتری استفاده می‌کند که شش بسته آن در سقف و چهار بسته دیگر در قسمت عقب خودرو قرار دارند. به همین دلیل، سقف خودرو تقویت شده است تا وزن باتری‌های استفاده شده را تحمل کند. این اتوبوس با استفاده از استانداردهای ۸۵ گانه گروه M3 کلاس یک (اتوبوس هایی که می توانند مسافر ایستاده داشته باشند) ساخته شده است و تمامی استانداردهای ۸۵ گانه ای که شامل این خودرو می شود، پاس شده است.

ظرفیت مسافر اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل 35 نفر نشسته و 35 نفر ایستاده است

علاوه بر این، این اتوبوس موفق به عبور آزمون R100 شده است و در ارتباط با موضوع نشتی الکتریکی و برق گرفتگی، به مراتب به عدد بالاتری از استاندارد تعیین شده دست یافته است. این محصول همچنین موفق به عبور آزمون پایداری ۲۸ درجه شده است که از سایر آزمون های قابل توجه در این محصول به شمار می‌رود.

ترمز، سرعت، محدود کننده سرعت و سایر آزمون های مربوط به این گروه خودرویی نیز توسط این اتوبوس برقی انجام شده و تایید نوع آن توسط سازمان استاندارد صادر شده است. در این محصول، برای نخستین بار تمامی چراغ های به کار رفته، ال ای دی با طراحی داخلی بوده و سیستم اتوماتیک اعلام و اطفای حریق نیز به کار رفته است.

با توجه به همکاری با شرکت ایرانسل، این اتوبوس برقی با فناوری خودروی متصل مجهز شده است و در زمان تولید انبوه، تمامی محصولات مجهز به این سیستم خواهند بود. همچنین، در همکاری با شرکت مپنا، دو مدل شارژر برای این اتوبوس برقی در نظر گرفته شده است، به طوری که شارژر ۱۲۰ کیلووات این خودرو قابلیت شارژ کامل سه ساعته و شارژر ۲۴۰ کیلووات قابلیت شارژ یک و نیم ساعته را دارد. در زمان تولید انبوه، به ازای هر دو اتوبوس، یک شارژر با دو گان شارژر عرضه خواهد شد.

اتوبوس برقی ایران خودرو دیزل

نظرات کاربران

2 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/3/1
کاش به جای صد در صد برقی بودن هیبریدی بود، چون برق از طریق انرژی فسیلی تامین میشود و خودروی تمام برقی فاجعه است
1402/9/23
سلام
میشه بفرمایید در حالت هیبریدی، غیر از برق، انرژی دیگش از کجا تامین میشه؟
برق از خورشید یا نیروی اتمی هم میتونن برق تولید کنن.