موضوعات داغ

خداحافظی با نیسان ماکسیمای اسطوره‌ای، نیسان توقف تولید ماکسیما را اعلام کرد

عکس نویسنده
گروه خودرو
نویسنده
عکس مطلب اول

پایان یک دوره در سدان‌های ژاپنی در راه است. بر اساس اخبار رسمی تولید نیسان ماکسیما در اواسط سال 2023 به پایان می‌رسد. وقتی خط تولید این محصول محبوب خاموش شود، پایان یک دوره 42 ساله برای پرچمدار چهار در نیسان خواهد بود.

سخنگوی نیسان بیانیه زیر را در رابطه با مرگ ماکسیما ارائه کرد:

"در روز چهارشنبه، 3 آگوست، ما به کارمندان، تامین کنندگان و فروشندگان خود اعلام کردیم که تولید نسل فعلی ماکسیما در اواسط سال 2023 به پایان خواهد رسید به عنوان بخشی از طرح نیسان Ambition 2030، این شرکت خودروهای الکتریکی و فناوری های پیشرفته را در اولویت قرار داده است و تا سال 2030، 40 درصد از فروش خودروهای نیسان کاملاً الکتریکی خواهد بود و تعداد بیشتری نیز باید الکتریکی شوند. علاوه بر این، در اوایل سال جاری، نیسان دو مدل کاملاً جدید و تمام الکتریکی را در کارخانه مونتاژ Canton در می سی سی پی معرفی کرد.لطفاً منتظر اخبار آینده نیسان ماکسیما باشید، زیرا ما سفرها را از طریق وسایل نقلیه هیجان انگیز و نوآوری های فنی تقویت می کنیم."

فضای داخلی نیسان ماکسیما 2021

ماکسیما در سال 1980 برای مدل سال 1981 و در ابتدا با نام تجاری داتسون عرضه شد. با ارائه پیشرانه شش سیلندر با دیفرانسیل عقب، به عنوان یک پرچمدار فول سایز در ابتدا به عنوان یک سدان یا یک استیشن واگن عرضه می‌شد. تغییر به دیفرانسیل جلو با مدل نسل دوم - که اکنون برند نیسان را بر یدک می‌کشد - انجام شد و تا پایان عمر به همین شکل باقی خواهد ماند. ماکسیما که همیشه یک سدان اسپرت در نظر گرفته می‌شود، مسلماً در دهه‌های 1990 و اوایل دهه 2000 با مدل‌های نسل چهارم و پنجم به اوج علاقه‌مندی خود رسید و ظاهری ساده با قدرت V6 و گیربکس دستی ارائه می‌کرد.

نسل کنونی ماکسیما در سال 2015 معرفی شد و 300 اسب بخار قدرت را تنها با یک گیربکس متغیر پیوسته (CVT) ارائه می کرد. علیرغم عملکرد چشمگیر خط مستقیم، فروش ماکسیما به طور پیوسته کاهش یافته است زیرا خریداران به سمت شاسی بلندها و کراس اوورها رفته اند. این تقریباً برای هر سدان بزرگ صدق می کند، اما فروش ماکسیما در ماه های اخیر به طور قابل توجهی آسیب دیده است. تنها 3753 دستگاه در نیمه اول سال 2022 فروخته شده است که نسبت به سال قبل بیش از 62 درصد کاهش داشته است.

نیسان ماکسیما در ایران

نیسان ماکسیما در ایران

نیسان ماکسیما، یک خودروی کلاس متوسط به شمار می‌رفت که از سال ۱۳۸۰ تا سال ۱۳۹۱ توسط پارس خودرو در ایران تولید می‌شد. در آن زمان، ماکسیما به عنوان یکی از بهترین، لوکس‌ترین و پرقدرت‌ترین خودروهای موجود در ایران شناخته می‌شد و هم‌اکنون نیز، همچنان محبوبیت خود را در بین طرفداران خود در ایران حفظ کرده است. این خودرو در دو نسخه دنده ای و اتوماتیک به بازار عرضه شد و تفاوت‌های زیادی از لحاظ سطح تجهیزات و امکانات به همراه نداشت.

ماکسیما عرضه شده در ایران، که توسط پارس خودرو از سال ۱۳۸۰ تا ۱۳۹۱ مونتاژ می‌شد، از مدل‌های مونتاژ نشده در سایر کشورها با آپشن‌های کمی برخوردار بود. به دلیل محدودیت‌های پارس خودرو، امکاناتی مانند سانروف و گرمکن صندلی در لیست تجهیزات نیسان ماکسیما حذف شده بود و همچنین مصرف سوخت بالایی داشت. با این حال، با وجود همه این موارد، همچنان طرفداران خاص خود را داشت و دارد.

نیسان ماکسیما عرضه شده در ایران، مجهز به موتور شش سیلندر سه لیتری بود و دارای قدرت ۲۲۷ اسب بخار بود. شتاب این خودرو از صفر تا صد در نسخه اتوماتیک ۹٫۷ ثانیه و در نسخه دستی ۸٫۶ ثانیه بود.

ماکسیما نسخه 40 سالگی

همیشه این امکان وجود دارد که نام ماکسیما برای یک خودروی برقی آینده بازگردد. بیانیه نیسان مطمئناً در را برای چنین راه اندازی مجدد باز می گذارد، اما در حال حاضر، ما با یک سدان تحسین شده و ماندگار خداحافظی می کنیم.

نظرات کاربران

4 نظر

دیدگاه های شما پس از تایید توسط خودروبانک نمایش داده خواهند شد

1402/5/13
سلام به نظر من برند نیسان عالی هستش نیسان یعنی قدرت و ابهت حتی از تویوتا هم بهتر هستش تویوتا فقط اسم درآورده و محصولاتش به محکمی نیسان یست ولی استهلاک تویوتا کمتر هستش و نرمتر ولی آز نظر ایمنی نیسان حرف اول رو میزنه من خودم از طرفداران نیسان هستم چون هم تویوتا کمری و هم ماکسیما رو داشتم ماکسیما چیز دیگه ای هستش درود بر شرکت نیسان ژاپن
1402/5/13
یک نکته هم بگم شما به قدیم برگردید برند داتسون مال نیسان بود مدلهای ۱۶۰ چی ۱۸۰ بی ۱۸۰ کا ین سه ماشین مخصوصا ۱۶۰ چی بی نظیر بود اتاق محکم زیر بندی قوی و موتور تیز و پر شتاب تویوتا کرونا و کارینا توان رقابت رو با این داتسون نداشتند اینهایی که داتسون داشتند میدونن من چی میگم ولی متاسفانه استقبال تویوتا در ایران بهتر بود نمیدونم شاید بدلیل نمایندگی ها و تبلیغات تویوتا بوده
1402/5/13
واقعا ماکسیما یکی از با کیفیت آرین خودروهای ژاپنی هستش و خواهد بود از همه خودروهای اشغال داخل یک سرو گردن بالاتر ه من که خودم از طرفداران پر و پا قرص این ماشینم واقعا عشقه
1402/5/14
ای کاش میشد خط تولید این ماشین رو بخریم حتی اگر قرار باشه مثل پژو 40 سال ازش استفاده کنیم .