موضوعات داغ

نگاهی به خطوط تولید ایران خودرو، فرایند مونتاژ در بزرگترین خودروساز کشور + فیلم و عکس

عکس مطلب اول

خطوط تولید ایران خودرو به عنوان بزرگترین خودروساز کشور، میزبان محصولات مختلف و پرطرفداری از جمله پژو 207 هستند. در گذشته نه چندان دور خطوط تولید و مونتاز این مجموعه میزبان خودروهای به روزی مانند پژو 2008 و پژو 508 بوده است اما متاسفانه تیغ تیز تحریم‌ها اجازه نداد که این موضوع ادامه پیدا کند و شرکت همکار فرانسوی از ایران خارج شد و بسیاری از پزوژه‌های مونتاژی و خطوط تولید متوقف شد.

فیلم خط مونتاژ ایران خودرو

در ادامه فعالیت‌ها و با تمام مشکلات و تحریم‌های موجود، اما همچنان گروه صنعتی ایران خودرو تلاش کرده است استفاده بهینه را از خطوط تولید و مونتاژ موجود ببرد و حتی در مواردی مانند محصول تارا، خطوط مونتاژی محصولات پژو را با محصول بومی شده پر کند.

برای آشنایی بیشتر با خطوط تولید گروه صنعتی ایران خودرو، در گروه خودروبانک به سراغ یکی از این خطوط مونتاژی این شرکت رفتیم و به بررسی روندکاری در خط 4 مونتاژ ایران خودرو پرداخته‌ایم.

در خط 4 مونتاژی ایران خودرو در حال حاضر محصولات خانواده پژو از جمله پژو 207 اس دی، پژو 207، پژو 206 و همچنین محصول رانا حضور دارند و ایران خودرو برای بهبود کیفیت محصولات این خطوط تولیدی سیستم‌های جدید و به روزی را اضافه کرده است تا محصولات تولیدی این خطوط مونتاژ با کیفیت بهتری به دست مصرف‌کننده برسد. بنا بر اعلام گروه صنعتی ایران خودرو، محصول هاچ‌بک جدید این شرکت که فعلا با کد TF21 شناخته می‌شود نیز محصول همین خط مونتاژی خواهد بود.

نصب شیشه به صورت کاملا رباتیک

تکنولوژی‌های خطوط تولید ایران خودرو

یکی از سیستم‌های جدیدی که به خطوط تولید ایران خودرو اضافه شده است "کیتینگ" نام دارد و دیگر از شلوغی اطراف خط مونتاژی و جعبه‌های قطعات خبری نیست و قطعات به یک انبار میانی انتقال پیدا کرده و قطعات خارج از خط انتخاب شده و با سبدهای مختلف به کنار خطوط برده شده و توسط اپراتور مونتاژ نصب خواهند شد. این سیستم از شلوغی بیش از حد در کنار خطوط جلوگیری کرده و تا حد زیادی اشتباهات مونتاژی را کاهش می‌دهد.

نصب باک بنزین

در خط مونتاژ ایران خودرو سیستم منیپولیتور برای انتقال داشبوردهای مونتاژ شده به کنار خط بکار گرفته شده و داشبوردها پس از مونتاژ و تکمیل به صورت اتوماتیک و با نظم کامل برای نصب بر روی خودروهای درحال مونتاژ، توسط این منیپولیتور به کنار خطوط منتقل می‌شوند. این سیستم نیز به نظم بهتر در روند مونتاژ کمک می‌کند و از شلوغی و بی نظمی در خط تولید جلوگیری میکند.

نصب شیشه‌های خودرو در خطوط مونتاژی ایران خودرو به طور کاملا رباتیک انجام می‌شود. بسیاری از بخش‌های این خطوط به صورت کاملا رباتیک و اتوماتیک کار می‌کند و دقت مونتاژ را بالا می‌برد.

انتقال اتوماتیک قطعات به محل مونتاژ

نظرات کاربران

1 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/4/24
فقط مونتاژ؟
خط تولید نداره؟