موضوعات داغ

نگاهی به تغییرات طراحی هیوندای سانتافه در طول سال‌ها، از 2001 تا 2024

عکس نویسنده
مرتضی قانع
نویسنده
عکس مطلب اول

طی روزهای اخیر، شاهد رونمایی از نسل پنجم هیوندای سانتافه بودیم. سانتافه خودرویی محبوب در بازار ایران به شمار می‌آید که با وجود محدودیت‌های واردات، همچنان مشتریان به خرید آن علاقه دارند. با این حال سانتافه در ایالات متحده آمریکا نیز طرفداران زیادی دارد، چرا که نام این خودرو از شهری در ایالت نیومکزیکو گرفته شده است. اگر از طرفداران سریال‌های برکینگ بد و بتر کال سال باشید، حتما نام شهر سانتافه را به همراه شهر توسان شنیده‌اید. هر دو این شهرها الهام‌بخش نامگذاری هیوندای بوده‌اند.

هیوندای سانتافه نخستین کراس‌اوور این برند کره‌ای در ایالات متحده آمریکا به حساب می‌آید. برای اینکه بدانیم طراحی هیوندای سانتافه در طول بیست سال چه تغییری کرده است، نگاهی به نسل‌های مختلف این خودرو خواهیم داشت. مقایسه هیوندای سانتافه با خودروهای داخلی که سال‌ها است با یک چهره به تولید می‌رسند، برای مخاطبان جذاب خواهد بود.

نسل اول (2001-2006)

نخستین نسل از هیوندای سانتافه در نمایشگاه خودرو ژنو 2000 به معرض نمایش عموم گذاشته شد. نسل اول این خودرو طراحی خشنی داشت تا ماجراجویانه به نظر برسد. همچنین قسمت‌های مختلف این خودرو توسط زه‌های پلاستیکی پوشیده شده بودند. هیوندای نسل اول سانتافه را به عنوان خودرویی با قابلیت آفرود معرفی کرد. این خودرو در آن زمان از اکثر خودروهای هم‌کلاس خودش، طول بیشتری داشت.

نسل اول

نسل اول

فضای داخلی نسل اول هیوندای سانتافه ساده اما جادار طراحی شده بود که پنج سرنشین بزرگسال را در خود جای می‌داد. نسل اول هیوندای سانتافه به سیستم تهویه مطبوع، پخش کننده سی دی، سانروف، آینه‌ها و شیشه‌های برقی مجهز بود که در آن زمان آپشن‌هایی ممتاز به حساب می‌آمدند. این خودرو در طول حیات خود دستخوش فیس‌لیفت شد و موتورهای قوی‌تری نیز دریافت کرد.

نسل دوم (2007-2012)

نسل دوم هیوندای سانتافه خودرویی آشنا برای ایرانیان است. واردات گسترده این خودرو باعث شد تا مصرف‌کننده ایرانی دید واضحی نسبت به مفهوم شاسی‌بلند کره‌ای داشته باشد. نسخه‌های این نسل همچنان در بازار خرید و فروش می‌شوند.

نسل دوم

نسل دوم

طراحی نسل دوم هیوندای سانتافه در مقایسه با نسل اول، محافظه کار شده بود. سانتافه در این زمان تنها کراس‌اوور هیوندای نبود، چرا که دو خودرو هیوندای توسان (کوچکتر) و هیوندای وراکروز (بزرگتر) به عنوان برادران جدید سانتافه معرفی شده بودند. در نسل دوم سانتافه امکانات جدیدی به کابین خودرو اضافه شد که از جمله آن‌ها می‌توان به سیستم ناوبری، تزئینات چوبی و سیستم صوتی استریو اشاره کرد.

نسل سوم (2013-2018)

شهرت و محبوبیت نسل سوم هیوندای سانتافه حتی از نسل دوم آن در ایران بیشتر است، چرا که واردات گسترده نسل سوم باعث شده است تا مشتریان شناخت مناسبی نسبت به برند سانتافه داشته باشند.

نسل سوم سانتافه به عنوان یک شاسی بلند اسپرت ترکیبی، در سال 2013 معرفی شد. این خودرو با آرایش 5 نفره و 7 نفره قابل خریداری بود. سبک طراحی نسل سوم سانتافه با نسل دوم آن مشابه است اما پیچیدگی‌های طراحی اضافه شده به ظاهر آن، موجب شده‌اند تا این خودرو جدید به نظر برسد.

نسل سوم

نسل سوم

چراغ های جلو لبه های تیزتری پیدا کردند و چراغ های مه شکن بزرگتر در گوشه پایینی قرار گرفتند. یک خط منحنی نیز از گلگیر جلو به عقب امتداد یافته بود.

فضای داخلی نسل سوم سانتافه نیز دستخوش تغییراتی شد. تزئینات داخلی این خودرو از طرح چوب به طرح فلز تغییر یافتند. همچنین خطوط تند و تیز بسیاری به کابین این خودرو اضافه شد. طراحی داخلی هیوندای سانتافه نسل سوم برای مدت‌ها مورد توجه خودروسازان چینی قرار داشت.

نسل چهارم (2019-2023)

نسل چهارم هیوندای سانتافه در بازار ایران حضور نیافت و تنها تعدادی محدود به صورت گذرموقت از آن توانستند به درون کشور راه یابند. این نسل در واقع نسخه فیس‌لیفت نسل سوم به حساب می‌آید. تغییرات ظاهری آن به مواردی همچون چراغ های جلوی باریک و جلوپنجره شش ضلعی توری شکل محدود شدند. حجم‌های فانتزی در بخش جانبی خودرو نیز نسبت به قبل افزایش یافتند.

نسل چهارم

نسل چهارم

در نسل چهارم سانتافه، یک نمایشگر بزرگ به کابین خودرو اضافه شد اما همچنان کنترلرهای فیزیکی سرجای خودشان قرار داشتند. هیوندای سعی کرد تا برای خلق کابین نسل چهارم سانتافه، هر آن‌چه مشتریان در برندهای دیگر پیدا می‌کردند را به فضای داخلی این خودرو اضافه کند.

نسل پنجم (2024-آینده)

نسل پنجم سانتافه روند طراحی متفاوتی را نسبت به نسخه‌های قبلی در پیش گرفت. جلوپنجره نسل پنجم سانتافه عمودی طراحی شده است و چراغ‌های H شکل آن نیز ارتباط سانتافه با برند هیوندای را نشان می‌دهند. نمای جانبی خودرو نیز ساده طراحی شده است و گلگیرهای D‌ شکل تنها بخش مهم ظاهر جانبی هستند. این خودرو برخلاف نسل‌های پیشین خود، ظاهری منتظم دارد و یادآور لندروورهای کلاسیک است.

نسل پنجم

نسل پنجم

کابین نسل پنجم هیوندای سانتافه روند طراحی متفاوتی را نسبت به نسل‌های قبل در پیش گرفته است. این کابین براساس اصول طراحی مینیمالیستی ساخته شده است و نمایشگرهای عریض به هم پیوسته، در قسمت بزرگی از آن مشاهده می‌شوند. کنترلرهای تهویه مطبوع نیز به صورت یک پنل لمسی طراحی شده‌اند و تا حد امکان دکمه‌های فیزیکی از کابین سانتافه نسل پنجم حذف شده است. البته معرفی کامل این خودرو در ماه آگوست (ماه بعدی میلادی) انجام خواهد شد.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد