موضوعات داغ

VBOX چیست و چرا خودروبانک از این دستگاه استفاده می کند؟

عکس مطلب اول

امروزه قطعا خیلی از راحتی‌های کار را می‌توان مدیون تکنولوژی بود، هرچند این تکنولوژی خطرات خاص خود را هم به همراه داشته است، ولی قطعاً قطعات و تجهیزات کوچک محاسباتی هیچگونه خطری برای انسان‌ها ایجاد نمی‌کنند. به فرض مثال دستگاه‌های سرعت سنج VBOX با پشتیبانی از تجهیزات پیشرفته امروزی که در چند تست اخیر در خودروبانک برای تست شتاب گیری مورد استفاده قرار گرفت و باعث می‌شود خطاهای انسانی نزدیک به صفر شود. دستگاهی که شاید خیلی علامت سوال در مورد کارکردش در ذهن مخاطبان ایجاد کند، به همین دلیل قصد داریم در این مقاله مختصر صحبتی در رابطه با نحوه عملکرد و تکنولوژی آن داشته باشیم.

پیش از روی کار آمدن تجهیزات و تشکیلات پیشرفته، زمانی بود که برای بدست آوردن ارقام عملکرد یک خودرو حتی در مسابقات حرفه‌ای از تجهیزاتی ابتدایی همچون کورنومترها استفاده می‌کردند که خطاهای انسانی چاشنی کارشان بود.

پس از کورنومترها چرخ‌های اندازه‌گیر پنجم پدیدار آمدند. چرخ پنجم؟! بله، علاوه بر چهار چرخ اصلی خودرو، یک چرخ اضافه مجهز به سنسورهای حرکتی به سپر یا بدنه خودرو متصل می‌کردند که با گردش چرخ مذکور، میزان مسافت طی شده در یک مدت زمان خاص اندازه گیری می‌شد، ولی این یک مورد هم در سرعت‌های بالا دچار مشکل و بعضا به هنگام پیچیدن خودرو دچار شکستگی می‌شد.

پس از کورنومتر و چرخ‌های اندازه‌گیر، سنسورهای نوری معرفی شدند. همانطورکه از اسمش پیداست، این نوع سنسورها یک نور به سطح زمین می‌تاباندند و بازتاب آن را دریافت می‌کردند. این نوع سنسورها را می‌توان محرک تکنولوژی‌های جدید در اندازه گیری دانست، ولی مشکل سنسورهای نوری این بود که سطح جاده نباید زیاد روشن، زیاد تاریک، خیلی مرطوب و یا خراب و دارای چاله باشد.

آخرین سیستم‌های ساخته شده برای ثبت شتاب و سرعت هم دستگاه VBOX نام دارد که برای اندازه گیری دقیق‌تر، از ماهواره‌های GPS استفاده می‌کند. اطلاعات دریافت شده هم به صورت دیتا بر روی کارت حافظه ذخیره می‌شود که پس از اتمام کار قابل دانلود هستند.

مدل‌های جدید دستگاه VBOX با یک لقب "اسپرت" هم در حال حاضر پیشرفته‌ترین دستگاه اندازه‌گیری برای ثبت شتاب و سرعت خودروست که خودروبانک نیز از آن استفاده می کند و مبتی بر گوشی های هوشمند کار می‌کنند. این دستگاه در عین حال که بر روی خودرو و روی سطح زمین کاربرد دارد، اطلاعات و موقعیت خود را توسط آنتن داخلی از طریق ماهواره‌های GPS دریافت می‌کند و میزان جابجایی را در واحد زمان به صورت دیتاهای قابل فهم دیجیتالی نمایش می‌دهد. در این نسخه از دستگاه VBOX دیگر نیازی به دانلود دیتا از کارت حافظه نیست و مستقیم می‌توان اطلاعات ثبت شده را بر روی گوشی تلفن همراه مشاهده کرد.

حال خودروبانک برای هر چه دقیق تر شدن اطلاعات بدست آمده از این دستگاه پیشرفته استفاده می کند و جالب است بدانید که این دستگاه توسط مجله معروف Autocar مورد تایید قرار گرفته و همین موضوع صحه بر این دستگاه دقیق می گذارد. به وسیله این دستگاه که سرعت و شتاب های اولیه و ثانویه را بسیار دقیق تر از کیلومتر شمار هر خودرویی نشان می دهد، می تواند عدد بسیار دقیقی برای شتاب هایی همچون صفر تا صد، 50 تا 70 و یا تایم گیری هایی همچون 400 متر دریافت کرد. تمامی این دستگاه ها و اعداد و ارقام در راستای هر چه دقیق تر شدن خودروبانک در تست های خود است و سعی داریم تا اعدادی قابل استناد و صحیح را اعلام کنیم.

چرا عدد VBOX با عدد ثبت شده توسط کیلومتر شمار متفاوت است؟

یک سوال متداول بعد از استفاده خودروبانک از دستگاه VBOX، این بوده که چرا در تست هایی عددی که توسط این دستگاه اعلام می شود با عددی که توسط کیلومترشمار ثبت می شود متفاوت است. دلیل این موضوع بسیار ساده است و معمولا کیلومترشمارهای خودروها خطاهایی در نشان دادن سرعت دقیق دارند و معمولاً سرعت واقعی شما کمی کمتر از عددی است که توسط کیلومتر شمار نشان داده می شود یا به عبارتی دیگر عدد نشان داده شده در پشت کیلومترشمار بیشتر از عدد واقعی است. پس این طبیعی است که تایم و زمانی که توسط دستگاه VBOX برای شتاب اعلام می شود کمی بیشتر از زمانی باشد که توسط کیلومترشمار است و این اختلاف طبیعی است.

نظرات کاربران

5 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1395/4/22
در خوب بودن تجهیزات شکی نیست ، و اینکه شما آن را در اختیار دارید هم امیدوار کننده است !
پیشنهاد میکنم یک جدول یکسان و یک شکل برای تمام خودروهایی که بدست شما می رسند ایجاد کنید و کل اطلاعات مفید را در آن قرار دهید تا قابل مقایسه باشد و به یک رفرنس تبدیل شود. حتی خودروهایی که قبلا تست شده اند ، مجددا با این دستگاه دقیقا بررسی مجدد شوند.
سپاس
1395/4/23
درود بر شما و همه همکاراتون
من به جرات میتونم بگم بهترین بررسی خودرو در ایران رو سایت شما ارائه میده فقط و فقط خیلی دیر ب دیره
و در قسمت خودرو های بازار به روز رسانی خیلی ضعیفه.
با تشکر
امیدوارم روز به روز موفق تر باشید
1395/4/23
سایت خوب و عالی دارین فقط از لحاظ بروز رسانی کمه ضعیفه راستی اگر ممنکنه از اموزشگاه های حرفه ای و رانندگان بزرگ ایران و نحوه یاد گیری رانندگی حرفه ای در ایران هم مطلب بزارید
1395/4/23
سلام - اول تشکر میکنم از سایت خوب و زحماتی که واسه این سایت میکشید.
یه چند تا پیشنهاد و انتقاد رو میخوستم مطرح کنم :
-اول اینکه فیلم های بررسی تون یه کم دیربه دیر منتشر میشه
-قسمت « خودرو های بازار » متاسفانه خیلی آپدیت میشه بعضی ماشین ها هست که حتی خودتون بررس کردید ولی تو اون قسمت نیست
- اگه بشه هر چند وقت یکبار یه گزارش از قیمت های روز خودرو توی بازار رو روی سایت قرار بدید
من به عنوان یکی از بازدید کنندگان هر روز سایتتون براتون آروزی موفقیت دارم.
1395/8/19
عرض سلام و خسته نباشید. با توجه به اینکه خطای gps هم تقریبا زیاد هست و دقت بالایی نداره،استفاده از دیاگ های وایفای و بلوتوث که مانند همین دستگاه شما اطلاعات رو به گوشی ارسال می کنن و قابلیت اندازه گیری شتاب و موارد دیگر رو دارن چطور هست به نظر شما؟ ایا بهتر نیست