موضوعات داغ

آمار واردات خودرو در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲، کدام خودروها وارد شده است؟ + برند و تعداد

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

آمارهای گمرک جمهوری اسلامی ایران حاکی از ورود تعداد محدودی از خودروهای وارداتی در سه ماهه اول سال ۱۴۰۲ است اما همچنان با واردات واقعی خودرو هزارها فرسنگ فاصله دارد.طبق این آمار، در این بازه زمانی ۲۴۱ دستگاه خودرو به ارزش ۵ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار وارد کشور شده است.

آمار واردات و برندهای خودروهای وارداتی

با بررسی آمارها، مشخص شد که خودروهای وارداتی از نوع‌های مختلفی تشکیل شده‌اند. بین این خودروها، آمبولانس‌ها و خودروهای سواری مربوط به برندهای زوتی (ZOTYE)، چانگان و بنز (آمبولانس) از جمله برندهای هستند که در میان خودروهای وارداتی به تعداد قابل توجه مشاهده می‌شوند.

خودروهای وارداتی معطل در جریان تشریفات ترخیص

گمرک ایران نیز اعلام کرده است که تعدادی از خودروها در جریان تشریفات ترخیص قرار دارند و هنوز مجوزهای ترخیص نشده، کدهای رهگیری بانکی صادر نشده و یا حقوق ورودی پرداخت نشده است. بر اساس آخرین اطلاعات استخراج شده از سامانه آمار تجارت خارجی سازمان، از اول بهمن ماه ۱۴۰۱ تا ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۲، تعداد ۷۶۸ دستگاه خودرو به ارزش ۱۲ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار هنوز در مراحل تشریفات ترخیص قرار دارند و به دلایلی همچون عدم دریافت مجوزهای ترخیص، عدم صدور کد رهگیری بانکی و یا عدم پرداخت حقوق ورودی، فرآیند ترخیص آنها به پایان نرسیده است.

خودروهای وارداتی در کدام گمرکات هستند؟

با بررسی دقیق‌تر، مشخص شد که خودروهای سواری در جریان تشریفات ترخیص در سه گمرک شهید باهنر بندرعباس، غرب تهران و تهران واقع شده‌اند. بر اساس آمارها، ۴۸ درصد از خودروها در گمرک شهید باهنر بندرعباس، ۳۰ درصد در گمرک غرب تهران و ۷ درصد در گمرک تهران در مراحل ترخیص قرار دارند. این گمرکات به ترتیب، بیشترین سهم از ارزش دلاری خودروها را در بر دارند.

زمان عرضه خودروهای وارداتی در بازار

سال پیش، سخنگوی وزارت صمت اعلام کرده بود که در شهریورماه ۱۴۰۱، خودروهای وارداتی را در کف خیابان خواهیم دید! به نظر می‌رسد که تحقق این اظهارات هنوز به تعویق افتاده است.

در نهایت، با توجه به آمارها و اطلاعات فوق، واردات خودرو در ایران به صورت لاکپشت وار در حال پیشروی است و مشخص است که همین تعداد محدود خودروهای وارداتی در جریان تشریفات ترخیص هستند و مشخص نیست چه زمانی به دست خریداران و متقاضیان خواهد رسید

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد