موضوعات داغ

ماشین شوتی چیست؟ چطور آن را شناسایی کنیم؟

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

آیا تاکنون اسم شوتی به گوشتان خورده است؟ این ماشین‌ها وظیفه جابه‌جایی قاچاق وسایل و انسان‌ها را به عهده دارند. برای کشف دقیق دنیای شوتی و شناسایی آن برای 5 دقیقه در کنار ما باشید.

ماشین شوتی چیست؟ چطور آن را شناسایی کنیم؟

رانندگی پرخطر ویژگی شناخته شده ماشین‌های شوتی برای قاچاق بار و انسان است. این وسایل نقلیه دارای ویژگی‌های ظاهری خاصی جز فنر بالا برای تمایز نسبت به ماشین‌های دیگر نیستند. یک فرایند کارشناسی خودرو

ساده اما حرفه‌ای برای نمایان کردن این ماشین‌ها با استهلاک بالا کافی است. سؤالات متفاوتی دررابطه‌با ماشین‌های شوتی وجود دارد. ماشین شوتی چیست؟ چطور آن را شناسایی کنیم؟ معایب حضور این وسایل در جاده‌ها چیست؟ جریمه اتومبیل شوتی چقدر است؟ ویژگی‌های این وسایل باربری قاچاق را می‌شناسید؟ ما در این محتوا خودرو بانک همه چیز دررابطه‌با ماشین شوتی را زیر ذره‌بین قرار می‌دهیم. پس برای کشف همه چیز درباره این ماشین جاده‌ای، ما را دنبال کنید.

ماشین شوتی چیست؟ کشف دنیای این اتومبیل قاچاق

جاده‌های کشور علی‌الخصوص نواحی جنوبی، پر از اتومبیل‌های پرسرعت و بی‌محابایی است که بدون ترس از نیروی انتظامی کار قاچاق وسایل را انجام می‌دهند. وظیفه‌ اصلی وسایل نقلیه شوتی جابه‌جایی کالا و انسان به‌صورت قاچاق است. این ماشین‌ها کالاهای قاچاق را به مناطق مختلف شمالی، جنوبی، مرکزی، شرقی و غربی کشور جابه‌جا می‌کنند.

تعداد بازارهای خوراکی، پوشاک، لوازم برقی و آرایشی در جنوب ایران باتوجه‌به مرز مشترک با کشورهای عربی و واردات کالا در آن‌ها بسیار زیاد است؛ به همین خاطر ماشین‌های شوتی بیشتر از خط جنوبی کشور و استان‌های بوشهر، بندرعباس، خوزستان و سیستان و بلوچستان روانه شهرهای دیگر می‌شوند. این ماشین‌ها کالاهای قاچاق را به‌صورت شبانه به اقصا نقاط کشور جابه‌جا می‌کنند.

ویژگی‌های اتومبیل شوتی برای حمل انسان و بار به‌صورت قاچاق

چگونه ماشین شوتی را شناسایی کنیم؟ تفاوت اصلی خودرو شوتی و معمولی

خودروهای سواری برای جابه‌جایی وسایل با وزن و حجم خیلی بالا طراحی نشده است. به همین خاطر رانندگان شوتی مجبور به تقویت فنر خود هستند؛ موضوعی بی‌اثر در قیمت گذاری خودرو اما مهم برای تشخیص و شناسایی شوتی‌ها. روش‌های شناسایی ماشین شوتی به‌صورت زیر است:

• رانندگی با سرعت بسیار بالا

• بالابودن کمک‌فنر و صندوق‌عقب

• پلاک مخدوشی

صاحبان ماشین‌های شوتی با ایجاد تغییرات در صندوق و داخل خودرو، این وسیله را برای قراردادن وسایل و بار آماده می‌کنند. رانندگان این ماشین‌ها بدون ترس از پیچ‌وخم جاده به‌صورت شبانه و با سرعت بسیار بالا برای انتقال وسایل در جاده حرکت می‌کنند.

شناسایی اتومبیل شوتی

یک نگاه کلی به معایب اتومبیل شوتی

ماشین‌های شوتی و حمل قاچاق مضرات بسیار زیادی را برای جامعه به بار می‌آورند. مردم جنوب کشور به دلیل مشکلات مالی متعدد و کمبود کار، به این شغل پناه می‌برند. البته درآمد بالا شوتی‌گری و وسوسه افراد برای جذب به این شغل برای دارندگان ماشین‌های داخلی بزرگ مثل سمند، پژو و پژو پارس قابل‌چشم‌پوشی نیست. البته این شغل برای وسایل بنزینی پرکاربردتر است و ماشین پژو پارس دوگانه سوز برای آن توصیه نمی‌شود. در کنار رانندگی پرخطر و کاهش امنیت عبور و مرور در جاده توسط این وسایل، آسیب‌های عمیق اقتصادی نیز برای جامعه به ارمغان می‌آورند. در ادامه معایب عبور و مرور ماشین شوتی در جاده را به‌صورت دقیق بررسی می‌کنیم.

1.مشکلات اقتصادی و اشتغال، آسیب شوتی برای جامعه که باید بدانید!

ماشین‌های شوتی وظیفه حمل کالاهای قاچاق را به عهده دارند. این وسایل با دورزدن گمرک و هزینه‌های آن، با قیمت پایینی در بازار عرضه می‌شود. همین مسئله 2 آسیب جدی به بار می‌آورد:

• آسیب به اشتغال

• آسیب به تولیدات داخلی

برخی از افراد منفعت‌طلب همین کالاهای قاچاق و ارزان‌تر را با قیمت بیشتر در اختیار مردم قرار می‌دهند. از طرفی این خودروها وظیفه جابه‌جایی افراد از کشورهای همسایه به ایران را به عهده دارند. باتوجه‌به شرایط نامطلوب اقتصادی کشور، ورود غیرقانونی این افراد برای مردم ایران مطلوب به نظر نمی‌رسد. تعداد افراد افغانی و پاکستانی بسیار زیادی جای نیروی کار داخلی را اشغال می‌کنند.

2.خطرات جانی ماشین‌های شوتی در جاده‌ها را فراموش نکنید!

در طول شبانه‌روز اتومبیل‌های شوتی در جاده‌های پرپیچ‌وخم و قدیمی جنوب کشور با سرعت بالاتر از 180 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کنند. ویراژهای خطرناک در سرعت بالا و وضعیت نامطلوب جاده‌ها، دست به دست هم می‌دهد تا آمار تصادفات را به شکل قابل‌توجهی افزایش دهد.

معایب حضور ماشین شوتی در جاده

جریمه اتومبیل شوتی چیست؟ معرفی 3 خلاف اصلی شوتی‌ها

شوتی‌ها بعد از ایجاد تغییرات در قسمت‌های مختلف خودرو و در سرعت بالا، کالاها و وسایل قاچاق را جابه‌جا می‌کنند. مأمورین راهنمایی‌ورانندگی در صورت مشاهده و شناسایی اتومبیل شوتی، آن‌ها را جریمه می‌کنند. 3 جریمه اصلی مربوط به این ماشین‌های باری عبارت است از:

• جریمه نقدی رانندگی با سرعت بالا و انتقال وسیله نقلیه به پارکینگ

• جرایم سنگین قاچاق کالا

• تغییرات ظاهری خلاف قانون و قرارگرفتن در لیست چه ماشین هایی نخریم

جریمه ماشین شوتی چیست؟

هریک از این جرایم مجازات مخصوص به خود از جریمه نقدی تا زندان را دارد. برخی از مأمورین راهنمایی‌ورانندگی از جرایم این رانندگان بی‌محابا خودداری می‌کنند؛ درحالی‌که هریک از این وسایل سواری آسیب‌های اقتصادی جانی و مالی بسیار زیادی به مردم وارد می‌کنند.

ویژگی‌های ماشین شوتی که بهتر است بشناسید!

شوتی‌ها بعد از حمل بار و وسایل مدنظر و به‌صورت شبانه راهی جاده‌ها می‌‌شوند. این ماشین‌ها به دلیل رانندگی با سرعت بالا خلوت شب را برای حرکت ترجیح می‌دهند. در واقع صاحبان شوتی‌ها بعد از بالابردن فنر اتومبیل و ایجاد تغییرات داخلی در آن، آماده حمل بار می‌شوند. وزن بالا وسایل فاصله زمین و کف خودرو را به شکل قابل‌ملاحظه‌ای کم می‌کند؛ به همین خاطر فنر آن را بالا می‌برند. بدنه این ماشین‌ها بعد از تخلیه بار به شکل واضح بالاتر قرار می‌گیرد.

ماشین شوتی چیست؟ چطور آن را شناسایی کنیم؟ ما در این محتوا به بررسی جزئیات شوتی پرداخته و همه چیز دررابطه‌با این ماشین باربری قاچاق را زیر ذره‌بین قرار دادیم. آیا با یک اتومبیل شوتی مواجه شده‌اید؟ معایب دیگر حضور شوتی‌ها در سطح کشور چیست؟ نظرات و پیشنهادهای خود را با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات کاربران

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد